Χιλιάδες είναι οι συμπολίτες μας που θα αναγκαστούν για ακόμα μία νύχτα σε συνθήκες ψύχους, να παραμείνουν στο σκοτάδι και στο κρύο, καθώς ακόμα δεν έχουν αποκατασταθεί οι βλάβες στο δίκτυο ρεύματος. Και αυτή είναι η μία πτυχή της απίστευτης ταλαιπωρίας που υφίστανται οι πολίτες από το ξέσπασμα της κακοκαιρίας «Ελπίδα», καθώς δρόμοι παραμένουν κλειστοί, τα ΜΜΜ υπολειτουργούν, και στην Αττική Οδό υπάρχουν ακόμα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.

Την ίδια στιγμή υπηρεσίες και καταστήματα δεν θα λειτουργήσουν ούτε αύριο, καθώς η Αθήνα έχει μετατραπεί σε μία «νεκρή» ζώνη. Η μετακίνηση είναι για πολλούς αδύνατη με μη κεντρικούς δρόμους να είναι γεμάτοι χιόνι, που σιγά σιγά μέχρι αύριο θα μετατραπεί σε πάγο, καθιστώντας την οποιαδήποτε έξοδο από το σπίτι extreme sport.

Η οργή και η απογοήτευση στην κοινωνία είναι διάχυτη και δικαιολογημένη, μιας και ακόμα μία φορά ένα φυσικό φαινόμενο – εν προκειμένω μία σφοδρή χιονόπτωση τον Γενάρη – απέδειξε ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι αδύναμος, ανεπαρκής ή ανίκανος για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες.

Η ευθύνη των ιδιωτών

Σε αυτό το κλίμα, το μπαλάκι ευθυνών που παρακολουθούν οι πολίτες από το πρωί κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικό είναι. Αρχικά η κυβέρνηση διά μέσου του υπουργού Πολιτικής Προστασίας, Χρήστου Στυλιανίδη, έβαλε κατά της Αττικής Οδού η οποία ασφαλώς φέρει σημαντική ευθύνη για τις απίστευτες σκηνές που εκτυλίχθηκαν για ώρες με τους εγκλωβισμένους οδηγούς.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής που μίλησε για ευθύνες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα όσα τριτοκοσμικά έζησαν οι επιβάτες προσπαθώντας να μετακινηθούν, επισημαίνοντας ότι οι ιδιωτικές εταιρίες δεν ανταποκρίθηκαν όπως θα έπρεπε.

Και ενώ η Αττική Οδός, η οποία αρχικά επιχείρησε να ρίξει την ευθύνη στους οδηγούς, προχώρησε σε δηλώσεις που παραδεχόταν «αστοχίες», έβαλε με τη σειρά της κατά της κυβέρνησης και του κρατικού μηχανισμού που δεν φρόντισε να δώσει εντολές για απαγόρευση μετακινήσεων βαρέων οχημάτων.

Οι ανακοινώσεις για αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε όχημα που εκγλωβίστηκε στην Αττική Οδό κάθε άλλο παρά καθησύχασαν τους πολίτες, που ετοιμάζονται να κινηθούν κατά της εταιρίας και με μηνύσεις, αλλά άναψαν τη συζήτηση για το τι έγινε στους άλλους δρόμους και στα άλλα μέτωπα.

Φταίει η σφοδρότητα του φαινομένου;

Γεγονός είναι ότι εκτός από την Αττική Οδό, οδηγοί εγκλωβίστηκαν σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, όπως η Μεσογείων ή η Κατεχάκη. Πολίτες δεν κατάφεραν να φτάσουν σε νοσοκομεία που είχαν ανάγκη, ενώ και οι δομές υγείας αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα με τους υγειονομικούς να εργάζονται τριπλοβάρδιες ενώ δεν έλειψαν και οι καταγγελίες για ανεπαρκή φροντίδα ασθενών όπως το Σωτηρία.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μιλώντας σήμερα στο MEGA και κληθείς να σχολιάσει όλα τα δεδομένα, αλλά και την επιλογή της κυβέρνησης να μην κηρύξει αργία και την Δευτέρα ώστε να μην υπάρχει τόσο μεγάλη έκταση προβλημάτων, αναφέρθηκε στη σφοδρότητα του φαινομένου σημειώνοντας ότι «δεν υπήρχε πρόγνωση για τέτοιας έντασης και σφοδρότητας φαινόμενα».

«Η πρόβλεψη που υπήρχε ήταν ότι θα ξεκινούσε το φαινόμενο από την ανατολική Αττική και θα έφτανε στο κέντρο της Αθήνας περί το μεσημέρι και το απόγευμα, με μία σφοδρότητα, ωστόσο η εξέλιξη του φαινομένου ξεπέρασε και αυτές τις προγνώσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην παρθεί απόφαση για καθολική αργία από τη Δευτέρα το πρωί στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα», υποστήριξε προκαλώντας την αντίδραση των μετεωρολόγων που έσπευσαν να ξεκαθαρίσουν ότι προειδοποίηση υπήρχε και μάλιστα είχε σημάνει κόκκινος συναγερμός.

Βολές Οικονόμου σε Στυλιανίδη

Ωστόσο ο κ. Οικονόμου μιλώντας για δικαιολογημένη αγανάκτηση των πολιτών και για προβλήματα στην ανταπόκριση του κρατικού μηχανισμού «φωτογράφισε» επίσης τους Στυλιανίδη και Πατούλη.

«Προφανώς και δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση του μηχανισμού» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου και επανέλαβε πως από την πρώτη στιγμή διαπιστώθηκε αδυναμία συντονισμού, καθώς πολλά πράγματα όπως είπε δεν έγιναν σωστά.

Οι δρόμοι οι οποίοι είναι στην ευθύνη του κράτους δεν είχαν προβλήματα, τόνισε με εξαίρεση την Αττική Οδό, ενώ σε ερώτηση για τα προβλήματα σε κεντρικές αρτηρίες στην Αττική απέφυγε να απαντήσει ευθέως δείχνοντας… ως υπεύθυνο την περιφέρεια Αττικής.

Τον Πατούλη δείχνει ο Στυλιανίδης

Από τη μεριά του ο κ. Στυλιανίδης που ανέλαβε το υπουργείο μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού και βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στόχαστρο της κριτικής, σε συνέντευξή του παραδέχτηκε λάθη στον σχεδιασμό και αναφέρθηκε και αυτός στην ένταση του φαινομένου που έκανε δύσκολη τη διαχείριση κρίσεων.

Πέρα από την Αττική Οδό ο κ. Στυλιανίδης άφησε επίσης αιχμές για το πως λειτούργησε η Περιφέρεια Αττικής και οι Δήμοι σημειώνοντας χαρακτηριστικά:

«Ξέρουμε όλοι ότι σε αυτούς τους κεντρικούς άξονες έχει την ευθύνη η περιφέρεια, και σε μικρότερες οδούς οι δήμοι» σχολίασε ο Χρήστος Στυλιανίδης. Με αυτά τα δεδομένα όλες αυτές οι επικαλύψεις και η προετοιμασία που έγινε έδειξε ότι δεν μπόρεσε να υλοποιήσει ένα σχεδιασμό. Όμως πρέπει να παραδεχθούμε ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο και το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στην Αττική Οδό».

Το πόσο θα διαρκέσει το μπαλάκι των ευθυνών τη στιγμή που τα προβλήματα συνεχίζονται παραμένει ως ερώτημα, αν και το υπουργικό συμβούλιο αύριο και η τοποθέτηση του πρωθυπουργού θα δείξει εάν για τα όσα συνέβησαν στην κακοκαιρία «Ελπίδα» θα υπάρξει κεντρική ανάληψη ευθύνης.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από