Ο Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς Φεστιβάλ της Αβινιόν, συνεχίζει με τις επιλογές του φετινού προγράμματος των 1.800 παραστάσεων σε 180 χώρους να ανοίγει τη διοργάνωση προς νέες κατευθύνσεις συμπερίληψης. Μέσα από αναγνώσεις και μαρτυρίες, το φεστιβάλ καταπιάνεται με ζητήματα δικαιοσύνης, τραύματος και αντίστασης. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής έθεσε την πολιτική στο επίκεντρο των επιλογών του και ανέθεσε στον ελβετό σκηνοθέτη Μίλο Ράου το αφιέρωμα γύρω από την υπόθεση Ζιζέλ Πελικό, που η δίκη για τους μαζικούς βιασμούς της συγκλόνισε τη Γαλλία. Ο Ράου σε συνεργασία με τη δραματουργό Σερβάν Ντεκλ επιμελήθηκε μία βραδιά αναγνώσεων που θα παρουσιαστεί στις 18 Ιουλίου αφού συνεργάστηκαν με τους δικηγόρους της οικογένειας Πελικό, δικαστές, ψυχολόγους και φεμινιστικές οργανώσεις για να οργανώσουν το υλικό της ιστορικής δίκης φωτίζοντας το σύστημα της πατριαρχίας.
Ο τολμηρός Ροντρίγκες προτείνει επίσης τα αραβικά ως τιμώμενη γλώσσα του φεστιβάλ. Η 79η διοργάνωση της Αβινιόν περιλαμβάνει 42 παραστάσεις ανάμεσα στις οποίες η αραβική γλώσσα θα εκπροσωπηθεί από δημιουργούς από την Τυνησία, τη Συρία, την Παλαιστίνη, το Μαρόκο, τον Λίβανο, το Ιράκ. «Η πρόσκληση της αραβικής γλώσσας στο φεστιβάλ σημαίνει ότι επιλέγουμε να αντιμετωπίσουμε την πολυπλοκότητα της πολιτικής αντί να την αποφύγουμε και να εμπιστευτούμε την ικανότητα των τεχνών να δημιουργούν χώρους για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων», αναφέρει στο σημείωμά του. Η φετινή Αβινιόν άνοιξε με την παράσταση “Nöt” της Μαρλέν Μοντέιρο Φρεϊτάς. Η χορογράφος από το Πράσινο Ακρωτήριο, επίτιμη καλεσμένη της Αβινιόν, παρουσίασε στο Παπικό Παλάτι τη δική της ερμηνεία του κύκλου παραμυθιών «Χίλιες και Μία Νύχτες» ως ένα απόσταγμα σουρεαλιστικών εικόνων και διονυσιακών γιορτών που φτάνουν στο παρόν από το βαθύ παρελθόν.

Στο Μοναστήρι των Καρμελιτών θα πραγματοποιηθεί στις 18 Ιουλίου η εκδήλωση «Η δίκη Πελικό», με αναγνώσεις γύρω από την ιστορική δίκη της υπόθεσης σεξουαλικών κακοποιήσεων της Ζιζέλ Πελικό (ένθετη φωτογραφία)
Ανάμεσα στις θεατρικές παραγωγές που φιλοξενεί και παρουσιάζει το Φεστιβάλ της Αβινιόν, «Η αγριόπαπια» του Ιψεν από τον βερολινέζικο θίασο Σαουμπίνε σηματοδοτεί την επιστροφή του Τόμας Οστερμάγιερ. Ο γερμανός σκηνοθέτης, ο οποίος απουσίαζε από το Φεστιβάλ της Αβινιόν για δέκα χρόνια, επέστρεψε διασκευάζοντας και ξαναγράφοντας το θεατρικό έργο του 19ου αιώνα.
Ο Κριστόφ Μαρτάλερ, ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς σκηνοθέτες της Ευρώπης, επίσης επιστρέφει στην Αβινιόν με το έργο “The Summit”. Ο ελβετός σκηνοθέτης παίζοντας με τη διπλή σημασία της λέξης, «κορυφή βουνού» και «σύνοδος κορυφής», δημιουργεί μια παράσταση που συνδυάζει θέατρο, μουσική και τραγούδι, όπου οι γλώσσες συγκρούονται παιχνιδιάρικα. Μέσα από έξι χαρακτήρες που πασχίζουν να ανυψωθούν πάνω από το χάος, παρατηρεί την ανθρωπότητα στην προσπάθειά της να συγκροτηθεί απέναντι από εκείνους που βρίσκονται στην κορυφή και των οποίων η ματαιοδοξία καθιστά το μέλλον ανεπιθύμητο.
Ενδεκάωρο «Γοβάκι»
Στην Αυλή του Παπικού Ανακτόρου η Κομεντί Φρανσέζ ξαναφέρνει «Το Ατλαζένιο Γοβάκι» γραμμένο το 1929 από τον Πολ Κλοντέλ. «Το Ατλαζένιο Γοβάκι» σε σκηνοθεσία Ερικ Ρουφ. Το μεγαλύτερο σε διάρκεια έργο στην ιστορία του γαλλικού θεάτρου ανέβηκε στον ίδιο χώρο το 1987 από τον Αντουάν Βιτές και ο Ερικ Ρουφ επιχειρεί το ενδεκάωρο ανέβασμα του μυστικιστικού ερωτικού δράματος που εκτυλίσσεται στην αναγεννησιακή Ισπανία. Και η ελληνική συμμετοχή «Μάμι» στο πρόγραμμα των θεατρικών παραστάσεων έχει την υπογραφή του Μάριο Μπανούσι.
Στο πεδίο του χορού η Αβινιόν δίνει βήμα σε δημιουργούς που διερευνούν ζητήματα ταυτότητας. Με το “Laaroussa” Quartet, οι χορογράφοι Σελμά και Σοφιάν Ουισί επανεξετάζουν και ερμηνεύουν τις προγονικές χειρονομίες των γυναικών αγγειοπλαστών της Σεσζάν, πόλης στη Βόρεια Τυνησία, παρουσιάζοντας μία παράσταση που διερευνά το σώμα ως τόπο μνήμης και τις οικογενειακές μεταβάσεις. Ο ισπανός χορογράφος Ρουμπέν Μολίνα και η Παλόμα Λόπες χορεύουν το La Salida, ένα έργο που επανερμηνεύει τους κώδικες του φλαμένκο συνδυάζοντας μουσική, θέατρο και φωνή, για να δώσει φωνή στις αόρατες μειονότητες.







