Επαναφέρουν στο τραπέζι το σύνολο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων οι δανειστές, όπως είχαν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ» βάζοντας μάλιστα τον πήχη των εσόδων στα 10 δισ. ευρώ για την πενταετία 2015-2020, ως έναν ακόμη από τους πολλούς όρους για να κλείσει η συμφωνία.

Εκ διαμέτρου αντίθετη με την ελληνική, η πρόταση των δανειστών και στις ιδιωτικοποιήσεις, ζητά από την Αθήνα να εφαρμοσθεί μέχρι κεραίας το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του Μνημονίου του 2012, που εκτός του κεφαλαίου της «Μικρής ΔΕΗ» και του ΑΔΜΗΕ -που αποτελούν ξεχωριστές περιπτώσεις -περιλαμβάνει όλες τις βαριές κρατικές επιχειρήσεις της ενέργειας, δηλαδή ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, το ποσοστό που συνεχίζει να διατηρεί το Δημόσιο στον ΟΤΕ, και φυσικά ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στο κείμενο τους οι δανειστές ζητούν να καθοριστούν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα πώλησης και παραχώρησης για όλα τα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονταν στο ΤΑΙΠΕΔ στις 31 Δεκεμβρίου 2014, από επιχειρήσεις, μέχρι υποδομές και ακίνητα. Ειδική αναφορά γίνεται στους εν εξελίξει διαγωνισμούς (ΟΛΠ, ΟΛΘ) ή σε ιδιωτικοποιήσεις όπου η κυβέρνηση ζητά αλλαγές (14 αεροδρόμια, Ελληνικό), με την επισήμανση να προχωρήσουν κανονικά, χωρίς ουσιώδεις τροποποιήσεις όπως επιθυμεί επί μήνες η ελληνική πλευρά.

Ζητείται από την κυβέρνηση να μεταφερθεί το ποσοστό 5% που διατηρεί το Δημόσιο στον ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να πωληθεί, και να ορίσει συγκεκριμένες ημερομηνίες το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Ζητείται επίσης από την ελληνική πλευρά να λάβει αμετάκλητα μέτρα για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στον πλειοδότη που είναι η κοινοπραξία υπό τη γερμανική Fraport.

Αμετάκλητα μέτρα ζητούνται επίσης για να κλείσει η ιδιωτικοποίηση στο Ελληνικό, να προχωρήσουν άμεσα οι εν εξελίξει διαγωνισμοί για την πώληση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco (εταιρεία συντήρησης υλικού του ΟΣΕ).

Δείγμα της πίσης που ασκείται στην κυβέρνηση είναι ότι θέτει συγκεκριμένους ετήσιους στόχους εσόδων (εξαιρουμένων των τραπεζών) για τα έτη 2015, 2016 και 2017, και παρ’ ότι δεν αναφέρει συνολικό στόχο για μέχρι το 2020, οι πληροφορίες μιλούν για 10 δισ. ευρώ. Δε γίνεται, επίσης, η παραμικρή αναφορά για αλλαγή του τρόπου διάθεσης των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ τα οποία σήμερα κατευθύνονται στο σύνολό τους για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.

Στον αντίποδα, η πρόταση της κυβέρνησης για τις ιδιωτικοποιήσεις δεν προβλέπει παρά έσοδα 2 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις ως το 2019, βάζοντας ένα στόχο για 18 δισ. ευρώ από το 2020 και μετά. Επίσης αναφέρει πως τμήμα των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα κατευθύνεται για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ ένα ποσοστό από το μερίδιο που θα παραμένει στο Δημόσιο θα αξιοποιηθεί για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα ιδρυθεί.

Κρίνοντας από το κείμενο της ελληνικής πλευράς, όπου περιγράφονται αναλυτικά οι διαγωνισμοί που θα προχωρήσουν, υπάρχει αναφορά στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στην Εγαντία Οδό, σε Μικρά Λιμάνια και Μαρίνες, στα 10 μεγάλα περιφεριακά λιμάνια, στο ψηφιακό μέρισμα, και σε πληθώρα ακινήτων όπως επίσης στις ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων (e-auctions).

Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται για τα προσδοκώμενα έσοδα προκύπτει πως από την πώληση μετοχών του Ελευθέριος Βενιζέλος (το Δημόσιο κατέχει το 55%) προβλέπονται έσοδα 250 εκατ. ευρώ, ενώ από την παραχώρησης της Εγνατίας έσοδα 50 εκατ. ευρώ για το 2016 και στη συνέχεια 10 εκατ. ευρώ ετησίως.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μαζί με την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ) αναφέρονται έσοδα 50 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα πάντα με την ελληνική πρόταση, φέτος υπολογίζεται να εισπραχθούν τα 1,2 δισ. ευρώ από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport, ενώ για τια το 2016 προβλέπονται έσοδα περί 500 εκατ. ευρώ από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, καθώς και μικρά έσοδα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και 250 εκατ. ευρώ από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.