Για τα πολλαπλά οφέλη στην υγεία σας από την άσκηση σίγουρα θα έχετε ακούσει ή θα έχετε διαβάσει. Ενίσχυση του μεταβολισμού, ενδυνάμωση των μυών, των οστών και των αρθρώσεων και βελτίωση της μνήμης είναι μόνο μερικά από τα οφέλη της ενασχόλησης με το τρέξιμο. Πλέον, έρχεται μια νέα ιατρική έρευνα για να προσθέσει ένα ακόμα πλεονέκτημα προκειμένου να φορέσετε τα αθλητικά και να ξεκινήσετε να τρέχετε. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στην αμερικανική Επιθεώρηση Εφαρμοσμένης Φυσιολογίας (www. physiology.org/journal/jappl), το να... γράφει κανείς χιλιόμετρα καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του μπορεί να βοηθήσει ώστε το σώμα του να παραμείνει δεκαετίες νεότερο καθώς θα περνούν τα χρόνια.

 

Ειδικότερα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μπολ Στέιτ στην Ιντιάνα των ΗΠΑ μελέτησαν τη Μέγιστη Πρόσληψη Οξυγόνου (VO2 max) και τη μυϊκή κατάσταση 28 ανδρών και γυναικών ηλικίας άνω των 70 ετών που έτρεχαν, κολυμπούσαν, έκαναν ποδήλατο ή άλλη αερόβια άσκηση τα τελευταία πενήντα χρόνια - κατά μέσο όρο, πέντε ημέρες την εβδομάδα και για τουλάχιστον επτά ώρες συνολικά εβδομαδιαίως - και τις συνέκριναν με αυτές δύο άλλων ομάδων ανθρώπων: ανδρών και γυναικών της ίδιας ηλικίας που δεν είχαν αθληθεί καθόλου, καθώς και με άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20 ετών που αθλούνται συστηματικά.

 

Αρχικά οι επιστήμονες υπέθεταν ότι θα μπορέσουν εύκολα να αποδείξουν ότι οι ενεργοί νεαροί αθλητές θα είχαν την καλύτερη καρδιαγγειακή και μυϊκή υγεία, ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν όπως νόμιζαν. Οπως φάνηκε, οι ηλικιωμένοι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα που αθλούνταν σε ολόκληρη τη ζωή τους είχαν παρόμοια μυϊκή σύνθεση με τους νεότερους αθλητές, ενώ και οι δύο παρουσίασαν πολύ καλύτερα αποτελέσματα από αυτούς που δεν είχαν ασκηθεί ποτέ στη ζωή τους.

 

Σύμφωνα με τους συγγραφείς της έρευνας του πανεπιστημίου, «η διά βίου άσκηση βοηθά στη βελτίωση των σκελετικών μυών και διατηρεί τα αερόβια ένζυμα που διασπούν το γλυκογόνο, ανεξάρτητα από την ένταση που θα έχει». Οπως συμπληρώνεται στην έρευνα, «αυτό σημαίνει καλύτερη λειτουργία των μυών, που βοηθά σε επίτευξη του στόχου για περισσότερα και δυσκολότερα χιλιόμετρα τρεξίματος κάθε χρόνο».

 

Τα αποτελέσματα της μελέτης ήταν εντυπωσιακά και όσον αφορά τη Μέγιστη Πρόσληψη Οξυγόνου, καθώς οι διά βίου ασκούμενοι απολάμβαναν αρκετά υψηλές ποσότητες. Πιο συγκεκριμένα, οι γυναίκες της ομάδας είχαν VO2 max παρόμοιο με άτομα νεότερα κατά 15 χρόνια, ενώ οι άνδρες είχαν ίδιες τιμές με ανθρώπους κατά 35 χρόνια νεότερους.

 

«Το μήνυμα είναι ότι η άσκηση κερδίζει» υποστηρίζει ο Σκότε Τραπ, διευθυντής του Εργαστηρίου Επίδοσης Φυσικής Κατάστασης, επικεφαλής της έρευνας του Πανεπιστημίου Μπολ Στέιτ. «Είδαμε ότι οι άνθρωποι που αθλούνται τακτικά έχουν κάθε χρόνο καλύτερη γενική υγεία. Αυτοί οι άνδρες και γυναίκες ηλικίας άνω των 70 ετών μοιάζουν 40 ή 45 χρονών» συμπληρώνει στο αμερικανικό περιοδικό «Runner's World». Η μελέτη απέδειξε επίσης πως η αερόβια άσκηση μπορεί να διατηρήσει μακροχρόνια ένα «απόθεμα» καλής συνολικής υγείας, μειώνοντας τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

 

Επιβραδύνει τη διαδικασία της γήρανσης

 

Μια άλλη μελέτη, αυτή τη φορά από το Τμήμα Φυσιολογίας του Πανεπιστημίου Μπάουλντερ του Κολοράντο, έδειξε πως οι ηλικιωμένοι που συμμετέχουν τακτικά σε αερόβιες δραστηριότητες έχουν χαμηλότερο μεταβολικό κόστος όταν περπατάνε. «Το τρέξιμο φαίνεται να επιβραδύνει τη διαδικασία της γήρανσης και επιτρέπει στους ηλικιωμένους να κινούνται πολύ καλύτερα, έχοντας μεγαλύτερη ανεξαρτησία κινήσεων και ποιότητα ζωής σε σχέση με εκείνους που ταυτίζουν τα γεράματα με την καθιστική ζωή» σημείωσε ο καθηγητής Ρότζερ Κραμ.