Τελικά, όπως πάει η δουλειά, θα το χάσω το στοίχημα! Εννοώ το στοίχημα που,

μάλλον από άτυχη έμπνευση, δέχτηκα να βάλω με τον υπουργό Περιβάλλοντος –

Χωροταξίας και Δημοσίων κ. Κώστα Λαλιώτη, ότι το Μετρό της Αθήνας δεν θα είναι

έτοιμο να λειτουργήσει την 31η Δεκεμβρίου εφέτος, όπως επιμένει να λέει ο

υπουργός εδώ και πολύ καιρό.

Ομολογώ πως αν ο υπουργός με προκαλούσε αυτές τις ημέρες για το στοίχημα,

σε καμία περίπτωση δεν θα το έβαζα. Πολύ περισσότερο δεν θα στοιχημάτιζα ούτε

δραχμή μετά την επίσκεψη που δέχθηκε να κάνουμε μαζί στα εργοτάξια του Μετρό

το περασμένο Σάββατο, όταν αποδέχθηκε την πρόσκληση-πρόκληση των «ΝΕΩΝ» να μας

ξεναγήσει στα σχεδόν έτοιμα τμήματα του έργου.

Αθηναίες και Αθηναίοι, το Μετρό της πόλης μας είναι σχεδόν έτοιμο και, από

όσα διαπιστώσαμε, στο τμήμα από το Πεντάγωνο μέχρι το Σύνταγμα και από εκεί

μέχρι τα Σεπόλια που προγραμματίζεται να τεθεί σε κανονική λειτουργία στο

τέλος του χρόνου, όλοι οι εργαζόμενοι, οι επιβλέποντες και οι διοικούντες

κινούνται με βάση αυτή την προοπτική και με αυτό τον στόχο. Οι δοκιμές

συστημάτων, εγκαταστάσεων, τροχαίου υλικού, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι

αυτοματισμοί, η εκτέλεση των εργασιών που απομένουν, τα πάντα κινούνται σε

συνθήκες κανονικής λειτουργίας του Μετρό. Ακόμη και η εκπαίδευση των οδηγών

των αμαξοστοιχιών γίνεται με εντατικούς ρυθμούς στον ειδικό εξομοιωτή που έχει

εγκατασταθεί στα Σεπόλια, ώστε όλα, μα όλα, να είναι έτοιμα την 31η Δεκεμβρίου.

Την ώρα που χαιρετούσα τον κ. Λαλιώτη, με την ολοκλήρωση της επίσκεψης στα

έργα, μου το πέταξε: «Σου το είπα. Δεν έχεις καμία πιθανότητα να κερδίσεις το

στοίχημα. Ελπίζω να το κατάλαβες τώρα…».

Και πράγματι. Μόνο κάτι εξαιρετικά απίθανο και, ας ευχηθούμε, απευκταίο

μπορεί να καθυστερήσει πλέον το Μετρό της Αθήνας από το να τεθεί στη διάθεση

των Αθηναίων τον ερχόμενο Δεκέμβριο.

Είκοσι πέντε δευτερόλεπτα. Τόσο θα σταματούν σε κάθε σταθμό του Μετρό της

Αθήνας οι συρμοί προκειμένου να επιβιβαστούν και να αποβιβαστούν επιβάτες.

Μόλις εννιάμισι λεπτά θα απαιτούνται για να φθάσει ένας επιβάτης του Μετρό από

το Πεντάγωνο μέχρι το Σύνταγμα, μαζί με τις στάσεις στους τέσσερις ενδιάμεσους

σταθμούς, και μόλις εννέα για να φθάσει από το Σύνταγμα στα Σεπόλια, μαζί με

τις στάσεις στους πέντε ενδιάμεσους σταθμούς.

Ο προγραμματισμός που έχει γίνει προβλέπει ότι, κατά το στάδιο της μερικής

λειτουργίας του έργου, δηλαδή του τμήματος Πεντάγωνο – Σύνταγμα – Σεπόλια, οι

συρμοί θα διέρχονται από τους σταθμούς κάθε τέσσερα λεπτά και όταν

λειτουργήσει και το τμήμα Σύνταγμα – Δάφνη (τον Οκτώβριο του 2000) κάθε τρία

λεπτά.

Αν αναλογιστείτε ότι σήμερα, με οποιοδήποτε άλλο μεταφορικό μέσο, για να

κάνετε αυτές τις διαδρομές χρειάζεστε από τριπλάσιο μέχρι πενταπλάσιο χρόνο,

είναι εύκολο να καταλάβετε πόσο θα βοηθήσει την Αθήνα το Μετρό.

Και μη φανταστείτε πως οι μηχανοδηγοί θα τρέχουν για να προλάβουν.

Όλα ­ ακόμη και η ταχύτητα των συρμών ­ θα καθορίζονται από τον κεντρικό

ηλεκτρονικό υπολογιστή ο οποίος θα είναι εγκατεστημένος στον σταθμό της

πλατείας Συντάγματος και θα «διοικεί» ό,τι έχει σχέση με τη λειτουργία του

συστήματος. Αυτός θα καθορίζει και την ταχύτητα των συρμών, ανάλογα με τη θέση

τους, την ώρα, το πόσο κοντά είναι το προηγούμενο ή επόμενο τρένο κ.λπ.

Ο μηχανοδηγός απλά θα μεταφέρει, χειριζόμενος τους κατάλληλους μοχλούς, στο

όχημα τις εντολές του υπολογιστή.

Σε καμία περίπτωση πάντως οι συρμοί του Μετρό δεν θα αναπτύσσουν ταχύτητα

μεγαλύτερη από 80 χιλιόμετρα την ώρα.

Εύκολη πρόσβαση


«Πύργος» ελέγχου. Ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του Μετρό θα είναι εγκατεστημένος

στην πλατεία Συντάγματος και θα διοικεί όλο το σύστημα

Οι αρμόδιοι του ΥΠΕΧΩΔΕ και του Μετρό έχουν να το λένε: Η πρόσβαση στο Μετρό

της Αθήνας θα είναι πολύ εύκολη και άνετη ακόμη και για τα άτομα με ειδικές

ανάγκες.

Σε όλους τους σταθμούς έχουν ήδη εγκατασταθεί ασανσέρ για τη μεταφορά των

ατόμων με ειδικές ανάγκες, ενώ θα υπάρχουν και κυλιόμενες σκάλες (και μάλιστα

με τη διαβεβαίωση ότι θα λειτουργούν!) επίσης σε όλους τους σταθμούς.

Για τα άτομα με μειωμένη όραση θα υπάρχει στα κρίσιμα σημεία (σκάλες, εισόδους

του τρένου, στην άκρη κάθε ράμπας κ.λπ.) ειδική διαγράμμιση με κίτρινο χρώμα,

ώστε να μπορούν εύκολα να αντιλαμβάνονται τον χώρο.

Κάθε συρμός θα έχει και από ένα βαγόνι στο οποίο η πρόσβαση των ατόμων με

κινητικά προβλήματα θα είναι εύκολη (αναπηρικά καροτσάκια κ.λπ.). Φυσικά θα

υπάρχει πλήρης σήμανση με κατανοητές, φωτεινές ή απλές πινακίδες που θα

διευκολύνουν τους επιβάτες να βρουν εύκολα τη ράμπα επιβίβασής τους ή να βγουν

από τον σταθμό.

Όσο για τους επιβάτες που δεν ξέρουν καλά την Αθήνα, μέσα στα τρένα θα

υπάρχουν χάρτες με τις διαδρομές του Μετρό, αλλά και ο μηχανοδηγός θα εκφωνεί

τις στάσεις τόσο μόλις αναχωρήσει ο συρμός (αναφέροντας την επόμενη στάση) όσο

και όταν φθάνει στον σταθμό.

Ασφάλεια

Η ασφάλεια των επιβατών και του όλου συστήματος του Μετρό αποτελεί βασική

φροντίδα όλων όσοι ασχολούνται με την ολοκλήρωση του έργου.

Πέραν από τα τεχνικά έργα που έγιναν ή βρίσκονται στο τελείωμά τους και έχουν

να κάνουν με τις κλασικές μεθόδους ασφαλείας (ειδικές ράμπες μέσα στις

σήραγγες για να διαφεύγουν οι επιβάτες σε περίπτωση ατυχήματος, διαρκής

φωτισμός ακόμη και αν κοπεί το ρεύμα της ΔΕΗ, παρακολούθηση όλης της διαδρομής

με ειδικές κάμερες που θα επιβλέπονται από το κέντρο ελέγχου, δεκάδες

πυροσβεστικοί κρουνοί κ.λπ.) λαμβάνεται μέριμνα ακόμη και για την αποφυγή

τρομοκρατικών ενεργειών.

Η εταιρεία Αττικό Μετρό σχεδιάζει να συμβληθεί και με ιδιωτική εταιρεία

ασφαλείας που θα εποπτεύει όλους τους χώρους του Μετρό, ακόμη και μέσα στα

τρένα. Φυσικά θα υπάρχει και η παρουσία της Αστυνομίας.

Και των δύο η παρουσία θα είναι εντονότερη τις ώρες με λιγότερη κίνηση, όπως

τα βράδια. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες γίνονται οι συνεννοήσεις με την

Πυροσβεστική Υπηρεσία ώστε να αρχίσουν ασκήσεις κατάσβεσης πυρκαγιάς μέσα στις

σήραγγες ή στους σταθμούς του Μετρό, ενώ το ίδιο θα γίνει και με κλιμάκια της

Αστυνομίας και του ΕΚΑΒ ώστε να υπάρχει εκπαιδευμένο προσωπικό που θα

επεμβαίνει σωστά και έγκαιρα σε περιπτώσεις ανάγκης. Να θυμάστε πάντως ότι το

κάπνισμα θα απαγορεύεται μέσα στους συρμούς του Μετρό.

Επίσης για λόγους ασφαλείας θα απαγορεύεται η παρουσία μικροπωλητών, ιδίως

αυτών που απλώνουν την πραμάτεια τους στις ράμπες και στους διαδρόμους των

σταθμών, ώστε οι χώροι αυτοί να είναι ελεύθεροι για την άνετη διαφυγή των

επιβατών σε περίπτωση ανάγκης.

Για την περίπτωση ανάγκης μέσα στο τρένο οι επιβάτες θα μπορούν να

επικοινωνούν με τον μηχανοδηγό από ένα εσωτερικό σύστημα επικοινωνίας που θα

υπάρχει σε κάθε βαγόνι. Ακόμη στο Μετρό της Αθήνας θα υπάρχει η δυνατότητα

χρησιμοποίησης των κινητών τηλεφώνων αφού θα εγκατασταθεί ειδικό δίκτυο.

Για την προμήθεια των εισιτηρίων θα υπάρχουν σε όλους τους σταθμούς αυτόματα

μηχανήματα (κερματοδέκτες) από όπου θα τα αγοράζουν οι επιβάτες.

Θα υπάρχουν όμως και εκδοτήρια, αλλά η πολιτική θα είναι η αγορά των

εισιτηρίων να γίνεται κυρίως από τα μηχανήματα. Τα εισιτήρια θα ακυρώνονται

πριν από την επιβίβαση στο βαγόνι στα ειδικά μηχανήματα που θα υπάρχουν.


Ειδικά μηχανήματα θα ακυρώνουν τα εισιτήρια των επιβατών στους συρμούς

Περισσότεροι από 300.000 επιβάτες αναμένεται ότι θα χρησιμοποιούν καθημερινά

το Μετρό για τις μετακινήσεις τους, αριθμός που ­ όταν δοθεί σε λειτουργία και

το τμήμα από το Σύνταγμα μέχρι τη Δάφνη ­ θα φθάσει στις 450.000. Όμως ο

στόχος των υπευθύνων της εταιρείας Αττικό Μετρό (που για λογαριασμό του

Ελληνικού Δημοσίου εποπτεύει την κατασκευή του έργου) και του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι το

Μετρό να χρησιμοποιείται από όσο γίνεται περισσότερους μετακινούμενους ώστε να

μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην πόλη.

Από μόνο του το Μετρό είναι ένα ελκυστικό μέσο μεταφοράς, αφού εξασφαλίζει

ταχύτητα, ακρίβεια και σταθερή συχνότητα δρομολογίων και δεν επηρεάζεται από

μποτιλιαρίσματα, πορείες στο κέντρο της πόλης κ.λπ. Όμως το Μετρό της Αθήνας

έχει να αντιμετωπίσει δύο αλληλοσυγκρουόμενα προβλήματα:

* Από τη μια πρέπει να έχει φθηνό εισιτήριο για να προσελκύει το επιβατικό

κοινό και για να μπορεί να συναγωνιστεί τα άλλα μαζικά μέσα μεταφοράς.

* Από την άλλη όμως πρέπει να έχει τόσα και τέτοια έσοδα ώστε να μπορεί αφενός

να ξεπληρώνει τα δάνεια που έχουν συναφθεί για την κατασκευή του και αφετέρου

να μπορεί να χρηματοδοτήσει τις επεκτάσεις του.

Έτσι τα σενάρια γύρω από την τιμή του εισιτηρίου που θα πληρώνουν οι χρήστες

του Μετρό της Αθήνας δίνουν και παίρνουν. Το επικρατέστερο όμως σενάριο είναι

αυτό που λέει ότι, αν και για να μπορούν να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι του

Μετρό το εισιτήριο θα έπρεπε να είναι γύρω στις 450 – 480 δραχμές, η τιμή του

εισιτηρίου θα καθοριστεί στις 250 δραχμές και το Δημόσιο θα επιδοτεί το Μετρό

­ όπως γίνεται και με τα άλλα μαζικά μέσα μεταφοράς ­ προκειμένου να

ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. Οριστική απόφαση για την τιμή του

εισιτηρίου στο Μετρό θα ληφθεί από τα συναρμόδια υπουργεία λίγο πριν αρχίσει η

κανονική λειτουργία του.


Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης ανοίγει την πόρτα σε ένα βαγόνι και

αποκαλύπτει τα μυστικά του Μετρό

Κάθε Μετρό που… σέβεται τον εαυτό του και την πόλη που εξυπηρετεί φροντίζει

να επεκτείνεται συνεχώς. Σε όλον τον κόσμο ο υπόγειος σιδηρόδρομος είναι ένας

ζωντανός οργανισμός που φροντίζει διαρκώς για τη βελτίωση της ποιότητας των

υπηρεσιών του καθώς και για το αγκάλιασμα όσο γίνεται περισσότερων περιοχών.

Έτσι και το Μετρό της Αθήνας, τώρα που τελειώνει η πρώτη φάση των έργων,

προγραμματίζει την επέκτασή του και σε άλλες περιοχές, με στόχο να

χρησιμοποιούν πάνω από 1 εκατ. επιβάτες την ημέρα το δίκτυό του, όταν αυτό

βρεθεί σε πλήρη ανάπτυξη. Άλλωστε οι εκτιμήσεις είναι ότι η περιοχή της

Αττικής χρειάζεται περίπου 120 χιλιόμετρα Μετρό και τώρα υπάρχουν μόλις 27,

ενώ από τον Δεκέμβριο θα προστεθούν άλλα 12 χιλιόμετρα. Για την κατασκευή των

επεκτάσεων του Μετρό της Αθήνας το ΥΠΕΧΩΔΕ ζητεί την ένταξή τους για

χρηματοδότηση από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ για την πρώτη

επέκταση, από τα Σεπόλια ως τον Άγιο Αντώνιο, στο Περιστέρι, έχουν ήδη

ολοκληρωθεί οι απαραίτητες προεργασίες και το έργο θα δημοπρατηθεί σύντομα.

Οι άλλες επεκτάσεις είναι:

* Από το Μοναστηράκι ως το Αιγάλεω, σε συνολικό μήκος 4,2 χιλιομέτρων, με 4

σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση περίπου 80.000 επιβάτες το 24ωρο.

Εκτιμάται ότι μπορεί να είναι έτοιμη το 2004.

* Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ως τον Σταυρό, σε συνολικό μήκος 5,1

χιλιομέτρων, με πέντε σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση περίπου 110.000

επιβάτες το 24ωρο. Το κόστος υπολογίζεται σε περίπου 125 δισ. δρχ. και θα

είναι έτοιμη το 2004.

* Από τη Δάφνη στην Ηλιούπολη και από εκεί στη Γλυφάδα, σε συνολικό μήκος 10,1

χιλιομέτρων, με συνολικά 6 σταθμούς, εκτιμώμενη κίνηση 200.000 επιβάτες το

24ωρο και κόστος περίπου 200 δισ. δραχμές. Το τμήμα Δάφνη – Ηλιούπολη μπορεί

να είναι έτοιμο το 2004 και το υπόλοιπο το 2006.

* Από την οδό Πανόρμου στους Αμπελοκήπους ως τον Παράδεισο Αμαρουσίου, σε

συνολικό μήκος 6,5 χιλιομέτρων, με 6 σταθμούς, εκτιμώμενη επιβατική κίνηση

120.000 επιβάτες και κόστος κατασκευής περίπου 150 δισ. δραχμές. Ενα τμήμα της

γραμμής αυτής (το αρχικό) θα είναι υπόγειο και το υπόλοιπο σε υπερυψωμένη

γέφυρα πάνω από τη νησίδα της Λεωφόρου Κηφισίας. Μπορεί να είναι έτοιμο το 2004.

* Από τον Άγιο Αντώνιο Περιστερίου ως την οδό Θηβών (κοντά στο Χαϊδάρι) σε

συνολικό μήκος 1,5 χιλιομέτρου, με δύο σταθμούς, εκτιμώμενη κίνηση 95.000

επιβάτες το 24ωρο και κόστος περίπου 51 δισ. δραχμές. Μπορεί να είναι έτοιμο

το 2006.


Ταχύτητα, ασφάλεια, πολυτέλεια. Είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο κτίζεται

καθημερινά το Μετρό της Αθήνας.

Μπορεί το έργο να καθυστέρησε μερικές δεκαετίες, μπορεί να μας κοστίζει λιγάκι

(τι λιγάκι, πολύ ήθελα να γράψω…) παραπάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό

(φαίνεται ότι θα ξεπεράσει και τα 650 δισ. δρχ.) αλλά, όπως όλα δείχνουν, το

αποτέλεσμα μάλλον θα ικανοποιεί και τους πλέον απαιτητικούς.

Η ταχύτητα και η ασφάλεια κατοχυρώνονται με όσα διαβάσατε δίπλα. Η πολυτέλεια

του Μετρό της Αθήνας ετοιμάζεται τώρα. Και δεν μιλάμε μόνο για τα καινούργια

βαγόνια, τους νεόκτιστους ­ άρα καθαρούς και μοντέρνους ­ σταθμούς, τις νέες

ασφαλείς γραμμές.

Το Μετρό της Αθήνας θα είναι και μία διαρκής καλλιτεχνική έκθεση. Τόσο

μοντέρνας ή παραδοσιακής τέχνης όσο και αρχαιοτήτων. Ας αρχίσουμε από το

τελευταίο: Στους σταθμούς του Συντάγματος, της Ακαδημίας και του Ευαγγελισμού

έχει αποφασιστεί να εκτίθενται, σε ειδικές προθήκες, τα πρωτότυπα των

αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής του Μετρό,

ενώ και σε άλλους σταθμούς θα υπάρχουν αντίγραφα των ίδιων ή άλλων έργων

τέχνης της αρχαίας Ελλάδας.

Οι υπόλοιποι σταθμοί θα διακοσμηθούν με έργα σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών,

κυρίως ζωγράφων, γλυπτών και χαρακτών.

Έτσι μην ξαφνιαστείτε αν δείτε στους σταθμούς πίνακες του Αλέκου Φασιανού, του

Γιάννη Μόραλη, του Γιάννη Γαΐτη, του Δημήτρη Μυταρά, του Αλέξη Ακριθάκη,

γλυπτά του Θόδωρου, του Τάκη, της Χρύσσας, του Μέμου Μακρή, του Γεωργίου

Ζογγόπουλου, του Νίκου Κεσσανλή και πολλών άλλων καλλιτεχνών. Ειδικά για τον

σταθμό στο Μοναστηράκι προτείνεται να δημιουργηθεί μουσειακός χώρος με

εκθέματα από τη δράση και το έργο καραγκιοζοπαικτών και γενικά καλλιτεχνών του

Θεάτρου Σκιών.

Για τη διακόσμηση των υπολοίπων τμημάτων των σταθμών θα προκηρυχθεί τις

επόμενες ημέρες διαγωνισμός ιδεών.