Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σύνδεση μέλους
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Το ακραίο Ισλάμ των φανατικών ισλαμιστών αποτελεί πραγματική απειλή που εξαπλώνεται παντού στην Ευρώπη απαιτώντας την κυριαρχία του με παγκόσμια εγκαθίδρυση της ισλαμικής Ούμμα και πλήρη εφαρμογή της Σαρία. Τέτοιες ισλαμιστικές ομάδες συχνότατα λειτουργούν ως εκκολαπτήριο τζιχαντιστών, αφού στους κόλπους τους οι υποψήφιοι πρόθυμοι γαλουχούνται στα ισλαμιστικά ιδεώδη και σταδιακά ριζοσπαστικοποιούνται. Τα συγκεκριμένα άτομα ταυτίζονται και επιλέγουν την ακραία ιδεολογία με ταυτόχρονη αλλαγή των θρησκευτικών πεποιθήσεων και συμπεριφορών τους. Οσο αυξάνεται η δυσαρέσκειά τους τόσο νιώθουν καλύτερα εντασσόμενοι σε ομάδες με έντονη ιδεολογική κατεύθυνση και ριζοσπαστικές δράσεις - διδασκαλία που βαθμιαία εντατικοποιούνται.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι όσοι μουσουλμάνοι πρόκειται να ριζοσπαστικοποιηθούν αλλάζουν την εξωτερική εμφάνισή τους υιοθετώντας ακραία στοιχεία (γενειάδα με ξυρισμένο μουστάκι, ενδυμασία, διατροφικές συνήθειες κ.λπ.), περνούν περισσότερο χρόνο στα τζαμιά, κυρίως στα πιο σκληροπυρηνικά από αυτά, ή σε άλλους ιδιωτικούς χώρους (π.χ. οικίες). Εκεί έχουν την ευκαιρία να μοιράζονται τη νέα ιδεολογία τους με άλλους ομοϊδεάτες, ενώ συγχρόνως απομακρύνονται από τα γνωστά τζαμιά που θα τα χαρακτηρίζαμε ήπια, χωρίς σκληροπυρηνικές κορόνες και εξάρσεις στο κήρυγμα της Παρασκευής ή άλλες δράσεις. Ακρως επικίνδυνα και πολύ χαρακτηριστικά αυτής της τάσης είναι τα λεγόμενα τζαμιά των γκαράζ, των υπογείων ή των κελαριών («garage Mosques») που είναι τα πιο ακραία, όπως εξίσου και οι ιδιωτικές συναθροίσεις σε οικίες κ.λπ.
Πράγματι, σε αυτά τα περιθωριακά, στην πράξη αποσχιστικά τζαμιά εκδηλώνεται ρητορική μίσους, τζιχαντιστικού παραληρήματος και ανθεί η προπαγάνδα ενάντια σε οτιδήποτε διαφορετικό. Σε κάθε περίπτωση, το Ισλάμ των κελαριών είναι άκρως επικίνδυνο, καθώς αναπτύσσεται με γοργό ρυθμό καθιστώντας την αντιμετώπισή του ζωτικής σημασίας τόσο για τη δημόσια ασφάλεια όσο και για την πρόοδο των ίδιων των μουσουλμάνων. Οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν συνωμοτικούς κώδικες και ιδιαίτερες μεθόδους λειτουργίας, ώστε να προστατεύονται και να απομακρύνουν τα αδιάκριτα βλέμματα, κυρίως όμως να μη δέχονται τον ενοχλητικό έλεγχο της πολιτείας.
Απολύτως κομβικής σημασίας είναι η «εσωτερική» αντίδραση των ίδιων των μουσουλμάνων. Οι μουσουλμάνοι οφείλουν να αντιδράσουν καταγγέλλοντας και απομονώνοντας όλους αυτούς τους χώρους, κηρύσσοντας το Ισλάμ των γκαράζ ως ψευδεπίγραφο, επικίνδυνο για τους ίδιους και τελικά αντιισλαμικό. Οι μουσουλμάνοι της Ευρώπης, άρα και της Ελλάδας, οφείλουν να αγωνιστούν για την αποφυγή κλειστών, απομονωμένων κοινοτήτων που λειτουργούν αποσχιστικά και αναπτύσσονται παράλληλα με την κοινωνία. Οι αυτιστικές αυτές κοινότητες καταδικάζουν ανελαστικά και με τραγικό τρόπο ειδικά τα νεότερα μέλη τους σε αυτοπεριθωριοποίηση και προδιαγεγραμμένη πολυεπίπεδη αποτυχία.
Το Ισλάμ των γκαράζ / κελαριών με τα παραπάνω χαρακτηριστικά ήδη υπάρχει και στην Ελλάδα, τόσο στις μεγάλες πόλεις όσο και στην επαρχία. Οπωσδήποτε ο πόλεμος των τζιχαντιστών σε καμία περίπτωση δεν είναι «ιερός πόλεμος». Σίγουρα όμως είναι πόλεμος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, και μάλιστα εντός των ευρωπαϊκών συνόρων. Επομένως, ως τέτοιος θα πρέπει να αντιμετωπιστεί συστηματικά και συντεταγμένα. Σε διαφορετική περίπτωση οι εξελίξεις θα είναι ζοφερές, καθώς θα πληγούν ανεπανόρθωτα βασικά ιδεώδη του Ανθρώπου, όπως μεταξύ άλλων η ελευθερία, η αξία του ανθρώπινου προσώπου, η δημοκρατία, η ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών, το κράτος δικαίου και τα δικαιώματα των μειονοτήτων.
Ο Μιχάλης Μαριόρας είναι αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας Θρησκευμάτων, Τμήμα Θεολογίας ΕΚΠΑ