Τα πάνω κάτω στην εκπαίδευση φέρνουν προτάσεις αλλαγών, έκτασης 130 σελίδων, της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία υπό τον καθηγητή Αντώνη Λιάκο που παραδίδονται σήμερα στον υπουργό Παιδείας.

Οι εισηγήσεις αφορούν πλήθος αλλαγών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, που ξεκινούν από κατάργηση παρελάσεων, εκκλησιασμού και προσευχής στα δημοτικά και φτάνουν μέχρι την καθιέρωση ειδικού «συντελεστή κατάταξης» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, με στόχο τον περιορισμό της τυχαίας εισαγωγής μέσω πολλών δηλώσεων προτίμησης. Περιλαμβάνουν ακόμα μετατροπή του γυμνασίου σε τετραετές και του λυκείου σε διετές, αλλαγή του προγράμματος του λυκείου με νέο που μοιάζει με το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate – ΙΒ) που παρέχουν σήμερα ιδιωτικά σχολεία, δυνατότητα στους φοιτητές να αλλάζουν κατεύθυνση σπουδών, προγράμματα στην αγγλική γλώσσα κ.ά.

Οι προτάσεις θα αξιολογηθούν μαζί με τις άλλες που έχουν κατατεθεί από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής υπό τον Κώστα Γαβρόγλου καθώς και όσες κατατεθούν προσεχώς, προκειμένου το καλοκαίρι να αποφασιστεί ποιες θα αξιοποιηθούν. Αυτές θα περιληφθούν σε νομοσχέδιο και θα ξεκινήσουν από το ερχόμενο έτος για να ολοκληρωθούν αρκετά χρόνια αργότερα. Ακολουθεί κωδικοποίηση των βασικότερων σημείων των προτάσεων Λιάκου:

Δημοτικό – γυμνάσιο

– Κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής.

– Κατοχύρωση της περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών.

– Περιορισμός της ύλης κατά τουλάχιστον 20%-30%.

– Αντικατάσταση ωρών μαθήματος με ώρες για προγράμματα και σχολικές δραστηριότητες.

– Κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων στο γυμνάσιο –αντικατάστασή τους με εργασίες.

– Θεσμοθέτηση ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης.

– Ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων (ενδεικτικά: σε 3 ή 4, όπως [α] Γλώσσες και Πολιτισμός, [β] Μαθηματικά, [γ] Τέχνες, [δ] Εισαγωγή στην κουλτούρα των Φυσικών και [ε] των Κοινωνικών Επιστημών).

Διετές λύκειο

– Τετραετές γυμνάσιο, διετές λύκειο. Η πρόταση απαιτεί διοικητική ανασυγκρότηση σχολικών μονάδων (κατά 25% μεγαλύτερα γυμνάσια) και δημιουργία λιγότερων αλλά πολυπληθέστερων λυκείων, μερικά από τα οποία θα προέλθουν από συγχωνεύσεις.

– Η ολοκλήρωση των σπουδών πιστοποιείται με Εθνικό Απολυτήριο.

– Δομή ΙΒ: Οι μαθητές παρακολουθούν 6 συνολικά μαθήματα, των οποίων το πρόγραμμα εξελίσσεται ενιαία και στις δυο τάξεις του λυκείου (2 υποχρεωτικά και 4 επιλογές). Περιλαμβάνεται εκπόνηση εργασίας, φυσική αγωγή και δράσεις εθελοντισμού και κοινωνικής ευαισθησίας.

Εξεταστικό

Συντελεστής κατάταξης, με πιθανή εφαρμογή από του χρόνου: Αν υποψήφιος επιλέξει μόνο ένα τμήμα για εισαγωγή, επιβραβεύεται με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας (100%) για την επιλογή του και αποκτά μεγάλο προβάδισμα έναντι των άλλων. Αν επιλέξει δύο τμήματα, τότε οι συντελεστές διαφοροποιούνται σε 65% για την πρώτη επιλογή του και 35% για τη δεύτερη, αν επιλέξει τρία τμήματα, τότε επιμερίζεται σε 55% για την πρώτη επιλογή, 30% για τη δεύτερη και 15% για την τρίτη. Ο συντελεστής βαρύτητας συνεχίζει να δίνει φθίνουσες τιμές μέχρι 10 επιλογές τμημάτων, μετά τις οποίες γίνεται μηδενικός. Συνεπώς περιορίζονται οι επιλογές.

ΑΕΙ – ΤΕΙ

– Οι φοιτητές να μπορούν να αλλάζουν κατεύθυνση σπουδών, να λαμβάνουν πτυχίο από συνδυασμούς επιστημών και να αποκτούν πρωτεύουσα και δευτερεύουσα ειδικότητα.

– Ηλεκτρονική πλατφόρμα μετεγγραφών.

– Κάθε φοιτητής να μπορεί να να υποβάλει αίτηση μεταφοράς πιστωτικών μονάδων από ένα τμήμα σε ένα άλλο του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ κάθε Σεπτέμβριο. Μπορεί να κάνει έως 5 αιτήσεις.

– Συνεργασίες τμημάτων και ιδρυμάτων σε κοινά προγράμματα σπουδών (joint degrees)

– Προγράμματα σπουδών και στην αγγλική γλώσσα. Δίδακτρα για αλλοδαπούς φοιτητές.

– Αξιολόγηση και συγχωνεύσεις στα ΤΕΙ.

– Δυνατότητα στα ΑΕΙ να εξασφαλίσουν ίδιους πόρους τόσο από εξωτερικές όσο και από εσωτερικές πηγές.

Εκπαιδευτικοί

– Διετής υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση όσων πρωτοδιορίζονται.

– Δημιουργία Πλαισίου Προσόντων Εκπαιδευτικών (ΠΠΕ).

– Ενοποίηση των ειδικοτήτων που διδάσκουν τα μαθήματα που θα ενοποιηθούν.

Και συμβόλαιο τιμής!

Ανάμεσα στις προτάσεις περιλαμβάνεται και σύναψη ενός – προσκοπικού τύπου – συμβολαίου τιμής μεταξύ μαθητών, δασκάλων και γονέων στα δημοτικά:

Θεσπίζεται ως «προαιρετικά υποχρεωτικό» (όπως η ψήφος στις εκλογές) συμβόλαιο τιμής σαν το ακόλουθο: «Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους και δεν θα επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο, αλλά θα τον υπερασπίσω από επιθέσεις».