Η πλατεία με τα selfie sticks
Στη βιομηχανία του τουρισμού που ανθεί στην πλατεία του Αγίου Μάρκου, η μεγάλη «μπίζνα» της σεζόν είναι τα μακρύκαννα εξαρτήματα για selfies. Οι μετανάστες μικροπωλητές αντικατέστησαν τα μαραμένα τριαντάφυλλα με τα αξεσουάρ των 3 έως 10 ευρώ αυξάνοντας το εισόδημά τους. Οι τουρίστες εμπλουτίζουν την πόζα τους με φόντο την εκκλησία του Αγίου Μάρκου. Συμπληρωματικά κρατάνε ένα ποτήρι με το πορτοκαλί κοκτέιλ του συρμού Απερολ. Ή επιδιώκουν ένα selfie με τις φαλακρές περσόνες που ντυμένες ταιριαστά κυκλοφορούν εντός κι εκτός Μπιενάλε.
Από στόμα σε στόμα
Το ατύχημα της εξέδρας στο παλάτσο Κα Κόρνερ ντε λα Ρεγκίνα που κατέρρευσε παρασύροντας  στο νερό 11 καλεσμένους των εγκαινίων της έκθεσης «Portable Classics», που στεγάζεται στο παράρτημα του Fondazione Prada, διαδόθηκε αμέσως στα social media. Η βουτιά των καλοντυμένων καλεσμένων μονοπώλησε τις συζητήσεις και το φιλόδοξο εγχείρημα του καλλιτεχνικού ιδρύματος να παρουσιάσει τις μινιατούρες αρχαιοελληνικών και ρωμαϊκών αντιγράφων και τον διάλογό τους με πίνακες της ιταλικής Αναγέννησης δεν έκλεψε τις εντυπώσεις.
Ωστόσο, στο μπαλκόνι του ξενοδοχείου Μπάουερ, όπου κάθε βράδυ συγκεντρώνονταν οι κομψοντυμένοι θαμώνες των βενετσιάνικων δεξιώσεων, μοιράζονταν την εμπειρία τους από μια άλλη διεύθυνση στα στενά δρομάκια της Γαληνοτάτης: στο παλάτσο Φορτούνι του άλλοτε μετρ των πλισέ φορεμάτων «Δελφός» και των φουλαριών «Κνωσός», ο βέλγος συλλέκτης και αντικέρ Αξελ Βέρβοορντ εγκατέστησε το «Proportio» (Αναλογία). Οπου έργα των Μποτιτσέλι, πρωτοκυκλαδικά ειδώλια, αναγεννησιακές μακέτες αρχιτεκτονικής συνυπάρχουν με σύγχρονες δημιουργίες, μεταξύ άλλων, των Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Ανίς Καπούρ, Ελσγουορθ Κέλι για να αναδείξουν την αισθητική άποψη της αναλογίας της χρυσής τομής.
Αρνηση εργασίας
Στην Αρσενάλε ο καλλιτέχνης Ρίκριτ Τιραβανίγια - γεννημένος στο Μπουένος Αϊρες, με καταγωγή από την Ταϊλάνδη και παρουσία στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης - έστησε ένα εργοστάσιο πήλινων τούβλων. Σε κάθε τούβλο οι τεχνίτες χάραζαν στα κινεζικά μία φράση και τα τοποθετούσαν σχηματίζοντας ένα χαμηλό τοιχίο. Οποιος ήθελε μπορούσε να αποκτήσει έναντι 10 ευρώ το βαρύ πήλινο ενθύμιο τυλιγμένο σε χαρτί, γνωρίζοντας ότι ο περφόρμερ - καλλιτέχνης θα  διέθετε τα έσοδα στη Μη Κυβερνητική Οργάνωση ISCOS η οποία υποστηρίζει τα εργασιακά δικαιώματα στην Κίνα. Η χαραγμένη φράση βεβαιώνει ότι ο κάτοχος του βιβλίου συμφωνεί πλέον να μην εργάζεται! Το βάρος τους δεν απέτρεψε τους επισκέπτες της Μπιενάλε να το προσθέσουν μαζί με εκείνο των καταλόγων που αγόραζαν από τα εθνικά περίπτερα και να παραγεμίζουν τις υφασμάτινες τσάντες τους με αυτό το ενθύμιο συλλογικότητας.
Η κινεζική υπερδύναμη
Η Κίνα βρίσκεται παντού. Εχοντας πάρει σοβαρά τον ρόλο της ανερχόµενης δύναµης φαίνεται ότι δεν της αρκούν ούτε οι τέσσερις καλλιτέχνες στην κεντρική έκθεση «Ολα τα µέλλοντα του κόσµου» σε σύνολο 136 µε τον Κίου Ζίχε να ξεχωρίζει µε τον γεµάτο περίεργα αντικείµενα χώρο του, όπως πουλιά από καθρέφτες και θεατρικές µάσκες που έχουν ρόλο παίκτη σε ξύλινο ποδοσφαιράκι. Ούτε οι πέντε που συνθέτουν το εθνικό της περίπτερο, το οποίο έχει σχεδιάσει ο Ρεµ Κούλχαας, µε εντυπωσιακά - στα όρια του κιτς - βίντεο και υπερµεγέθεις εγκαταστάσεις. Οι επισκέπτες µπορούν να δουν τα έργα των εκπροσώπων της σύγχρονης κινεζικής εικαστικής σκηνής τόσο στο περίπτερο της Κένυας στο οποίο οι έξι από τους οκτώ συµµετέχοντες είναι Κινέζοι (και µόνο ένας Κενυάτης) όσο και στο περίπτερο του Αγίου Μαρίνου, όπου οι µισοί από τους 12 εικαστικούς είναι από την Κίνα στο πλαίσιο «µιας φιλίας που συνδέει ένα κρατίδιο µε ένα από τα µεγαλύτερα κράτη του κόσµου». Για να µην αναφερθούµε στην πρώτη µεγάλη ευρωπαϊκή έκθεση του ζωγράφου Λιου Σιαοντόνγκ στο Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε.
Οι αθόρυβοι Ελληνες
Ελλάδα δεν είναι µόνο ο Βόλος, από όπου η Μαρία Παπαδηµητρίου µετέφερε στο εθνικό µας περίπτερο αυτούσιο το κατάστηµα επεξεργασίας δερµάτων του Δηµήτρη Ζιώγα. Η Ελλάδα ήταν παρούσα και στο ιταλικό περίπτερο µε την εµβληµατική ολοκαίνουργια εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη που αποτελείται από παλτά, σιδερένια δοκάρια και σακιά. Ηταν, επίσης, ο εγκέφαλος του βελγικού περιπτέρου καθώς την επιµέλεια υπογράφει η δική µας µε διεθνή καριέρα Κατερίνα Γρέγου. Στην Αρσενάλε, όπου παρουσιάζει την εγκατάστασή της µε εκατοντάδες βιβλία τα οποία εν συνεχεία θα διαβαστούν σε περφόρµανς καθ' όλη τη διάρκεια της Μπιενάλε, βρισκόταν η ελληνικής καταγωγής Λιβανέζα Ιωάννα Χατζηθωµά µε τον συνεργάτη της Χαλίζ Ζορέζ. Ελληνικό χρώµα όµως είχε και το πρότζεκτ Artecitya - πραγµατοποιείται µε τη συµµετοχή της ArtBox από τη Θεσσαλονίκη των Χρήστου Σαββίδη και Λυδίας Χατζηιακώβου - στο οποίο ευρωπαϊκές πόλεις συνοµιλούν για θέµατα τέχνης, στο παλάτσο Μπέµπο.
Τα κλειδιά της Ιαπωνίας
Αν υπήρχε βραβείο κοινού χωρίς αµφιβολία θα το είχε κερδίσει το περίπτερο της Ιαπωνίας. Ενας πυκνός λαβύρινθος από κόκκινες µάλλινες κλωστές κρεµασµένος από την οροφή σε προκαλεί να χαθείς, να αγγίξεις και να περιεργαστείς τα εκατοντάδες κλειδιά από παλιές πόρτες που κρέµονται, σαν λάφυρα της µνήµης. Κάποια δεν κατάφεραν να βρουν τη δική τους κλωστή και βρίσκονται παρατηµένα στο πάτωµα, δίπλα στις δύο ξύλινες βάρκες - η µία µε ρόδες ή άλλη χωρίς, ως άλλες κιβωτοί. Και ένα παιδικό χεράκι, σε µια φωτογραφία, που κρατά στην παλάµη του ένα κλειδί. Ποίηση και πόνος, µνήµη και ελπίδα σε ένα έργο από την ιαπωνίδα κάτοικο Βερολίνου Τσιχάρου Σιότα.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από