Δύο εβδομάδες θα παρατείνει η κυβέρνηση το σχολικό έτος και φέτος – ως τις 12 Ιουνίου – με τις πανελλαδικές εξετάσεις να ξεκινούν πιθανότατα στις 15 Ιουνίου. Η παράταση του σχολικού έτους και η προσπάθεια κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών που έχουν δημιουργηθεί από το «άνοιξε-κλείσε» των σχολείων είναι το θέμα στο οποίο επικεντρώνει το ενδιαφέρον του τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Παιδείας.

Οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα σχολεία, όπως όλα δείχνουν, δεν θα αναβληθούν, καθώς η αναβολή τους θα ισοδυναμούσε με παραδοχή από το υπουργείο Παιδείας ότι στη διάρκεια των επτά μηνών που πέρασαν δεν έγινε πραγματικό μάθημα, άρα το πείραμα της τηλεκπαίδευσης δεν οδήγησε σε θετικά αποτελέσματα. Στο ίδιο συμπέρασμα, βέβαια, θα μπορούσε να οδηγήσει και η παράταση του σχολικού έτους, καθώς κανείς δεν μπορεί να καταλάβει τι διαφορά θα κάνουν δύο εβδομάδες επιπλέον σε μια χρονιά που επί της ουσίας έχει κινηθεί σε λογική «ακορντεόν» και στο μεγαλύτερο μέρος της τα μαθήματα διεξήχθησαν διαδικτυακά.

Τα εκπαιδευτικά διλήμματα, έτσι, είναι πολλά για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας που αναζητεί διέξοδο, αφού φέτος προχωρεί στην «πρεμιέρα» δύο θεσμών που θεμελιώνουν την πολιτική της: της Τράπεζας Θεμάτων στις εξετάσεις της Α’ Λυκείου και των αλλαγών στο εξεταστικό σύστημα που θα κορυφωθούν το καλοκαίρι του 2022. Το ερώτημα είναι εάν η χρονιά αυτή είναι η κατάλληλη για την έναρξή τους. Η απάντηση στο ερώτημα, όπως είναι προφανές, συνδέεται με την αξιοπιστία του συστήματος της τηλεκπαίδευσης, στην οποία και η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει επενδύσει.

Να θυμίσουμε ότι πέρυσι το σχολικό έτος παρατάθηκε επίσης κατά δυο εβδομάδες, από τις 31 Μαΐου που τελείωνε για τα γυμνάσια και τα λύκεια ως τις 12 Ιουνίου και οι πανελλαδικές εξετάσεις ξεκίνησαν και το 2020 στις 15 Ιουνίου. Το μοντέλο άρα υπάρχει και είναι εύκολο να εφαρμοστεί για δεύτερη χρονιά. Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά κατεύθυνση είναι τέσσερα, οπότε απαιτούνται οκτώ ημέρες εξεταστικής διαδικασίας που θα ολοκληρωθούν στις 26 του μήνα.

Ο «κόφτης»

Κατά τα άλλα, και με τον συνδυασμό του «κόφτη» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής φέτος, δεν θα έχουμε πλέον περιπτώσεις εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση φοιτητών με βαθμό… 1,5 ή γενικώς κάτω από 10, ωστόσο πολλοί λιγότεροι αναμένεται ότι θα είναι και οι εισακτέοι, με το δεδομένο της προβληματικής προετοιμασίας.

Εισηγήσεις και «σενάρια» εκπονούνται όμως και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τα θέματα συνολικής αναπλήρωσης της ύλης και κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών που έχουν τυχόν δημιουργηθεί στους μαθητές και στις μαθήτριες της χώρας. Η ηγεσία του Ινστιτούτου, ωστόσο, δεν έχει δείξει ως σήμερα ισχυρά αντανακλαστικά και φαίνεται να καθοδηγείται από τις εξελίξεις. Οι προβληματισμοί αυτοί, βέβαια, συναντιούνται σε ένα κοινό πανευρωπαϊκό «πρόβλημα», καθώς η χρονιά που πέρασε γιγάντωσε ανισότητες και κοινωνικές αντιθέσεις. Ενα βήμα πιο μπροστά, πολλά ομόσπονδα κρατίδια της Γερμανίας έκριναν ότι υπερισχύει η κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών έναντι των πολιτικών αποφάσεων και ανακοίνωσαν ήδη ότι θα επιτρέψουν στους μαθητές να επαναλάβουν ένα σχολικό έτος, εφόσον το επιθυμούν οι γονείς τους. Οπως ανακοινώθηκε, μάλιστα, η κίνηση αυτή δεν θα υπολογίζεται ως «έτος επανάληψης της χρονιάς» αλλά ως έτος εκπαιδευτικής υποστήριξης. Στη Βρετανία, πάλι, προτείνεται να γίνουν θερινά σχολεία για την κάλυψη εκπαιδευτικής ύλης.

Κατά τα άλλα, κενά δύο ετών συμπληρώνονται αυτή τη χρονιά, με τους φετινούς υποψήφιους για τα ΑΕΙ της χώρας, όπως και τους περσινούς, να μπαίνουν στα πανεπιστήμια με μειωμένη εξεταστική ύλη κατά 30% και βασικά κεφάλαια κρίσιμων επιστημών να μην έχουν διδαχτεί.