Αγρια κερδοσκοπία με τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης διαπιστώνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε 17 νομούς, όπου τα καπέλα φτάνουν ακόμη και τα 0,38 ευρώ το λίτρο.

Πρόκειται για την ψαλίδα ανάμεσα στις υψηλότερες τιμές στις συγκεκριμένες περιοχές με τη μέση τιμή της Αττικής. Τα στοιχεία αυτά έχουν ληφθεί από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων στις 8 Αυγούστου και η συγκεκριμένη αντιπαραβολή γίνεται με αφορμή το σκεπτικό της εισήγησης της ΡΑΕ για πλαφόν, πως βάση για τον υπολογισμό των Ανώτατων Τιμών Καταναλωτή αποτελεί η μέση τιμή στην Αττική.

Η έρευνα της Αρχής αναδεικνύει επίσης πως στις συγκεκριμένες περιοχές η πλειονότητα των πρατηριούχων – από 70% και άνω – έχει ξεπεράσει την υπολογιζόμενη ως θεωρητική ή εύλογη τιμή. Με πιο απλά λόγια επτά στα δέκα βενζινάδικα ανά νομό έχουν διαμορφώσει τιμές σε επίπεδα που δεν δικαιολογούνται από τα κόστη τους.

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ γνωμοδοτεί το πλαφόν στη βενζίνη να ενεργοποιείται όταν το 70% των πρατηριούχων ξεπερνά τη λεγόμενη θεωρητική τιμή.

Οι περιοχές, λοιπόν, στις οποίες έχει εντοπίσει η μελέτη της Αρχής τις ακραίες τιμές και την προαναφερόμενη συμπεριφορά των βενζινάδικων είναι:

n Ο νομός Σάμου όπου η ακριβότερη αμόλυβδη αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο, για την ακρίβεια είναι στα 1,999 ευρώ. Είναι υψηλότερη κατά 0,381 ευρώ το λίτρο έναντι της Αττικής. Στο Λεκανοπέδιο η μέση τιμή είναι στα 1,618 ευρώ.

n Ακολουθούν τα Δωδεκάνησα. Στην Πάτμο, συγκεκριμένα, η απλή αμόλυβδη έχει χτυπήσει… ακόμη και τα 1,997 ευρώ το λίτρο και η ψαλίδα συγκριτικά με την Αττική είναι μέχρι τα 0,379 ευρώ το λίτρο.

n Σε αυτά τα επίπεδα κινούνται και οι υψηλότερες τιμές στις Κυκλάδες. Εχουν εκτοξευτεί ακόμη και στα 0,372 ευρώ το λίτρο. Η βενζίνη πωλείται μέχρι και τα 1,990 ευρώ το λίτρο.

n Πάνω από τα 20 λεπτά το λίτρο είναι και το λεγόμενο καπέλο στην Κεφαλονιά (0,201 ευρώ ανά λίτρο), τη Ζάκυνθο (0,232 ευρώ) και τη Χίο (0,262 ευρώ).

n Στους υπόλοιπους νομούς, δηλαδή στη Ροδόπη, τα Γρεβενά, την Αρκαδία, το Κιλκίς, τη Λευκάδα, την Κέρκυρα, το Ρέθυμνο και την Ευρυτανία όπως φαίνεται και στο γράφημα οι αποκλίσεις συγκριτικά με τη μέση τιμή της Αττικής είναι από 10 έως και 18 λεπτά το λίτρο.

Κι ενώ η κατάσταση στην αγορά έχει λάβει αυτές τις ακραίες καταστάσεις, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, φαίνεται ότι θα αργήσει να λάβει αποφάσεις. Είτε για την υιοθέτηση της εισήγησης, είτε την απόρριψη, είτε ακόμη και της τροποποίησης. Σύμφωνα με πηγές, το περιεχόμενο της πρότασης της ΡΑΕ μελετάται και εκτιμάται πως η πολιτική ηγεσία θα καταλήξει στην επόμενη εβδομάδα ή το αργότερο σε δέκα μέρες. Αν όντως αυτό συμβεί τότε θα έχει φύγει ουσιαστικά το καλοκαίρι και η κερδοσκοπία σε νησιά κι άλλες παραθεριστικές περιοχές θα έχει ολοκληρώσει ένα ξέφρενο πάρτι. Επίσης το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης επιδιώκει την επίσπευση της έκδοσης της υπουργικής απόφασης για την επιδότηση του μεταφορικού κόστους των υγρών καυσίμων. Πρόκειται για μέτρο που εκκρεμεί ως ισοδύναμο για τη μείωση του ΦΠΑ στα νησιά.

Το σχέδιο της ΡΑΕ για την επιβολή ανώτατων τιμών πώλησης, το οποίο για την ακρίβεια το παρήγγειλε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στους κόλπους της αγοράς των υγρών καυσίμων. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και οι ομοσπονδίες των βενζινοπωλών με επιστολές τους προς το υπουργείο, τη ΡΑΕ αλλά και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ζητούν επειγόντως ευρεία σύσκεψη προκειμένου να καταθέσουν τις απόψεις τους για την κατάσταση στην αγορά των καυσίμων.