Το καμπανάκι χτύπησε δυνατά πριν από ένα χρόνο: από την τελευταία εκλογική διαδικασία δεν απείχε μόνο η νεολαία, όπως αναμενόταν, αλλά και οι παραγωγικές ηλικίες. Περισσότεροι από μισό εκατομμύριο ψηφοφόροι 35 έως 54 ετών χάθηκαν στο διάστημα από τις εθνικές εκλογές του 2023 έως την ευρωκάλπη του 2024. Αφήνοντας στην άκρη τους 20άρηδες, η απήχηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της ΝΔ μειώθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στους 35-44 ετών και ακόμα χειρότερα, κατά τουλάχιστον 18 μονάδες, στους 45-54 ετών. Επρόκειτο για προειδοποίηση που αγνοήθηκε ή υποτιμήθηκε – το ίδιο έγινε με άλλα μηνύματα των ψηφοφόρων – με αποτέλεσμα το Μαξίμου να πασχίζει με καθυστέρηση να εφεύρει ευκαιρίες ώστε να καλύψει το χαμένο έδαφος. Σήμερα η ΝΔ έχει πετύχει μερική δημοσκοπική ανάκαμψη, όμως ο δρόμος (της) παραμένει μακρύς. Το στοίχημα να επανέλθει σε ρεαλιστική τροχιά διεκδίκησης της αυτοδυναμίας το 2027 περνά μέσα από διαφορετικά ηλικιακά σκαλοπάτια – κοινά με αλλιώτικο τρόπο σκέψης, άλλες ανάγκες και τρόπους αντίδρασης.

Από τη μία οι εικοσάρηδες είναι παραδοσιακά το πιο δύσκολο ακροατήριο – αυτό που κουβαλά τους μεγαλύτερους συμβολισμούς, αν και όχι μεγάλη εκλογική βαρύτητα. Από την άλλη οι σαραντάρηδες είναι η οικονομική ατμομηχανή της χώρας και σε κοινωνικό επίπεδο εκείνοι που «συγκροτούν τους λεγόμενους opinion leaders τόσο στον ευρύτερο όσο και στον στενό οικογενειακό τους περίγυρο» (Αντώνης Παπαργύρης, GPO). Εχουν κάτι κοινό οι δύο κατηγορίες: τη χαμηλή κομματική ταύτιση, συνεπώς είναι ακροατήρια ευμετάβλητα και δύσκολα προσεγγίσιμα.

Οσο κι αν η ΝΔ κρατά με άνεση την κυριαρχία της στις μεγαλύτερες ηλικίες – όσες έχουν και τη μεγαλύτερη συμμετοχή στις εκλογικές διαδικασίες –, καταγράφει επίμονα δυσκολίες στην επιχείρηση επαναπροσέγγισης τόσο των μεσαίων ηλικιών όσο και των πιτσιρικάδων. Αυτές οι ομάδες δείχνουν να γίνονται όλο και πιο απαιτητικές και πάντως δεν έλκονται εύκολα από κυβερνητικές «επιθέσεις γοητείας». Το Μαξίμου ψάχνει εναγωνίως τρόπους να δείξει καλές προθέσεις (που από μόνες τους δεν αρκούν πια) και να δημιουργήσει ευκαιρίες για αυτά τα ακροατήρια. Να τους δώσει ορατότητα. Να καλλιεργήσει εκ νέου προσδοκίες. Βάσιμες ή ψηφοθηρικές, θα το απαντήσουν στο τέλος της μέρας οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι.