Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το εκπαιδευτικό μας σύστημα για το 2015 ήταν κόλαφος για την κυβέρνηση. Γιατί διαπιστώνει την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες. Τη συνολική οπισθοδρόμηση που συντελέστηκε τους τελευταίους είκοσι μήνες. Και το ξήλωμα των μεταρρυθμίσεων που είχαν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια.

Το πρώτο και κύριο πρόβλημα είναι η αναστολή της διαδικασίας αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων. Υπενθυμίζω ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είχε το θλιβερό προνόμιο να είναι, για πολλά χρόνια, το μόνο εκπαιδευτικό σύστημα ευρωπαϊκής χώρας χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης. Επαναφέραμε τη διαδικασία της αξιολόγησης με πολύ κόπο ύστερα από 32 χρόνια. Χρειάστηκε το έσχατο μέτρο της επιστράτευσης για να καμφθεί η συντεχνία των συνδικαλιστών, που αντιδρούσε στην αξιολόγηση απειλώντας με την απεργία τους να τινάξουν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2013 στον αέρα. Αλλά η αξιολόγηση δεν αφορούσε μόνο τη Δευτεροβάθμια και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Για πρώτη φορά εφαρμόστηκε και ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση όλων των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ενώ άρχισε και η διαδικασία ακαδημαϊκής πιστοποίησης. Σε αυτά είχε αντιδράσει λυσσαλέα τότε ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση και έσπευσε να τα καταργήσει ως κυβέρνηση.

Κατήργησαν τη βάση του δέκα στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά που είχαμε θεσμοθετήσει το 2013 με το νομοσχέδιο του νέου Λυκείου, όπως κατήργησαν και τα πρότυπα σχολεία. Σε μια λογική ήσσονος προσπάθειας και ισοπέδωσης προς τα κάτω.

Η έκθεση επίσης τους εγκαλεί για τον περιορισμό της ελευθερίας των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης στη χώρα. Κατήργησαν τις αλλαγές που κάναμε, οι οποίες ουσιαστικά εκσυγχρόνιζαν τον τρόπο λειτουργίας των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων. Δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων να επιλέγουν και να αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς τους. Ενώ η Πολιτεία διατηρούσε την εποπτεία του εκπαιδευτικού προγράμματος και της εν γένει εκπαιδευτικής λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων.

Επικριτική είναι η έκθεση για την αλλαγή του συστήματος επιλογής και μοριοδότησης προϊσταμένων σχολικών μονάδων. Και η εκδοχή του Ολοήμερου Σχολείου του Νίκου Φίλη δεν έπεισε ούτε την κοινωνία ούτε φυσικά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Γιατί δεν συνιστά επέκταση του θεσμού, όπως ισχυρίστηκαν, αλλά υποβάθμισή του.

Κατακρίνονται και για την απαξίωση των Συμβουλίων των Ιδρυμάτων και για τη συνολική οπισθοδρόμηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την ανακοπή του εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Που άφησε αναξιοποίητη και χωρίς συνέχεια την πρώτη σοβαρή προσπάθεια μαζέματος του άναρχου ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, που κάναμε με το σχέδιο Αθηνά.

Εν ολίγοις, η έκθεση της Επιτροπής είναι μια θλιβερή επισήμανση της επιστροφής στις κακοδαιμονίες του παρελθόντος. Ο εκτροχιασμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι η χειρότερη κληρονομιά που αφήνει η απερχόμενη κυβέρνηση.

Ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος είναι καθηγητής πανεπιστημίου και πρώην υπουργός