Και αν ο Τζέιμς Κάμερον είχε δίκιο; Και αν όντως υπήρχαν τα ιπτάμενα πλάσματα του «Avatar»; Αυτό που είναι βέβαιο πάντως είναι ότι οι επιστήμονες βρίσκονται στα ίχνη ενός άγνωστου μέχρι σήμερα ζώου, το οποίο έμοιαζε πολύ με τα κινηματογραφικά μπλε πλάσματα του αμερικανού σκηνοθέτη.

Η έρευνά τους, ο οποία δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην Επιστημονική Επιθεώρηση Scientific Reports, κάνει λόγο για ένα νέο είδος πτερόσαυρου – ιπτάμενο ερπετό – το οποίο είχε πιθανότατα έναν ευρύχωρο θύλακα στο κάτω μέρος του ράμφους του, όπως ο πελεκάνος, για να αποθηκεύει την τροφή του.

Οι επιστήμονες ονόμασαν το νέο είδος Ikrandraco avatar (όπου draco είναι ο δράκος στα λατινικά), ακριβώς λόγω της ομοιότητάς του με τους φτερωτούς χαρακτήρες που έπλασε στη φαντασία του ο Κάμερον, εμπνευσμένος από τους πτερόσαυρους.

Οι πτερόσαυροι εκτιμάται ότι ήταν τα πρώτα σπονδυλωτά τα οποία ήταν σε θέση να πετάξουν. Το άνοιγμα των φτερών τους μπορεί να έφθανε έως και τα 15 μέτρα, αν και μερικοί ήταν μικρόσωμοι. Εμφανίστηκαν κατά την Τριαδική Περίοδο (πριν από 220 εκατ. χρόνια) και εξαφανίστηκαν από προσώπου γης περί το τέλος της Κρητιδικής Περιόδου (πριν από 65 εκατ. χρόνια).

Το νέο είδος πτερόσαυρου εντοπίστηκε στη βορειοανατολική Κίνα. Ειδικότερα, οι ερευνητές μελετούν δύο απολιθώματα τα οποία ανακάλυψαν στην επαρχία Λιαονίνγκ, η οποία είναι γνωστή για τον τεράστιο θησαυρό απολιθωμάτων φτερωτών δεινοσαύρων που έχουν βρεθεί κάτω από τη γη της κατά την τελευταία δεκαετία.

«Το Ikrandraco avatar παρουσιάζει μία πολύ συγκεκριμένη μορφολογία κρανίου, αλλά και γνάθου», υπογραμμίζει ο Σιαολίνγκ Ουάνγκ από την Ακαδημία Επιστημών του Πεκίνου και ο Αλεξάντρ Κέλνερ από Εθνικό Μουσείο του Ρίο ντε Ζανέιρο. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα ανατομικά χαρακτηριστικά, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι Ikrandraco avatar αναζητούσε την τροφή του (ψάρια) πετώντας χαμηλά πάνω από το νερό.