Για τη «μάχη» της πώλησης της ΔΕΠΑ, της δημόσιας επιχείρησης φυσικού αερίου με κύκλο εργασιών της τάξης του 1 δισ. ευρώ προετοιμάζονται μεγάλοι ελληνικοί και ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι.

Όπως αναφέρουν «ΤΑ ΝΕΑ» η κυβέρνηση αναμένεται τον επόμενο μήνα να καταθέσει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα διατηρεί το σπάσιμο του ομίλου σε ΔΕΠΑ Εμπορίας (χονδρεμπορική, λιανική μέσω της Φυσικό Αέριο Ελληνικής Εταιρείας Ενέργειας, αεριοκίνηση και διεθνείς συμβάσεις προμήθειας), ΔΕΠΑ Υποδομών (δίκτυα διανομής φυσικού αερίου με 100% στην Αττική και υπόλοιπη Ελλάδα και 49% σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία) και Συμμετοχές ΔΕΠΑ σε διεθνή projects. Η ρύθμιση θα προβλέπει την πώληση ποσοστού 100% των δύο πρώτων εταιρειών.

Το 2018 σύμφωνα με τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία της, από τις 52,7 TWh (τεραβατώρες) που εισήχθησαν στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, τις 37,7 τις έφερε η ΔΕΠΑ, δηλαδή περίπου το 71,5%. Ο ανταγωνισμός που δέχεται από άλλους ενεργειακούς ομίλους είναι έντονος και είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει ο κύκλος εργασιών κατά 8,4% στα 996 εκατ. ευρώ και οι πωλήσεις φυσικού αερίου να είναι χαμηλότερες κατά 11,5% σε σχέση με το 2017.

Τα assets της ΔΕΠΑ

Οι εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγού αλλά και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσω του τερματικού σταθμού του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα δεν αποτελούν πια το μονοπώλιο της δημόσιας επιχείρησης, καθώς κυρίως εγχώριες εταιρείες παραγωγής ηλεκτρισμού (Mytilineos, ΗΡΩΝ και Elpedison) εισάγουν ποσότητες χωρίς να έχουν την πλήρη εξάρτηση από τη ΔΕΠΑ. Ακόμη και η ΔΕΗ το καλοκαίρι αποφάσισε την προμήθεια LNG από ξένο παίκτη.

Ωστόσο, η ΔΕΠΑ έχει αξιοζήλευτα για τον ανταγωνισμό και άλλα assets.

Κυρίως πρόκειται για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Αυτά είναι η 100% θυγατρική της «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας» (πρώην ΕΠΑ Αττικής) με περισσότερους από 350.000 πελάτες κυρίως στο αέριο, οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου με Gazprom (Ρωσία), Botas (Τουρκία), Sonaratach (Αλγερία) και με την αζέρικη Socar και την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για προμήθεια αερίου μέσω του αγωγού TAP. Συμφωνίες αξιοζήλευτες μεν, αλλά και με γερές ρήτρες take or pay (πρόστιμα αν δεν εισαχθούν οι ετήσιες συμφωνηθείσες ποσότητες).

 Οι διεκδικητές

Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», να εκδηλώσει ενδιαφέρον η Mytilineos λόγω των αυξημένων αναγκών της σε φυσικό αέριο για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που διαθέτει, αλλά και για το νέο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 826 MW. Αυτές θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. κυβικά μέτρα.

Την εταιρεία θα διεκδικήσουν επίσης, η Motor Oil (στοχεύει κυρίως στους 350.000 πελάτες), ο όμιλος Κοπελούζου, η ΖενίΘ (πρώην εταιρεία παροχής αερίου Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας), και τα Ελληνικά Πετρέλαια, που επίσης επιθυμούν διακαώς την απόκτηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας αυξάνοντας το μερίδιό τους σε αυτήν.

Στους μνηστήρες περιλαμβάνονται ακόμη οι μεγάλοι παίκτες του εξωτερικού Edison και Engie.

Τέλος, η ΔΕΠΑ Υποδομών, που προσφέρει εγγυημένες αποδόσεις, ενδιαφέρει τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή της ιταλικής Snam, του βελγικού Fluxys και της ισπανικής Enagas, ενώ δεν αποκλείεται ενδιαφέρον να εκδηλώσει και η ιταλική Eni.