Κανόνι ύψους άνω των 70 εκατ. ευρώ συμπαρασύρει σε λουκέτο τον τουριστικό όμιλο Tripsta και τα ελεγχόμενα από τον ίδιο ηλεκτρονικά ταξιδιωτικά πρακτορεία Airtickets και Travelplanet24, προκαλώντας προβλήματα στην αεροπορική αγορά και στον τουρισμό. Η εταιρεία, η οποία σε σχετική ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «προσωρινή αναστολή της λειτουργίας» της και «προσφυγή στη Δικαιοσύνη», αποτέλεσε ένα από τα ελληνικά success stories του επιχειρείν, αφού ήταν η πρώτη που διέγνωσε την τάση των online κρατήσεων και έδωσε στους επιβάτες τη δυνατότητα –αρχικά –να κάνουν διαδικτυακές κρατήσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Η ιδέα καρποφόρησε το 2005, όταν δύο νέοι επιχειρηματίες, ο Φίλιππος Μπρίνκμαν (CEO) και ο Κριστόφ Κάιμ (CCO), αποφάσισαν να ιδρύσουν μια startup με έδρα την Αθήνα. Αυτή ήταν η Travelplanet24. Το 2015 η εταιρεία συγχωνεύτηκε με την Airtickets, που μετρούσε ήδη 15 χρόνια ζωής, κάτω από το όνομα Tripsta. Ετσι, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προστέθηκαν τα αεροπορικά, τα εισιτήρια για τρένα και οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων. Σύντομα η Tripsta αποτέλεσε έναν άκρως ανταγωνιστικό παίκτη στον χώρο της παγκόσμιας αγοράς τουριστικών κρατήσεων. Τα brand Travelplanet24, Αirtickets και Tripsta εξυπηρετούσαν πάνω από ένα εκατομμύριο ταξιδιώτες, με τον όμιλο να συγκαταλέγεται στα πέντε μεγαλύτερα online ταξιδιωτικά πρακτορεία της Ευρώπης. Ηταν δε το μεγαλύτερο online γραφείο της ΝΑ Ευρώπης, με πελατεία σε περισσότερες από 50 αγορές παγκοσμίως. Ο όμιλος απασχολούσε συνολικά 300 εργαζομένους, 200 στα κεντρικά και 100 στα γραφεία στο Βουκουρέστι. Στο ξεκίνημα της ελληνικής οικονομικής κρίσης (2011-2012) η ανάπτυξη της Tripsta ήταν της τάξης του 300%, ενώ κατά τα έτη 2012-2013 η ανάπτυξή της «έτρεχε» με 100% και η Ελλάδα καταλάμβανε μόλις το 8% του ετήσιου τζίρου της. Ενδεικτικό είναι ότι πέρυσι (2017) ο τζίρος της Tripsta άγγιξε τα 738 εκατ. ευρώ

Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ. Η κατάρρευση της Tripsta αποδίδεται από παράγοντες της αγοράς στην αδυναμία της να εξυπηρετήσει οφειλή ύψους 70 εκατ. ευρώ προς τις αεροπορικές εταιρείες για εισιτήρια που είχε εκδώσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Φίλιππος Μπρίνκμαν είχε συμφωνήσει πρόσφατα με το γραφείο BSP (σ.σ.: εισπράττει από τα ταξιδιωτικά γραφεία τα χρήματα που αντιστοιχούν στα εισιτήρια που εκδίδουν και τα αποδίδει στις αεροπορικές εταιρείες) της Διεθνούς Ενωσης Αεροπορικών Εταιρειών (ΙΑΤΑ) να εξοφλήσει την οφειλή σε δόσεις. Ο διακανονισμός προέβλεπε την καταβολή κλιμακούμενων (μηνιαίων;) δόσεων, οι οποίες ξεκινούσαν από το ποσό των 1,05 εκατ. ευρώ και θα έφταναν τον Οκτώβριο στο ύψος των 8 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, εφαρμόστηκε ειδικό επιχειρηματικό πλάνο με περικοπές των δαπανών και εξισορρόπηση των προβλημάτων ρευστότητας. «Οι εταιρείες μας, οι οποίες έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, είχαν ήδη αρχίσει να αποδίδουν θετικά αποτελέσματα και δημιούργησαν βάσιμες προοπτικές για την επιχειρηματική ανάκαμψή τους. Επιπλέον, η καινοτόμος συμφωνία με την ΙΑΤΑ –που εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο –και η πολύ ευνοϊκή ρύθμιση αποπληρωμής των υποχρεώσεων ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο τη θετική έκβαση του εγχειρήματος» υποστηρίζει σε σχετική ανακοίνωσή του ο όμιλος Tripsta και προσθέτει: «Δυστυχώς, όμως, συγκεκριμένοι συνεργάτες, προσδοκώντας σε πρόσκαιρα οφέλη, αντί να σταθούν αρωγοί, υπονόμευσαν οποιονδήποτε σχεδιασμό και με απαράδεκτο τρόπο έπληξαν την επιβίωση των εταιρειών. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν ένα τόσο ασφυκτικό πρόβλημα ρευστότητας, που κατέστησε αδύνατη τη συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας τους».

ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ. Το λουκέτο στην Tripsta δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, καθώς τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η εταιρεία τους τελευταίους 6-7 μήνες ήταν ήδη γνωστά στην εγχώρια ταξιδιωτική και αεροπορική αγορά. Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η Aegean, φέρονται να εντόπισαν καθυστερημένα το πρόβλημα που αντιμετώπιζε η εταιρεία. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα της επέτρεπαν να εκδίδει δικά τους εισιτήρια μόνο με μετρητά. Η Aegean ήδη ανακοίνωσε ότι το διεκδικούμενο ποσό ανέρχεται σε περίπου 400.000 ευρώ.

Παράγοντες της εγχώριας ταξιδιωτικής – αεροπορικής αγοράς εκφράζουν φόβους για συνέπειες και στον ελληνικό τουρισμό, καθώς ο όμιλος Tripsta ήταν ο ισχυρότερος παίκτης της ελληνικής αγοράς online ταξιδιωτικών γραφείων. Τα δύο online πρακτορεία που διαχειρίζεται η εταιρεία στην Ελλάδα (Αirtickets, Τravelplanet24) αντιπροσώπευαν την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2018 το 40% της ελληνικής αγοράς αεροπορικών εισιτηρίων.

Πάντως, εκτός από την οφειλή των 70 εκατ. ευρώ προς τις αεροπορικές εταιρείες, πληροφορίες κάνουν λόγο για επιπλέον άνοιγμα ύψους 30-35 εκατ. ευρώ στην αγορά της Γερμανίας. Η οφειλή προς τη Lufthansa φέρεται να ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ.