Καθυστερήσεις παίζει η κυβέρνηση με τα προαπαιτούμενα του Μνημονίου που θα συμβάλλουν στο άνοιγμα της αγοράς ενέργειας, τη μείωση του κόστους για τη βιομηχανία και την άρση των στρεβλώσεων.

Αν και χθες έληξε η προθεσμία που προέβλεπε ότι ώς το τέλος Σεπτεμβρίου θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί οκτώ μέτρα που απορρέουν από τη συμφωνία, τίποτα από αυτά δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Από τον τρόπο μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ που θα ανοίξει την αγορά λιανικής στο ρεύμα έως την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ή το εναλλακτικό ισοδύναμο που θα εξασφαλίζει συνθήκες ανταγωνισμού, οι καθυστερήσεις είναι εμφανείς και οι προθεσμίες παρήλθαν άπρακτες.

Αντ’ αυτού, οι περίφημες επτά επιτροπές που συστάθηκαν προεκλογικά στο υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης με στόχο να προετοιμάσουν το έδαφος ώστε τα ενεργειακά προαπαιτούμενα να εκτελεστούν στην ώρα τους συνεχίζουν να συνεδριάζουν χωρίς ουδείς να γνωρίζει τα χρονοδιαγράμματα. Από τις συνεδριάσεις των επιτροπών απουσιάζουν παντελώς θεσμικοί εκπρόσωποι της αγοράς –συμμετέχουν μόνο στελέχη του υπουργείου, εκπρόσωποι των ενεργειακών ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ κ.λπ.) και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Αρνητικές για παράδειγμα εντυπώσεις προκαλεί το γεγονός ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δεν έχει πάρει μέχρι σήμερα καμία πρωτοβουλία προκειμένου να ζητήσει από το υπουργείο τη συμμετοχή στις επιτροπές των εκπροσώπων της αγοράς, παρότι ο θεσμικός της ρόλος είναι η ισότιμη αντιμετώπιση όλων των πλευρών. Πολλοί φοβούνται ότι υπό αυτές τις συνθήκες οι ενεργειακές μεταρρυθμίσεις θα καθυστερήσουν κι άλλο, και θα χαθεί ακόμη μία χρονιά. Οσο για την Κομισιόν παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις στα ενεργειακά της Ελλάδας, προς το παρόν όμως τηρεί στάση αναμονής ενόψει και της πρώτης αξιολόγησης.

ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ. Το πιο κρίσιμο από τα ενεργειακά προαπαιτούμενα αφορά τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 25% έως το 2018 και κατά 50% ώς το 2020. Επιχειρείται να υλοποιηθεί μέσω ενός μοντέλου υποχρεωτικών από τη ΔΕΗ δημοπρασιών φθηνού μείγματος λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος, που θα έχει ως μοναδικούς αποδέκτες τους ανταγωνιστές της, προκειμένου με τη σειρά τους εκείνοι να το διαθέτουν στους πελάτες τους.

Στο υπουργείο συστάθηκε πριν από τις εκλογές ομάδα εργασίας για το θέμα, χωρίς όμως να υπάρχει εκπροσώπηση των ιδιωτών παραγωγών ενέργειας και προμηθευτών, των άμεσα δηλαδή εμπλεκομένων καθώς είναι εκείνοι που θα κληθούν να συμμετάσχουν στις δημοπρασίες.

Κρίσιμη παράμετρος της διαδικασίας είναι η τιμή διάθεσης της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ. Η διοίκηση της τελευταίας έχει θέσει ως αδιαπραγμάτευτο όρο η τιμή να καλύπτει το πλήρες κόστος παραγωγής της, όπως αυτό εμφανίζεται στις οικονομικές της καταστάσεις. Αυτό όμως αμφισβητείται εδώ και πολύ καιρό από την αγορά. Τη λύση καλείται να δώσει η ΡΑΕ η οποία θα πρέπει να επανεξετάσει τα κοστολογικά στοιχεία της ΔΕΗ, αλλά το επίμαχο θέμα είναι η μεθοδολογία που θα επιλεγεί. Δίχως χρυσή τομή στην τιμή εκκίνησης, ουδείς ιδιώτης προμηθευτής θα προσέλθει στις δημοπρασίες, το μέτρο θα αποτύχει παταγωδώς και η αγορά θα παραμείνει κλειστή.

ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ. Δεν είναι τυχαίο ότι ένα από τα πρώτα ραντεβού του Π. Σκουρλέτη προτού ληφθούν οι πρώτες αποφάσεις έγινε χθες με τη διοίκηση της ΓΕΝΟΠ, προκειμένου να καμφθούν οι αντιστάσεις της καθώς οι συνδικαλιστές εμμένουν στη σκληρή γραμμή ότι δεν θα δεχθούν μείωση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ. Στη συνάντηση ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι οι τιμές εκκίνησης στις δημοπρασίες δεν θα είναι κάτω από το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ.

Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι ακριβώς επειδή η ΔΕΗ αναγνωρίζει τον κίνδυνο αποτυχίας του μοντέλου των δημοπρασιών και προκειμένου να αποφύγει την επαναφορά στο τραπέζι του σχεδίου της Μικρής ΔΕΗ έχει εξετάσει και πιο ριζοσπαστικές προτάσεις. Αν και για ευνόητους λόγους δεν παραδέχεται την ύπαρξή τους, αυτές μιλούν ακόμη και για την είσοδο ιδιωτών σε ποσοστό 49% σε κάποιες υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες.