Στην ένταξη και των οφειλών που δημιουργήθηκαν εντός του 2018 στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση το αμέσως επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ήδη επεξεργάζεται σχετική ρύθμιση την οποία και θα φέρει στη Βουλή εντός των επόμενων μηνών, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το ζήτημα φέρεται να τυγχάνει και της αποδοχής των θεσμών. Κι αυτό καθώς από τα αποτελέσματα της λειτουργίας έως και σήμερα του εξωδικαστικού μηχανισμού, προκύπτει ότι αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που εντάχθηκαν σε αυτό και βγήκαν από το «κόκκινο» ρυθμίζοντας τις οφειλές τους. Με τον τρόπο αυτό αυξήθηκαν ταυτόχρονα και τα έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Η ένταξη και των οφειλών του 2018 στις ρυθμίσεις των 120 δόσεων του εξωδικαστικού αποτελεί αίτημα και του επιχειρηματικού κόσμου, οι εκπρόσωποι του οποίου υπογραμμίζουν ότι ακόμα οι συνθήκες στην αγορά δεν έχουν αποκατασταθεί και πως η επέκτασή του «θα είναι σωτήρια για την επιβίωση των επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων».

Αλλωστε, με βάση την πρόοδο που έχει σημειωθεί, η κυβέρνηση έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών, προχώρησε στις βελτιώσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού καταθέτοντας σχετικές τροπολογίες στη Βουλή, μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα.

Στις αλλαγές περιλαμβάνονται η αύξηση στα 300.000 ευρώ του ορίου των οφειλών των επιχειρήσεων που μπορούν να ενταχθούν στην αυτοματοποιημένη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού. Το όριο ρύθμισης οφειλών μέχρι πρότινος ήταν τα 50.000 ευρώ.

Αλλη μία αλλαγή την οποία ανέμενε με αγωνία η αγορά είναι η παράταση του εξωδικαστικού μηχανισμού έως το τέλος του 2019.

Στις αλλαγές συγκαταλέγεται η επέκταση της δυνατότητας περισσότερων οφειλετών να ρυθμίσουν διμερώς τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Το μέτρο αυτό αφορά τόσο τους οφειλέτες με χρέη προς το Δημόσιο, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον 15% επί του συνόλου των οφειλών, όσο κι εκείνους που υπέβαλαν αίτημα για τη συνολική εξωδικαστική διευθέτηση των χρεών τους, αλλά η διαδικασία διαπραγμάτευσης απέβη άκαρπη, εξαιτίας μη επίτευξης απαρτίας των πιστωτών και συγκεκριμένα λόγω άρνησης συμμετοχής σε αυτήν από πιστωτές του ιδιωτικού τομέα.

Επιπλέον, με άλλες διατάξεις παρέχεται η δυνατότητα στον πιστωτή να εξαιρέσει τις μη επιχειρηματικές οφειλές (π.χ. ύπαρξη στεγαστικού δανείου του επιχειρηματία) από τον εξωδικαστικό. Αυτές οι οφειλές ήταν που πολλές φορές οδηγούσαν τις τράπεζες σε μη συμμετοχή στη διαδικασία, με αποτέλεσμα να αποβαίνει άκαρπη. Ακόμη θεσμοθετήθηκε η απαγόρευση επιβολής μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης (π.χ. κατασχέσεις και πλειστηριασμοί) από πιστωτές μεσούσης της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Εξάλλου, με τις τροπολογίες ορίζεται ρητά ότι η ποινική δίωξη για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο ή για τα αδικήματα της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, αναστέλλεται υποχρεωτικά όταν έχει ξεκινήσει η διαδικασία διαπραγμάτευσης.

Προβλέπεται η απαλλαγή του οφειλέτη από τυχόν ανατροπές της σύμβασης αναδιάρθρωσης από ιδιώτες πιστωτές και συνακόλουθα τον κίνδυνο αναβίωσης των οφειλών του προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης όταν έχει ικανοποιήσει πλήρως τους πιστωτές αυτούς.

Στις μεγάλες επιχειρήσεις, ο χαρακτηρισμός ως μικρών πιστωτών ακόμη και αυτών με σημαντικές οφειλές (π.χ. ύψους 1,5 εκατ. ευρώ) είχε ως αποτέλεσμα να μένουν εκτός ρύθμισης και να επηρεάζουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Πλέον η τροπολογία προβλέπει ότι μειώνονται τα όρια αυτά, προς όφελος του αιτούντος οφειλέτη, καθώς θα μπορεί να βάλει στη ρύθμιση και απαιτήσεις άνω των 500 χιλιάδων ευρώ.

Να σημειωθεί ότι αλλαγές που ψηφίστηκαν αφορούν και τις εκκρεμείς αιτήσεις ένταξης στον εξωδικαστικό.

Εκτιμάται ότι σε μία στις πέντε αιτήσεις που υποβλήθηκαν έγινε ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της επιχείρησης, ενώ με τις διασυνδέσεις της ηλεκτρονικής πλατφόρμας με δημόσιες υπηρεσίες και τράπεζες καθώς και τη μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, επιταχύνθηκε σημαντικά ο χρόνος διεκπεραίωσης των αιτήσεων. Υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία υποβολής ή έχουν κατατεθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό πάνω από 55.000 αιτήσεις.

ΓΙΑ ΕΦΟΡΕΙΑ, ΤΑΜΕΙΑ

Σχέδια για αύξηση των δόσεων

Με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία να έχουν εκτιναχθεί σε πάνω από 130 δισ. ευρώ, η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο πακέτο ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης των χρεών. Τα σενάρια που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν την αύξηση του αριθμού των μηνιαίων δόσεων της πάγιας ρύθμισης από 12 που είναι σήμερα σε 24 ή 36 δόσεις χωρίς να αποκλείεται να είναι ακόμα περισσότερες, αλλά υπό προϋποθέσεις.

Ο αριθμός των δόσεων εξετάζεται να συνδέεται με την προέλευση της οφειλής. Για παράδειγμα, τις οφειλές από τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ ο φορολογούμενος θα μπορεί να τις ρυθμίζει σε 24 μηνιαίες δόσεις ενώ στα χρέη που προκύπτουν από έκτακτη φορολογία, π.χ. κληρονομιές, οι δόσεις θα είναι σημαντικά υψηλότερες και ενδεχομένως να ξεπερνούν τις 36.

Πηγές της Καραγεώργη Σερβίας αναφέρουν ότι οι αλλαγές στην πάγια ρύθμιση θα ισχύουν για όλους και θα συνδέονται με αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και κυρίως με τη δυνατότητα του φορολογουμένου να αποπληρώσει τα χρέη και να εξυπηρετεί τη ρύθμιση. Η βιωσιμότητα, δηλαδή, θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την ένταξη των οφειλών στην πάγια ρύθμιση με τις περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις.

Σε περίπτωση που η κυβέρνηση εξασφαλίσει το πράσινο φως από τους δανειστές η νέα πάγια ρύθμιση με τις περισσότερες δόσεις θα ενεργοποιηθεί την άνοιξη.

Σήμερα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις και μπορούν να φθάσουν υπό εξαιρετικές προϋποθέσεις τις 24. Η υπαγωγή στην πάγια ρύθμιση και η υποβολή τόσο της αίτησης όσο και της απαιτούμενης υπεύθυνης δήλωσης, γίνεται ηλεκτρονικά, μέσω ειδικής εφαρμογής του συστήματος ΤΑΧΙSnet, που είναι διαθέσιμη μέσω της ιστοσελίδας της ΑΑΔΕ, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.aade.gr