Στο συνεργείο και μάλιστα επ’ αόριστον βρίσκεται ο στόλος των δημόσιων αυτοκινήτων πρώτης ανάγκης, ελλείψει κονδυλίων είτε για την αγορά ανταλλακτικών είτε για την οριστική απόσυρση και αντικατάστασή τους με νέα.

Η καθήλωση στο έδαφος των τριών κυβερνητικών αεροσκαφών που είχε ως συνέπεια να υποχρεωθεί ο Πρωθυπουργός να ταξιδεύσει στη Ρίγα της Λετονίας με πολεμικό μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 αποτυπώνει με τον πλέον δραματικό τρόπο τα σημάδια της οικονομικής κρίσης σε δημόσιες υποδομές και μέσα πρώτης γραμμής.

Οι αστικές μεταφορές στο Λεκανοπέδιο λειτουργούν στο κόκκινο: τα δρομολόγια έχουν σταδιακά μειωθεί στο μισό την τελευταία πενταετία, ενώ η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη αφού από τον γερασμένο στόλο αναμένεται να αποσυρθούν έως το τέλος του επόμενου χρόνου περίπου 500 λεωφορεία και τρόλεϊ, πέραν όσων ήδη έχουν βγει εκτός δρομολογίων.

Με σαράβαλα περιπολικά και μοτοσικλέτες προσπαθεί η Αστυνομία να αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες της αστυνόμευσης, ενώ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει και η Πυροσβεστική αφού μεγάλος αριθμός οχημάτων είναι ακινητοποιημένος ελλείψει ανταλλακτικών.

Ομως και τα ασθενοφόρα αγκομαχούν για να καλύψουν τις ανάγκες των πολιτών, αφού μεγάλος αριθμός τους έχει γράψει ήδη πάνω από 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα στα κοντέρ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Αττική καλύπτεται με 75 ασθενοφόρα το 24ωρο, ενώ το 2009 καλυπτόταν με 120 οχήματα το 24ωρο, πράγμα που αυτομάτως οδηγεί σε μεγαλύτερο χρόνο αναμονής για τους ασθενείς, που ενδεχομένως να είναι κρίσιμος για τη ζωή τους.

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Γερασμένα λεωφορεία – Μαχαίρι στα δρομολόγια

Στα αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ που εξακολουθούν να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος των καθημερινών μετακινήσεων στην Αττική, τα προβλήματα καταγράφονται ιδιαίτερα πιεστικά. Το πρόγραμμα δρομολογίων της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) έχει μειωθεί σταδιακά περίπου στο μισό τα τελευταία πέντε χρόνια.

Εως τα τέλη του 2016 περίπου 500 λεωφορεία και τρόλεϊ αναμένεται να αποσυρθούν από την κυκλοφορία, λόγω παλαιότητας αλλά και της υποχρεωτικής συμμόρφωσης με την περιβαλλοντική νομοθεσία. Ο στόλος της ΟΣΥ αποτελείται από 2.387 λεωφορεία και τρόλεϊ, 17 τύπων συνολικά.

Τα λεωφορεία (13 τύποι) έχουν μέση ηλικία 11,8 ετών, ενώ τα τρόλεϊ (τέσσερις τύποι) έχουν μέση ηλικία 12,7 ετών.

Με βάση το σημερινό συγκοινωνιακό έργο, το οποίο κυμαίνεται στο 50% της προ του 2011 περιόδου, απαιτούνται σε καθημερινή βάση 1.265 λεωφορεία και 173 τρόλεϊ καθώς και μια εφεδρεία της τάξεως του 20% (253 λεωφορεία και 35 τρόλεϊ) προκειμένου να μπορούν να αντικαθίστανται όσα οχήματα πηγαίνουν για σέρβις.

Ετσι το σύστημα των οδικών συγκοινωνιών χρειάζεται 1.518 λεωφορεία και 208 τρόλεϊ διαθέσιμα κάθε ημέρα. Ο ενεργός στόλος των λεωφορείων διαμορφώνεται σε 1.870 οχήματα και των τρόλεϊ σε 292 οχήματα.

Σύμφωνα με τα στελέχη της ΟΣΥ, ο ενεργός στόλος της εταιρείας περιλαμβάνει πολλά οχήματα με χαμηλό συντελεστή διαθεσιμότητας λόγω μεγάλης ηλικίας και σοβαρών βλαβών, καθώς από το 2010 υπάρχουν προβλήματα εξαιτίας της διαρκούς μείωσης του τεχνικού προσωπικού και της αδυναμίας να εξασφαλιστεί ομαλή ροή ανταλλακτικών λόγω της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης της ΟΣΥ.

Ετσι, όπως εκτιμούν, δύσκολα αυτά τα οχήματα θα επανέλθουν στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, καθώς για την επισκευή και συντήρησή τους απαιτούνται χρόνος, χρήμα και προσωπικό που δεν υπάρχουν.

Ηδη, ενώ οι συγκοινωνιακές ανάγκες σε αρθρωτά λεωφορεία απαιτούν 292 οχήματα καθημερινά στους δρόμους, κυκλοφορούν μόνο 235.

Μάλιστα, κενό 60 οχημάτων για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των επιβατών υπάρχει και σε άλλους τύπους.

ΤΟ ΕΣΠΑ. Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, οι συγκοινωνιακές εταιρείες αδυνατούν να προβούν στην προμήθεια οχημάτων, το κόστος των οποίων εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ, και γι’ αυτό πασχίζουν να εντάξουν την προμήθεια στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.

Πάντως, αν δεν εξευρεθεί σύντομα λύση, τα προβλήματα θα γιγαντωθούν αφού πηγές της Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) εκτιμούν ότι στα τέλη του 2016 ο ενεργός στόλος των λεωφορείων θα μειωθεί κατά 415 οχήματα (22%) και των τρόλεϊ κατά 134 οχήματα (38%).

Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους δυόμισι μήνες εκδηλώθηκαν πυρκαγιές σε τέσσερα εν κινήσει αστικά λεωφορεία της ΟΣΥ, σε διάφορες περιοχές της Αττικής.

Το τελευταίο περιστατικό καταγράφτηκε την περασμένη εβδομάδα (Πέμπτη) σε όχημα που ήταν δρομολογημένο στη γραμμή 051 (Ομόνοια – Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων Κηφισού), στην περιοχή του Μεταξουργείου.

Τα σοβαρά προβλήματα αναγνωρίζει και η διοίκηση της εταιρείας, που επιβεβαιώνει ότι «πρόκειται για λεωφορεία τα οποία έχουν διανύσει από 1,2 έως 1,5 εκατ. χλμ. και είναι πολύ παλιά οχήματα».

ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ

Περιπολίες με σαράβαλα

Με γερασμένα και προβληματικά περιπολικά και μοτοσικλέτες, όσα έχουν απομείνει και δεν έχουν ακινητοποιηθεί, προσπαθούν οι αστυνομικοί να κάνουν περιπολίες. Και αν χρειαστεί να καταδιώξουν κακοποιούς, το πιθανότερο είναι ότι θα μείνουν στην προσπάθεια.

Τα πετσοκομμένα λόγω οικονομικής κρίσης κονδύλια που διατίθενται την τελευταία τετραετία στον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής έπληξαν τις υποδομές τους και κυρίως τον βασικό μοχλό της αστυνόμευσης και της δασοπυρόσβεσης, δηλαδή τα οχήματα.

Από τα περίπου 5.000 οχήματα (περιπολικά, μοτοσικλέτες, λεωφορεία) που αποτελούν το δυναμικό της ΕΛ.ΑΣ., περίπου το 20% είναι ακινητοποιημένο λόγω σοβαρών βλαβών που κάνουν ασύμφορη οικονομικά την επισκευή τους. Παρόμοια είναι η εικόνα και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία καθώς, σύμφωνα με συνδικαλιστές, από τα 3.000 οχήματα ένα ποσοστό 20%-25% παραμένει ακινητοποιημένο.

Η ΠΟΑΣΥ το 2013 αναγκάστηκε να ζητήσει την παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για την έλλειψη τεχνικής συντήρησης των οχημάτων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η ζωή αστυνομικών και πολιτών.

Τα περισσότερα περιπολικά είναι ερείπια που έχουν στο ενεργητικό τους περισσότερα από 500.000 χιλιόμετρα και μοτοσικλέτες που, όπως λένε με νόημα αστυνομικοί, δεν κάνουν ούτε για βόλτα, πόσω μάλλον για καταδίωξη.

Στην Αττική σήμερα, σύμφωνα με συνδικαλιστές, από τα περίπου 1.500-1.800 οχήματα το 30% παρουσιάζει προβλήματα.

Τα τελευταία δύο χρόνια, πάντως, η ΕΛ.ΑΣ. βρήκε έναν πρωτότυπο τρόπο να προμηθεύεται κάποια ανταλλακτικά. Οι τεχνικοί παίρνουν ό,τι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ανταλλακτικό από τα ήδη ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και μηχανές, ενώ ένας αριθμός οχημάτων προστέθηκε μέσω δωρεών.

ΕΚΑΒ

50 ασθενοφόρα στην Αττική

«Πληγωμένο» εμφανίζεται το ΕΚΑΒ έπειτα από πέντε χρόνια κρίσης, καθώς περίπου 100 ασθενοφόρα έχουν αποσυρθεί από τους δρόμους της χώρας λόγω βλάβης. Πρόκειται για οχήματα που εισήχθησαν στον στόλο του Κέντρου προ εικοσαετίας, με αποτέλεσμα τα ανταλλακτικά τους να είναι πλέον δυσεύρετα.

Αλλά και από τα 650 ασθενοφόρα που περιλαμβάνονται στον ενεργό στόλο του ΕΚΑΒ τα περισσότερα έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας μεταξύ 2000 και 2003, με αποτέλεσμα να είναι «φορτωμένα» με ακόμη και ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα.

Τα δεδομένα δεν χωρούν αμφισβήτηση: ο μέσος όρος των χιλιομέτρων για ένα ασθενοφόρο που εξυπηρετεί τους ασθενείς σε μια νησιωτική περιοχή είναι 15.000 χλμ. ετησίως. Ομως στην ηπειρωτική χώρα το κοντέρ των ασθενοφόρων γράφει έως και 50.000 χλμ. ετησίως, με αυτά στην Αθήνα, στην Πάτρα και στη Λαμία να σπάνε το ρεκόρ, διανύοντας 70.000 χλμ. ετησίως.

Σημειωτέον, δε, ότι υπάρχουν ασθενοφόρα που κυκλοφορούν από το 1984, με τα πιο σύγχρονα να είναι 100 οχήματα που αποκτήθηκαν το 2009 έπειτα από δωρεά της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι ετησίως το ελληνικό Δημόσιο δαπανά 2 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση των ασθενοφόρων.

Τα οχήματα δεν επαρκούν για την κάλυψη του πληθυσμού. Είναι ενδεικτικό ότι το πρωί και το απόγευμα κινούνται στους δρόμους της Αττικής (από τον Ωρωπό έως και λίγο πριν από την Κόρινθο) μόλις 50 ασθενοφόρα, ενώ τη νύχτα ο αριθμός των οχημάτων πέφτει στο μισό. Και όμως, το 2009 ο αντίστοιχος αριθμός των ασθενοφόρων εν δράσει κατά τις πρωινές και τις απογευματινές ώρες ήταν 80 – εκ των οποίων τα μισά βρίσκονταν στη διάθεση των πολιτών και το βράδυ –, με τη διοίκηση του Κέντρου να πιέζει για αύξησή τους.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Ολο και λιγότερα τρένα

Σε απαξίωση οδηγείται και ο σιδηρόδρομος, προειδοποιεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ). «Η συνειδητή δημιουργία ελλείψεων προσωπικού ήδη από το 2010, το πέρασμα της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) στο ΤΑΙΠΕΔ κατά 100% και η υποχρηματοδότηση των σιδηροδρομικών μεταφορών συνθέτουν το σημερινό ζοφερό σκηνικό στον σιδηρόδρομο.

Αποκαλυπτικό για το οριακό σημείο στο οποίο έχουν περιέλθει οι σιδηροδρομικές μεταφορές, λόγω των συσσωρευμένων προβλημάτων, είναι το περιεχόμενο πρόσφατης επιστολής της διοίκησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη βουλευτή Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, σχετικά με τις απαράδεκτες συνθήκες μεταφοράς στα δρομολόγια Θεσσαλονίκη – Καλαμπάκα και τα κομμένα δρομολόγια στον ίδιο άξονα.

Συγκεκριμένα, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Η κατάσταση στο ντιζελοκίνητο κινητήριο τροχαίο υλικό επιβατικών μεταφορών (σ.σ.: στα τρένα) που μισθώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εξαιρετικά προβληματική, λόγω της ελλιπούς συντήρησης από πλευράς της υπεύθυνης για τη συντήρηση εταιρείας ΕΕΣΣΤΥ, με αποτέλεσμα η καθημερινή διαθεσιμότητα των μονάδων που λειτουργούν να κυμαίνεται μεταξύ του 20% και του 40% του συνολικού υπάρχοντος τροχαίου υλικού (των τρένων)».

Λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινδυνεύει να φανεί αφερέγγυα και στις ξένες πολυεθνικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται ενώ οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι το πρόβλημα θα ενταθεί λόγω της έλλειψης τροχών και πετρελαιοκινητήρων και θα καταστεί πλέον αδύνατη η λειτουργία της εταιρείας ακόμη και όπως λειτουργεί σήμερα!