Οι τιμές για τη ναύλωση μεγάλων πετρελαιοφόρων που πλέουν μέσω των Στενών του Ορμούζ έχουν υπερδιπλασιαστεί από την περασμένη εβδομάδα που το Ισραήλ εξαπέλυσε επίθεση στο Ιράν, εν μέσω ανησυχίας των ναυτιλιακών να χρησιμοποιήσουν την πλωτή οδό λόγω αυξημένου ρίσκου. Η τιμή για τη ναύλωση ενός πολύ μεγάλου τάνκερ μεταφοράς αργού (VLCC), ικανού να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο στην Κίνα, εκτοξεύτηκε από 19.998 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη, δύο ημέρες πριν από την επίθεση του Ισραήλ, σε 47.609 δολάρια την Τετάρτη 18 Ιουνίου, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research που επικαλούνται οι «Financial Times». Οι τιμές για τη ναύλωση ενός δεξαμενόπλοιου μεγάλου βεληνεκούς τύπου 2 (LR2) που μεταφέρει πετρελαϊκά προϊόντα από τον Κόλπο στην Κίνα (από 80.000 έως 160.000 DWT) αυξήθηκαν από 21.097 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη σε 51.879 δολάρια αυτήν την Τετάρτη, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Επειδή το Ιράν υπόκειται σε διεθνείς κυρώσεις λόγω του πυρηνικού του προγράμματος, οι εξαγωγές του διακονούνται από λεγόμενο «σκοτεινό στόλο» πλοίων που λειτουργούν εκτός των συνήθων διεθνών κανόνων όσον αφορά την ασφάλιση και την πιστοποίηση ασφάλειας. Οι «Financial Times» επικαλούνται πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες ορισμένοι πελάτες επιλέγουν αντ’ αυτού να αγοράσουν από άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες που χρησιμοποιούν συμβατικά, νόμιμα πλοία, αυξάνοντας τις τιμές ναύλωσης.
Mεγάλη πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Ομάν
Πετρελαιοκηλίδα έχει εμφανιστεί και μεγαλώνει ραγδαία στον Κόλπο του Ομάν μετά τη σύγκρουση της Τρίτης μεταξύ τάνκερ VLCC της Frontline και τάνκερ Suezmax που ανήκει στον σκιώδη στόλο της Ρωσίας.
Το ατύχημα συνέβη μεταξύ δύο δεξαμενοπλοίων, του 23 ετών «Adalynn Suezmax» και του VLCC «Front Eagle» με σημαία Λιβερίας, κοντά στο αγκυροβόλιο Khorfakkan στον Κόλπο του Ομάν.
Η πρόσκρουση είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσει πυρκαγιά στο «Adalynn» και οδήγησε στην ταχεία εκκένωση όλου του πληρώματός του.
Ο Λαρς Μπάρσταντ, διευθύνων σύμβουλος της Frontline, έκανε λόγο για «δεξαμενόπλοιο μήκους τριών γηπέδων ποδοσφαίρου, πλήρως φορτωμένο με αργό πετρέλαιο, που πλέει με 13 κόμβους και ξαφνικά καταλήγει σε σύγκρουση με ένα πλοίο που δεν ξέρεις ποιος το κατέχει, δεν ξέρεις ποιος το διαχειρίζεται και δεν ξέρεις ποιος το ασφαλίζει».
Ο Μπάρσταντ τόνισε τη δυσκολία της κατάστασης, δηλώνοντας ότι είναι σύνηθες να έρχεται σε επαφή με τον άλλο ιδιοκτήτη για τη διαχείριση της κατάστασης και τη διασφάλιση της ασφάλειας των ναυτικών και του περιβάλλοντος, αλλά αυτό δεν ήταν δυνατό σε αυτή την περίπτωση, βοηθώντας να εξηγηθεί πόσο «τρελή», όπως τη χαρακτήρισε, έχει γίνει αυτή η αγορά με την ανάπτυξη του σκοτεινού στόλου. Από το δεξαμενόπλοιο της Frontline δεν διέρρευσε πετρέλαιο αλλά υπάρχει μια πετρελαιοκηλίδα από το «Adalynn».







