Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Εξηγούσα πρόσφατα ότι ένας από τους βασικούς στόχους της Μέσης Εκπαίδευσης (ΜΕ) πρέπει να είναι η πολύπλευρη ενημέρωση και εξοικείωση του μαθητή, δηλαδή του αυριανού ενήλικου πολίτη, με τον φυσικό, κοινωνικό, οικονομικό και ψυχολογικό κόσμο στον οποίο γεννιόμαστε και ζούμε. Οι μαθητές/τριες ασφαλώς απαιτείται να εξοικειωθούν με όλους τους κύριους πυλώνες της ανθρώπινης διανόησης και δράσης που προσεγγίζουν αυτόν τον πολυεπίπεδο κόσμο: φυσικές επιστήμες και μαθηματικά, επιστήμες του ανθρώπου, φιλοσοφία, θρησκειολογία, ιστορία, σύγχρονη τεχνολογία, καλές τέχνες, γυμναστική κ.λπ. Αλλά η έκταση και το βάθος της διδασκαλίας πρέπει να δίνονται σε ισορροπημένες δόσεις και με προσήλωση σε γενικά παραδεδεγμένες αρχές της επιστημιολογίας και παιδαγωγικής. Φαίνεται όμως ότι πρόσφατα, όπως και παλιότερα, αυτή η προσήλωση δεν καθοδηγεί τους υπευθύνους κατάρτισης των προγραμμάτων των μαθημάτων στη ΜΕ. Γι' αυτό οι πρόσφατες αλλαγές στα προγράμματα μαθημάτων προκάλεσαν αρνητικές αντιδράσεις.
Μια από τις αλλαγές προβλέπει περαιτέρω μείωση των ωρών διδασκαλίας μαθημάτων γεωλογικής κατεύθυνσης. Οποιος έχει στοιχειώδεις γνώσεις επιστημολογίας γνωρίζει ότι οι βασικές φυσικές επιστήμες είναι η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία και η Γεωλογία. Γιατί αυτές περιγράφουν τα βασικά συστήματα που συγκροτούν τον φυσικό κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Απ' αυτές παράγονται σύνθετες επιστήμες (π.χ. φυσικοχημεία, βιοχημεία, γεωφυσική κ.λπ.). Κατά ανεξήγητο τρόπο η γεωλογία πάντα ήταν υποβαθμισμένη στη ΜΕ, τώρα υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο. Η εικόνα χειροτερεύει ακόμη περισσότερο γιατί δίνεται η δυνατότητα διδασκαλίας των αντίστοιχων μαθημάτων σε οικονομολόγους και πτυχιούχους Οικιακής Οικονομίας! Μήπως δεν υπάρχει επαρκής αριθμός πτυχιούχων γεωλόγων στη χώρα; Ασφαλώς υπάρχει. Στη χώρα λειτουργούν τμήματα γεωλογίας στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πατρών. Μήπως αυτοί δεν έχουν επαρκή κατάρτιση και γι' αυτό επιστρατεύονται πτυχιούχοι άσχετων ειδικοτήτων; Αστείο ερώτημα. Μήπως, αντίθετα, οι ιθύνοντες δεν διαθέτουν επαρκή κατάρτιση να κατανοήσουν τη σημαντικότατη σημασία μιας από τις τέσσερις βασικές φυσικές επιστήμες; Μήπως δεν κατανοούν πως μόνο η επιστήμη της γεωλογίας προσφέρει κατανόηση της διαχρονικής εξέλιξης και μεταβολής του πλανήτη και, συνεπώς, διαμορφώνει ισχυρή περιβαλλοντική συνείδηση; Οτι αυτή η επιστήμη εξηγεί τη δημιουργία και τους τρόπους αξιοποίησης των πολυποίκιλων πλουτοπαραγωγικών πηγών στον πλανήτη μας; Οτι αυτή μόνο εξηγεί τους γεωκινδύνους (π.χ. σεισμοί) και την αντιμετώπισή τους; Μήπως οι ιθύνοντες δεν κατανοούν ότι μόνο οι ειδικευμένοι γεωλόγοι είναι οι κατάλληλοι να διδάξουν τα αντίστοιχα γνωστικά πεδία; Αν τα κατανοούν αυτά, τότε κάτι άλλο συμβαίνει, π.χ. μεγάλα κενά στο διορισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, ενδοτισμός σε συντεχνιακές πιέσεις κ.λπ. Ο,τι κι αν συμβαίνει, τα σφάλματα είναι μεγάλα και διαχρονικών αρνητικών συνεπειών. Πιστεύω ότι δεν είναι αυτή η ΜΕ που οραματιζόμαστε. Δεν είναι αυτή η ΜΕ που θα συμβάλει στο να τεθεί η χώρα σε τροχιά ανάπτυξης και προόδου.
Ο Δρ Γ.Α. Παπαδόπουλος είναι σεισμολόγος, επιστημονικός συνεργάτης της ΕΕ και UNESCO