Δυναμικό «παρών» στην επανεκκίνηση του τουρισμού δίνει η κρουαζιέρα, με τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου να επιστρέφουν στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ήδη, οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας έχουν αναπτύξει 18 πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ σχεδιάζουν να τα αυξήσουν σε 28 τον Ιούνιο και σε 50 τον Ιούλιο. Τον Αύγουστο, που η κρουαζιέρα θα βρίσκεται σε «φουλ» ρυθμούς, στη Μεσόγειο θα δραστηριοποιούνται 60 κρουαζιερόπλοια!

«Περισσότερα από τα μισά πλοία θα πραγματοποιούν δρομολόγια στις ελληνικές θάλασσες», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τις εργασίες του φετινού, ψηφιακού φόρουμ Posidonia Sea Tourism Forum, στο οποίο μετείχαν διαδικτυακά 500 εκπρόσωποι του κλάδου από όλο τον κόσμο.

«Σαράντα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στα ελληνικά νερά, ενώ 45 λιμάνια έχουν αναπτύξει τα δικά τους σχέδια έκτακτης ανάγκης προκειμένου να διευκολύνουν τα κρουαζιερόπλοια, χωρίς να επηρεάζουν την εμπειρία των επιβατών, των πληρωμάτων ή των τοπικών κοινοτήτων», σημείωσε ο υπουργός.

«Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που πέτυχαν νωρίτερα από άλλες την επανέναρξη της κρουαζιέρας. Επίσης, έχει διακριθεί διεθνώς για τις προσπάθειές της να αναπτύξει ένα τουριστικό προϊόν ικανό να εμπνεύσει εμπιστοσύνη ως ασφαλής προορισμός που είναι πλήρως προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας», τόνισε ο κ. Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises.

Ήδη, περισσότεροι από 200.000 επιβάτες έχουν κάνει ταξίδια κρουαζιέρας από το τέλος του περασμένου καλοκαιριού, ενώ φέτος η Ανατολική Μεσόγειος δείχνει το δρόμο της επανεκκίνησης νωρίτερα από άλλες περιοχές, ανέφερε ο κ. Vago. Ωστόσο, η αβεβαιότητα ως προς το πότε η κρουαζιέρα θα μπορέσει να επιστρέψει σε επίπεδα που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου, παραμένει μία σοβαρή πρόκληση.

Η TUI ξεκίνησε ξανά την περασμένη εβδομάδα τα δρομολόγιά της από την Κρήτη και το σχέδιό της γι αυτό το καλοκαίρι είναι να προσφέρει ταξίδια στην Ελλάδα με αφετηρία το Ηράκλειο, με δύο διαφορετικά δρομολόγια. «Αν αρθούν περαιτέρω οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, θα επιστρέψουμε και σε άλλα δρομολόγια. Όμως, μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, η Ελλάδα είναι ο μόνος προορισμός που προσφέρουμε πακέτα κρουαζιέρας», ανέφερε η κυρία Wybcke Meier, επικεφαλής της TUI Cruises.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της MSC Cruises κ. Gianni Onorato, ορισμένες περιοχές όπως η Ασία και η Βόρεια Αμερική, εξακολουθούν να είναι εκτός προγράμματος για τον τομέα κρουαζιέρας. Για το λόγο αυτό ο κ. Onorato προβλέπει ότι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα στραφούν στην Ευρώπη για κρουαζιέρες αυτό το καλοκαίρι, καθώς είναι αποκομμένοι από διηπειρωτικούς προορισμούς λόγω περιορισμών στις αεροπορικές μεταφορές και ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων. Όπως επισήμανε, «το πράσινο πιστοποιητικό θα επιτρέψει σε περισσότερους Ευρωπαίους να επικεντρωθούν στην Ευρώπη και η Ελλάδα θα είναι ένας από τους κύριους προορισμούς για αυτούς».

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Costa Group and Carnival Asia, κ. Michael Thamm, ανέφερε ότι «η Ελλάδα είναι σταθερός πυλώνας για τους Γερμανούς, τους Ιταλούς και τους Γάλλους, λόγω της ομορφιάς της και των μοναδικών αξιοθέατων που προσφέρει, και η κρουαζιέρα είναι ο καλύτερος τρόπος για να τα απολαύσει αυτά κάποιος». Στόχος του ομίλου Costa Group and Carnival Asia, είναι να επεκτείνει την παρουσία του στην Ελλάδα έως και τον Δεκέμβριο, με περισσότερα πλοία που θα έρθουν στη χώρα.

«Η μεγάλη συγκέντρωση πλοίων σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη χρονική στιγμή μπορεί να αποτελέσει πρόκληση, ειδικά για τα ελληνικά λιμάνια λόγω προβλημάτων υποδομής», τόνισε από εκ μέρους της Celestyal Cruises, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Chris Theofilides και πρόσθεσε: «Πρέπει να αποφύγουμε τους υψηλούς όγκους επισκεπτών οπουδήποτε. Δεν είναι μόνο υπεύθυνη στάση, είναι επίσης σωστή επιλογή, τόσο από την άποψη της εμπειρίας των επισκεπτών όσο και για τις τοπικές κοινότητες».

Η κυρία Meier, εκφράζοντας την ίδια ανησυχία ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «ο υπερ-τουρισμός μπορεί να έχει τελειώσει στον μετά την πανδημία κόσμο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα έχουμε πολλά πλοία ταυτόχρονα στα ίδια λιμάνια». Και συμπλήρωσε: «Τα νησιά πρέπει να έχουν σχέδιο σχετικά με τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να δεχτούν ταυτόχρονα. Και οι λιμενικοί φορείς πρέπει να έχουν τις υποδομές για να δέχονται μεγαλύτερα πλοία».

Όπως αναφέρθηκε στη διάρκεια του φόρουμ, οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν σταθερά στα πρωτόκολλα πρόληψης και αντίδρασης που σχετίζονται με την Covid, ώστε να διασφαλίσουν ότι η πορεία προς την ομαλότητα θα είναι γρήγορη και χωρίς εμπόδια.

Υπάρχουν δύο πτυχές σε αυτό: Η μία είναι η επιβολή, η επίβλεψη και η τήρηση των υφιστάμενων πρωτοκόλλων για τους επιβάτες, τα πληρώματα και τους προορισμούς, και η άλλη είναι η τυποποίηση και ομοιομορφία αυτών των πρωτοκόλλων.

Σύμφωνα με τον κ. Onorato, η φόρμα εντοπισμού επιβατών δεν έχει ακόμη υιοθετηθεί πλήρως και με ομοιόμορφο τρόπο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ δεν υπάρχει σαφής οδηγία για τον τρόπο χρήσης της. «Κάθε φορά που φτάνουμε σε διαφορετική χώρα, μας ζητάνε και τη φόρμα. Εάν δεν υπάρξει το συντομότερο δυνατόν ομοιομορφία στη διαχείριση μεταξύ των διαφορετικών χωρών, ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε περιττά προβλήματα για τους επισκέπτες μας και αυτό μπορεί να καταστήσει την κρουαζιέρα μη ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες μορφές τουρισμού. Τα πρωτόκολλα λειτουργούν, αλλά χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ομοιομορφία στην εφαρμογή τους», τόνισε ο κ. Onorato.

Όπως επισημάνθηκε από τους περισσότερους ομιλητές, ο ρυθμός επιστροφής του κλάδου στην ομαλότητα μπορεί να φαντάζει βασανιστικά αργός, ωστόσο αυτό οφείλεται επίσης στα αυστηρά συστηματοποιημένα πρωτόκολλα που αποφάσισαν να επιβάλουν οι φορείς της κρουαζιέρας στις δραστηριότητές τους, προκειμένου να προστατευθούν από τον κίνδυνο της Covid-19. «Ήμασταν οι πρώτοι που επιβάλαμε υποχρεωτικά διαγνωστικά τεστ στο 100% των επιβατών και των πληρωμάτων μας, θέτοντας τα πρότυπα για άλλους κλάδους και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα επιτύχουμε επιστροφή στα προ Covid επίπεδα έως το 2022-2023», ανέφερε ο κ. Vago.