Κάνω πετάλι πάνω στη λεωφορειολωρίδα της Πατησίων. Πού αλλού θα μπορούσα να κινηθώ άλλωστε με το ποδήλατο; Ποδηλατόδρομος δεν υπάρχει. Πλησιάζω μία στάση και κοντεύω να την προσπεράσω. Πίσω μου είναι λεωφορείο. Αντί ο οδηγός του να περιμένει μερικά δευτερόλεπτα να περάσω τη στάση, επιταχύνει, με προσπερνάει – μου κλείνει το δρόμο δηλαδή – και σταματάει μπροστά μου σχεδόν διαγώνια. Με δυσκολία κράτησα την ισορροπία μου και δεν έπεσα πάνω στο λεωφορείο.

Πρόκειται για ένα περιστατικό που μου έχει συμβεί πολλές φορές στους δρόμους της Αθήνας. Άλλες τόσες το έχω δει να συμβαίνει σε άλλους πολίτες που κάνουν ποδήλατο. Σε άλλες περιπτώσεις πάλι οδηγοί λεωφορείων ή τρόλεϊ κορνάρουν επίμονα όταν βρίσκονται μπροστά τους πολίτες που ποδηλατούν…

Αυτό που θέλω να πω δεν είναι ότι όλοι οι οδηγοί λεωφορείων είναι οι «κακοί» και οι οδηγοί ποδηλάτων οι «καλοί». Και οι δύο πλευρές διαθέτουν συνετούς και μη συνετούς οδηγούς. Η ουσία όμως είναι ότι η συνύπαρξη λεωφορείων και ποδηλάτων στην Αθήνα είναι δύσκολη. Το δείχνουν τα παραπάνω παραδείγματα και πλείστα άλλα. Όπως το ακόλουθο.

Το 2011 το Υπουργείο Μεταφορών είχε αποφασίσει πως τα ποδήλατα θα μπορούν να κυκλοφορούν δοκιμαστικά για ένα τρίμηνο (Ιούνιος – Σεπτέμβριος) σε λεωφορειολωρίδες του Κέντρου της Αθήνας.

Η τότε ανακοίνωση είχε προκαλέσει εντύπωση σε αρκετούς πολίτες που μετακινούνταν με ποδήλατο και ούτως ή άλλως χρησιμοποιούσαν τις λεωφορειολωρίδες. «Γιατί να υπάρξει μία απόφαση για δοκιμαστική χρήση των λεωφορειόδρομων από τα ποδήλατα, αφού από παλιά οι οδηγοί ποδηλάτων τις χρησιμοποιούσαν;» αναρωτιούνταν.

Το ακόμη πιο ενδιαφέρον όμως είναι τι ακολούθησε αυτή την απόφαση. Μην προσπαθείτε να θυμηθείτε ή να σκεφτείτε. Τίποτα. Ναι, τίποτα. Και το αποτέλεσμα είναι η συνύπαρξη – λεωφορείων ποδηλάτων στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας να εξακολουθεί να είναι μία δύσκολη υπόθεση. Όσοι μετακινούνται με ποδήλατο το γνωρίζουν εκ πείρας…

Σε μία οποιαδήποτε άλλη χώρα η απόφαση θα συνοδευόταν με σήμανση στο οδόστρωμα (το σήμα του ποδηλάτου) που θα πληροφορούσε ότι στη λωρίδα λεωφορείων κινούνται και ποδήλατα. Επίσης, θα είχαν τοποθετηθεί πινακίδες που να ενημερώνουν ότι ο λεωφορειόδρομος χρησιμοποιείται και από ποδήλατα. Αλλά, εδώ τίποτα.

Σε μία οποιαδήποτε άλλη χώρα θα είχε πραγματοποιηθεί ενημερωτική εκστρατεία. Εδώ τίποτα.

Σε μία οποιαδήποτε άλλη χώρα θα είχαν ενημερωθεί οι οδηγοί λεωφορείων και τρόλεϊ για το πώς πρέπει να κινούνται όταν έχουν στο πλάι τους ποδήλατα. Εδώ τίποτα.

Μάλιστα, μολονότι η δοκιμαστική λειτουργία έληξε δεν υπήρξε κάποια νέα ανακοίνωση. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο site του ΟΑΣΑ, στην πρώτη σελίδα, υπάρχει ακόμη αυτή η απόφαση της 8ης Ιουνίου 2011.

Τι ισχύει και τι δεν ισχύει; Τρέχα γύρευε. Και ποιον νοιάζει; Το απόλυτο αλαλούμ.

Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Η απάντηση είναι απλή. Συντονισμένη και οργανωμένη πολιτική από πλευράς Πολιτείας και των υπολοίπων Αρχών (Δήμων, Τροχαίας) για την προώθηση της μετακίνησης με ποδήλατο δεν υπάρχει. Είναι ανύπαρκτη. Συνεπώς όσο το παραπάνω δεν αλλάζει η συνύπαρξη λεωφορείων και ποδηλάτων στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας θα είναι…σύντομο ανέκδοτο.

Υπενθυμίζουμε επίσης ότι από το 2011 και εκείνη την απόφαση έχουν περάσει 4 χρόνια και τρεις κυβερνήσεις (χωρίς τις υπηρεσιακές…).

Και οι «βάρβαροι»;

Δείτε τώρα τι συμβαίνει στους «κακούς» της Ευρώπης. Για παράδειγμα στη Γερμανία και τη Δανία. Πώς έχουν λύσει εκεί τη συνύπαρξη λεωφορείων και ποδηλάτων;

Δανία: Στην Κοπεγχάγη σχεδόν παντού – και στις λεωφόρους – υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Συνεπώς τα λεωφορεία κινούνται πιο αριστερά, έξω από τον ποδηλατόδρομο. Έτσι, ούτε τα ποδήλατα ενοχλούν τα λεωφορεία ούτε τα λεωφορεία τα ποδήλατα. Μάλιστα, σε κάποια σημεία υπάρχει νησίδα για τις στάσεις ανάμεσα σε ποδηλατόδρομο και την αριστερή λωρίδα.

Η συνύπαρξη λεωφορείων και ποδηλάτων στην Κοπεγχάγη

Γερμανία: Παρόμοια η εικόνα και σε αρκετές λεωφόρους του Βερολίνου. Τα ποδήλατα κινούνται σε ποδηλατόδρομο. Και πιο αριστερά, τα λεωφορεία. Και στις στάσεις; Το λεωφορείο σταματάει, ο κόσμος κατεβαίνει και περνάει μέσα από τον ποδηλατόδρομο. Έχει όμως συνηθίσει να προσέχει αν περνούν ποδήλατα…

Η συνύπαρξη λεωφορείων – ποδηλάτων στο Βερολίνο. Μπροστά από τους πολίτες που

περιμένουνστη στάση υπάρχει ποδηλατόδρομος. Το λεωφορείο περνάει αρκετά

μέτρα πιο μπροστά.

Υ.Γ.: Η συνύπαρξη λεωφορείων – ποδηλάτων είναι δύσκολη κι αλλού. Διαβάστε τι έγινε πριν από λίγες ημέρες στην Κατερίνη. Το ανακοίνωσε η Ποδηλατική ΑΠΟ – ΔΡΑΣΗ ΠΙΕΡΙΑΣ

«Για άλλη μία φορά στη χθεσινή μας ποδηλατοβόλτα γίναμε θεατές ενός ακόμη τραμπούκου της ασφάλτου, από αυτούς που θεωρούν ότι επειδή είναι «επαγγελματίες» όλοι οι υπόλοιποι που κινούνται στο δρόμο πρέπει να παραμερίζουν ή να τους προσκυνάνε.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι : χθες το βράδυ επί της οδού Χατζόγλου , λεωφορείο του Αστικού ΚΤΕΛ Κατερίνης που εκτελούσε δρομολόγιο ,ξεκίνησε να προσπερνάει την πομπή 35 ποδηλάτων μπαίνοντας στο αντίθετο ρεύμα και ενώ ήταν στην μέση περίπου, ξαφνικά βγάζει φλάς δεξιά και κόβει την πορεία των υπολοίπων θέλοντας να μπει στη στάση μπροστά από το κτίριο της Αντιπεριφέρειας. Η κίνηση αυτή ήταν τόσο ξαφνική και απρόβλεπτη που οι ερχόμενοι ποδηλάτες κόντεψαν να πέσουν επάνω του αφού τελικά δεν προσέγγισε τη στάση αλλά στάθμευσε λοξά κλείνοντας στην ουσία το οδόστρωμα θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και τους επιβάτες που αποβίβαζε.

Στη συνέχεια ο οδηγός και ενώ είχε αρχίσει φραστική αντιπαράθεση με τους ποδηλάτες, στη διασταύρωση μπροστά από την Εφορία χτύπησε ελαφρώς από πίσω σταματημένο ποδηλάτη σαν ένδειξη αγανάκτησης για τις φραστικές επιθέσεις που δέχθηκε.

Οι υπεύθυνοι της Ποδηλατικής Απόδρασης δεν θέλησαν να δώσουν εκείνη τη στιγμή συνέχεια στο συμβάν σεβόμενοι και τους ποδηλάτες αλλά και τους επιβάτες του λεωφορείου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα αφήσουμε να περάσει έτσι αυτό το περιστατικό και να το ξεχάσουμε .

Καταγγέλουμε τον οδηγό του λεωφορείου σαν επικίνδυνο και τραμπούκο και καλούμε το Αστικό Κτελ Κατερίνης να συνετίσει τους οδηγούς του και να τους κάνει γνωστό ότι οι δρόμοι δεν είναι μόνο για αυτούς. Επειδή τέτοια περιστατικά έχουν συμβεί και στο παρελθόν θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι τυχαία και μεμονωμένα και ότι δεν υποκρύπτουν κάποια μορφή κόντρας των οδηγών με τους ποδηλάτες».

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση