Ολα τα πιστεύω έχουν ιστορική καταγωγή. Και η αναζήτηση της προέλευσής τους εμβαθύνει το περιεχόμενό τους και τους προσδίδει κύρος και καταξίωση. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τις ιστορικές ρίζες του Ισλάμ. Με την εξαίρεση του ίδιου του Κορανίου και κάποιες «διδασκαλίες» δημιουργημένες περίπου 100 χρόνια μετά τον θάνατο του Μωάμεθ, οι ιστορικές αναζητήσεις για την απαρχές του Ισλάμ οδηγούνται σε πλήρες αδιέξοδο.

Η ίδια η ύπαρξη της ιερής Μέκκας αμφισβητείται, μια και δεν αναφέρεται σε κανένα ιστορικό ντοκουμέντο της υποτιθέμενης εποχής του Μωάμεθ. Ακόμα και μέσα από τις περιγραφές του Κορανίου και των Χαντίτ (ιερές διδασκαλίες) η Μέκκα περιγράφεται ως κέντρο εμπορίου μπαχαρικών της αραβικής χερσονήσου, ευρισκόμενη σε εύφορη κοιλάδα με ποτάμι, οπωροφόρα δένδρα και ανάμεσα σε δύο ψηλά βουνά. Τίποτα όμως από αυτά δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Η πλευρά αυτή της αραβικής χερσονήσου δεν υπήρξε ποτέ εμπορικός δρόμος ούτε και υπήρξαν ποτέ εκεί, βάσει εδαφικών μελετών, οποιουδήποτε είδους καλλιέργειες. Βουνά βέβαια επίσης δεν υπάρχουν. Τα υψώματα από τα οποία οι κάτοικοι, σύμφωνα με το Κοράνι, παρακολουθούσαν μακριά τις συγκρούσεις στην πόλη δεν είναι σήμερα παρά κοντινές βραχώδεις προεξοχές που χωράνε στο κτίριο ενός τζαμιού!

Αλλο σοβαρό ζήτημα είναι η αραβική φυλή Κουραΐς, γύρω από τη Μέκκα, από την οποία προέρχεται, κατά τους ισλαμιστές θεωρητικούς, ο προφήτης. Ιστορικά, πουθενά δεν προκύπτει η ύπαρξη αυτής της φυλής, που σύμφωνα με ισλαμικές πηγές έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην εξέλιξη της Μέκκας και στην ιστορική πορεία του Ισλάμ. Πουθενά όμως, εκτός των ισλαμικών πηγών – περίπου 100 χρόνια μετά τον Μωάμεθ – δεν υπάρχει σχετική αναφορά. Χαρακτηριστικά μάλιστα στις μεγάλες αραβικές συγκρούσεις με εβραίους αντιπάλους στα χρόνια του Μωάμεθ δεν γίνεται γι’ αυτήν η παραμικρή αναφορά σε σύγχρονες χριστιανικές και εβραϊκές πηγές. Εκεί μάλιστα που αρχίζουν οι αραβικές κτήσεις να αναφέρονται δεν γίνεται η παραμικρή μνεία σε μουσουλμάνους και σε στρατιές του Ισλάμ. Το περίεργο είναι πως μέσα στη λογική της πολιτικής ορθότητας και η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) επιβεβαιώνει τον ιστορικό ρόλο του Ισλάμ, του Προφήτη και των Κουραΐς, δίχως όμως την παραμικρή παράθεση σχετικών μη ισλαμικών ντοκουμέντων!

Μοναδική ιστορική αναφορά για την ύπαρξη, υποτίθεται, της Μέκκας είναι η Γεωγραφία του Πτολεμαίου, ενός ελληνο-ρωμαίου γεωγράφου του 2ου αιώνα, που αναφέρεται στη Μακοράμπα – στα δυτικά της αραβικής χερσονήσου – που θα μπορούσε να είναι η Μέκκα. H άποψη όμως αυτή αμφισβητείται έντονα (βλ. https://journals.library.columbia.edu/index.php/alusur/article/view/6850) και πολλοί ισχυρίζονται πως η αναφορά σχετίζεται με την αρχαία πόλη της Υεμένης, Αλ-Μακράμπ.

Τελευταίο και καταλυτικό σχετικό ζήτημα είναι η αποκάλυψη ενός αρχαίου Κορανίου στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας γύρω στο 1930, που χρονολογείται, μέσω χημικών αναλύσεων που έγιναν στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης το 2014, ως σύγχρονο με τα νεανικά χρόνια του Μωάμεθ! Το Κοράνι όμως «αποκαλύφθηκε» στον προφήτη στα τελευταία 10 χρόνια της ζωής του! Ακόμα και η ΑΙ, που απαντά με τη γλώσσα της διπλωματίας, σημειώνει πως «οι συνέπειες που προκαλούνται από το ανακαλυφθέν χειρόγραφο προκαλούν ακόμη συζητήσεις ανάμεσα στους ειδικούς». Δείχνει έτσι «πόσο περίπλοκη είναι η ανάλυση της ζωής του Μωάμεθ και η πορεία σύνθεσης του Κορανίου»!