Ο ποδηλατόδρομος Γκάζι –Φάληρο έχει σχεδόν τελειώσει. Απομένουν μερικές παρεμβάσεις προκειμένου να τον χρησιμοποιεί κανείς με ασφάλεια.
Για παράδειγμα είναι απαραίτητη η εγκατάσταση τριών φαναριών: στο ύψος της γέφυρας Πουλόπουλου στο Γκάζι, στη λεωφόρο Θησέως στην Καλλιθέα, στην οδό Λ.Κατσώνη, επίσης στην Καλλιθέα. Και στα τρία σημεία ο ποδηλατόδρομος διακόπτεται από λεωφόρους και τα φανάρια θα βοηθήσουν τους πολίτες που κάνουν πετάλι να συνεχίζουν την πορεία τους με ασφάλεια.

Αλλά και μετά από αυτές τις παρεμβάσεις θα μπορεί κανείς χρησιμοποιώντας τον ποδηλατόδρομο να φτάνει εύκολα στον Φαληρικό όρμο και την παραλία; Για παράδειγμα ένας πατέρας με το παιδάκι του;

Δείτε ποια είναι τα σημερινά δεδομένα για να σχηματίσετε άποψη: ο ποδηλατόδρομος φτάνει μέχρι το τέρμα του Ιλισού ποταμού στα σύνορα Καλλιθέας –Μοσχάτου. Στη συνέχεια όμως αυτός που ποδηλατεί πρέπει να περάσει στην απέναντι όχθη του Ιλισού και να κάνει πετάλι ανατολικά, προς τη λεωφόρο Θησέως. Εκεί, υπάρχει το «φράγμα» της μεγάλης λεωφόρου. Αναγκαστικά θα πρέπει να περάσει από το φανάρι απέναντι και να βρει ξανά τον ποδηλατόδρομο, ο οποίος καταλήγει στην Εσπλανάδα, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στη θάλασσα. Ουφ…Μπέρδεμα;

Θα αναρωτηθείτε τώρα γιατί δεν έγινε το πολύ απλό. Δηλαδή γιατί ο ποδηλατόδρομος δεν συνέχισε ευθεία από τον Ιλισό ποταμό με την κατασκευή μίας γέφυρας. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα περνούσε πάνω από τη λεωφόρο Ποσειδώνος και θα έφτανε, άμεσα, μέχρι τη θάλασσα. Ο ποδηλατόδρομος από το Γκάζι έως το Φάληρο θα ήταν μία ευθεία χωρίς ζιγκ ζαγκ, στροφές και το…«τείχος» της λεωφόρου Θησέως. Προς το παρόν πάντως η κατασκευή πεζογέφυρας δεν προβλέπεται στο έργο του ποδηλατόδρομου που βαίνει προς ολοκλήρωση.

Γιατί δεν έγινε γέφυρα και πώς μπορεί να γίνει τώρα

Η αρχική μελέτη του ΕΜΠ (του 2008), ήταν ο ποδηλατόδρομος να φτάνει μέχρι το τέρμα του Ιλισού ποταμού – όπως γίνεται δηλαδή και σήμερα – και έπειτα, με την υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος να φτάνει μέχρι τη θάλασσα. Αυτός όμως, όπως εξηγεί ο ο Δρ πολεοδόμος –συγκοινωνιολόγος μηχανικός Ευθύμιος Μπακογιάννης από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Ο ποδηλατόδρομος ήταν μέρος της συνολικής ανάπλασης του παραλιακού μετώπου που περιελάμβανε και την υπογειοποίηση της Ποσειδώνος. Το έργο της ανάπλασης όμως, μαζί και η βύθιση της λεωφόρου (κόστους περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ), «πάγωσαν». Το αποτέλεσμα, συνεχίζει ο κ.Μπακογιάννης, ήταν ο σχεδιασμός να αλλάξει και ο ποδηλατόδρομος να στρίψει ανατολικά προς την Εσπλανάδα. Αυτό έγινε και επειδή δεν υπήρχε άλλος τρόπος να φτάσει κανείς ποδηλατώντας στον Φαληρικό Όρμο αλλά και διότι εκεί θα υπήρχε ο πολιτιστικός πόλος του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Νιάρχου. Μάλιστα, ο σχεδιασμός του ποδηλατόδρομου είχε δοθεί και στον αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο.

Φαίνεται πάντως ότι ποτέ δεν είναι αργά για την κατασκευή μίας γέφυρας, η οποία θα δώσει τη δυνατότητα στους πολίτες να φτάνουν με πετάλι μέχρι την παραλία. Αρκεί οι αρμόδιοι να το θελήσουν και να το αποφασίσουν. «Μιας και ξέρουμε ότι έχει αναιρεθεί όλος ο προηγούμενος σχεδιασμός με τη βύθιση της Ποσειδώνος, θα μπορούσε να μελετηθεί η κατασκευή μίας πεζογέφυρας για να συνδέει τον ποδηλατόδρομο με την παραλία» αναφέρει ο κ.Μπακογιάννης. Θα μπορούσε να είναι μία μεταλλική κατασκευή στο τέρμα του Ιλισού. Παρόμοιες μεταλλικές γέφυρες άλλωστε έχουν κατασκευαστεί στη λεωφόρο Κηφισίας. Ένα τέτοιο έργο θα μπορούσε να το «τρέξει» είτε η Περιφέρεια είτε το Υπουργείο αφού ο ποδηλατόδρομος είναι μητροπολιτικός και υπερτοπικής σημασίας.

H κατασκευή μίας πεζογέφυρας δεν είναι δύσκολη υπόθεση. Αριστερά, η πεζογέφυρα

που τοποθέτησεο Δήμος Αμαρουσίου το 2010 στη συμβολή της Κηφισίαςμε τη Γούναρη (Φωτό: Δ.Αμαρουσίου). Δεξιά ο ορισμός της γέφυρας από το λεξικό της κοινής

νεοελληνικής στοsite Greek-language.gr. Όταν υπάρχει ένα εμπόδιο, φυσικό

ή τεχνητό, κατασκευάζουμεγέφυρες. Και βέβαια μία γέφυρα είναι πάντα ένας τρόπος επικοινωνίας και επαφής.

Η κατασκευή της πεζογέφυρας θα βοηθούσε τους πολίτες να φτάνουν στην παραλία είτε πεζή είτε ποδηλατώντας. Επιπλέον, θα έδινε λύση στο πάγιο αίτημα των κατοίκων του Μοσχάτου και της Καλλιθέας για άμεση πρόσβαση στην παραλία. Σήμερα, έχουν μπροστά τους την Ποσειδώνος και τις γραμμές του Τραμ.
Η πεζογέφυρα θα βοηθούσε και τουριστικά σύμφωνα με τους ειδικούς. Πολλοί είναι οι τουρίστες που αποβιβάζονται με τα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά. Μία μελλοντική σύνδεση του Πειραιά με ποδηλατόδρομο μέχρι τα Ολυμπιακά ακίνητα δεν είναι κάτι δύσκολο. Ένας τουρίστας θα μπορούσε να φτάνει ποδηλατώντας μέχρι τα ολυμπιακά ακίνητα και με την πεζογέφυρα να συνεχίζει ευθεία μέχρι την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης.

Oι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ»πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter@orthopetaliesή στο FacebookOrthopetalies blogγια καθημερινή ενημέρωση