Μείωση ταχύτητας και θέσπιση μέγιστου ορίου στα 30χλμ. ανά ώρα στους τοπικούς δρόμων των κατοικημένων περιοχών προτείνει η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας.

Οι ειδικοί του Πολυτεχνείου (Θάνος Βλαστός, Καθηγητής ΕΜΠ και Ευθύμιος Μπακογιάννης, Δρ. Πολεοδόμος – Συγκοινωνιολόγος ΕΜΠ) διατυπώνουν την πρόταση τροπολογίας στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου για τις αλλαγές στον ΚΟΚ, το οποίο κατατέθηκε προς συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως εξηγούν στην αιτιολογική έκθεση της πρότασής τους οι δύο επιστήμονες της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας, στις ελληνικές πόλεις, οι αναπτυσσόμενες ταχύτητες στους ‘τοπικούς δρόμους’ συχνά δεν ξεπερνούν τα 30 χλμ/ώρα. Συνεπώς – επισημαίνουν – «η θέσπιση των 30χλμ/ώρα ως μέγιστου ορίου ταχύτητας δεν θα επηρεάσει τη συγκοινωνιακή λειτουργία των πόλεων. Αντίθετα θα δίνεται έτσι το μήνυμα, στους μεν κατοίκους ότι οι συνθήκες στο δρόμο είναι ασφαλείς, στους δε διερχόμενους ότι θα πρέπει να οδηγούν προσεκτικά».

Άλλα οφέλη

*Οι ειδικοί του ΕΜΠ σημειώνουν πως είναι αποδεδειγμένο ότι η ταχύτητα είναι απολύτως συνδεδεμένη με την ασφάλεια. Δηλαδή, «όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα τόσο περιορίζεται το εύρος του οπτικού πεδίου του οδηγού, και τόσο μεγαλύτερο είναι το μήκος που χρειάζεται ένα όχημα για να σταματήσει. Ο οδηγός λοιπόν, τρέχοντας περισσότερο, βλέπει λιγότερα από όσα συμβαίνουν στο δρόμο και δυσκολότερα ελέγχει τη δυναμική του οχήματος. Έρευνες επίσης έχουν αποδείξει ότι η πιθανότητα θανάτου του πεζού είναι απόλυτα συναρτημένη με την ταχύτητα του οχήματος που θα τον κτυπήσει. Ειδικότερα η πιθανότητα αυτή αυξάνει εκθετικά από τα 30 χλμ/ώρα και πάνω».

*Ακόμη, χαμηλότερες ταχύτητες σημαίνει και λιγότερος θόρυβος αλλά και λιγότεροι ρύποι και συνεπώς καλύτερη υγεία για τους κατοίκους.

*Με ταχύτητες 30χλμ. ανά ώρα οι γειτονιές είναι ευκολότερα προσπελάσιμες από ανθρώπους που τώρα είναι στο…περιθώριο όπως παιδιά, ηλικιωμένους, ανθρώπους με αναπηρία.

Τι συμβαίνει σήμερα στους δρόμους πόλης

Σήμερα σε όλους τους δρόμους της πόλης το όριο ταχύτητας σύμφωνα με τον ΚΟΚ είναι 50km/h, όπως τονίζεται από το ΕΜΠ. Εντούτοις, για να μετατραπεί ένας δρόμος, όπου ισχύει όριο 50 χλμ., σε δρόμο 30 χλμ. απαιτείται ειδική κυκλοφοριακή μελέτη. Έπειτα διαβούλευση, εγκρίσεις και γενικά πάρα πολύς χρόνος. Και σε πολλές περιπτώσεις στο τέλος δεν υλοποιείται…

Το ποδήλατο και το ερωτηματικό

Η μείωση του ορίου ταχύτητας στους δρόμους πόλης είναι σίγουρο ότι θα βοηθήσει και την εξάπλωση του ποδηλάτου. Σήμερα, ακόμη και στις γειτονιές, ελάχιστοι είναι αυτοί που επιλέγουν τη μετακίνηση με ποδήλατο διότι φοβούνται τα αυτοκίνητα και τις μεγάλες ταχύτητες.

Ωστόσο, το μεγάλο ερωτηματικό είναι, στην περίπτωση που θεσπιστεί η μείωση του ορίου ταχύτητας, αν τελικώς θα εφαρμοστεί.

Πάντως, η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ουσιαστικά υποστηρίζει ότι αν τελικά η πρότασή της περάσει αυτό θα είναι μια πολύ μεγάλη αλλαγή για την ασφάλεια στο οδικό δίκτυο των ελληνικών πόλεων.