Σαν το τέλος ενός εφιάλτη έμοιαζε η επαναφορά λειτουργίας των τριών μεγάλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram και Whatsapp, μετά την παγκόσμια πολύωρη διακοπή της.

Σε όλο τον κόσμο

Από περίπου τις 18:30 ώρα Ελλάδας χθες Δευτέρα παρουσιάστηκε το πρόβλημα σε όλο τον κόσμο, με τα Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger να έχουν καταρρεύσει και τους χρήστες να βρίσκονται στα πρόθυρα κρίσης… πανικού.

Ειδικά, οι μικρότερες ηλικίες που δεν θυμούνται ζωή χωρίς social media έχασαν… τη γη κάτω από τα πόδια τους. Σαν να κόπηκε το ρεύμα ή το νερό και να μην ξέρουν πότε θα επιστρέψει η παροχή.

Αρκετά προβλήματα

Η λειτουργία των τριών μεγάλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να επανήλθε σήμερα Τρίτη, περίπου μία ώρα μετά τα μεσάνυχτα, ωστόσο, η επαναφορά της συνοδεύεται από αρκετά προβλήματα, τα οποία οι υπεύθυνοι καταβάλουν αγώνα δρόμου για να τα λύσουν.

Εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο στράφηκαν στο Twitter για να δουν τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και για να σχολιάσουν τις εξελίξεις.

Πρόκειται για συμβάν χωρίς προηγούμενο για τον γιγαντιαίο όμιλο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που ήδη αντιμετωπίζει κατακραυγή έπειτα από αποκαλύψεις για τις πρακτικές του.

Κατά τον εξειδικευμένο ιστότοπο Downdetector, που παρακολουθεί συστηματικά τα τεχνικά προβλήματα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και περιέγραψε το χθεσινό μπλακάουτ ως «το μεγαλύτερο που έχει παρατηρηθεί ποτέ», η ομαλή λειτουργία των ιστότοπων αυτών είχε σχεδόν αποκατασταθεί περί τη 01:00 (ώρα Ελλάδας).

Αδυναμία πρόσβασης

Η ρεπόρτερ τεχνολογίας των ΝYTimes Σίρα Φρένκελ, η οποία επικοινώνησε με εργαζόμενο της Facebook μετά το μπλακ άουτ της εταιρείας, αποκάλυψε ότι η καθυστέρηση στην επαναφορά του Facebook οφειλόταν στο γεγονός ότι οι κάρτες εισόδου των εργαζομένων είχαν μπλοκάρει και δεν μπορούσαν να μπουν στις εγκαταστάσεις για να διορθώσουν το πρόβλημα.

Συγγνώμη

Δια στόματος του επικεφαλής τεχνολογίας της εταιρείας, Mike Schroepfer, το Facebook ζήτησε «ειλικρινή συγγνώμη σε όσους επηρεάζονται από τις διακοπές των υπηρεσιών που υποστηρίζονται από το Facebook».

«Αντιμετωπίζουμε προβλήματα δικτύωσης και οι ομάδες εργάζονται όσο το δυνατόν γρηγορότερα για τον εντοπισμό σφαλμάτων και την αποκατάστασή τους όσο το δυνατόν γρηγορότερα» πρόσθεσε.

Το δεύτερο πλήγμα

Η διακοπή λειτουργίας ήταν το δεύτερο χτύπημα για τον κολοσσό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέσα σε λίγες ημέρες αφού την Κυριακή πληροφοριοδότης κατηγόρησε την εταιρεία ότι γνώριζε για τις επιπτώσεις των υπηρεσιών της στην ψυχική υγεία των νέων χρηστών, αλλά προτίμησε να βάλει το κέρδος πάνω από το δημόσιο όφελος.

Η Φράνσις Χόιγκεν, πρώην product manager της Facebook Inc., ήταν η πηγή των εσωτερικών εγγράφων της εταιρείας στα οποία βασίστηκε το ρεπορτάζ της Wall Street Journal με τίτλο «Facebook Files».

Οπως αποκαλύφθηκε από τα εσωτερικά έγγραφα, η Facebook έδινε προτεραιότητα στην κερδοφορία έναντι της καταπολέμησης της παραπληροφόρησης.

Επιπλέον, η εταιρεία είχε πραγματοποιήσει έρευνες που έδειχναν ότι η χρήση του Instagram (το οποίο ανήκει στη Facebook) προκαλεί άγχος και κατάθλιψη, ειδικά μεταξύ νέων κοριτσιών που διαρκώς πρέπει να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τα ιδεώδη της διαδικτυακής ομορφιάς.

Τεράστιες οικονομικές απώλειες

Η εταιρεία του Ζούκερμπεργκ έχει υποστεί τεράστιες οικονομικές απώλειες από αυτές τις αρνητικές εξελίξεις.

Οι μετοχές του Ζούκερμπεργκ παρουσίασαν κατακόρυφη πτώση, με τις απώλειες για τον μεγιστάνα των social media να ξεπερνούν τα 7 δισ. δολάρια, ενώ για την εταιρεία υπολογίζονται – μέχρι στιγμής – στα 50 δισ. δολάρια.