Ξεκινάει η μάχη των κατασκευαστικών εταιρειών για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP που θα αρχίσει να υλοποιείται το δεύτερο εξάμηνο του 2015, με σκοπό έπειτα από 3,5 περίπου χρόνια, δηλαδή στις αρχές του 2019 να μπορεί να μεταφέρει 10 δισ κυβικά μέτρα αζέρικου αερίου, δια μέσω Ελλάδας και Αλβανίας στην Ιταλία, και από εκεί στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Χθες η κοινοπραξία του αγωγού που έχει ως βασικούς μετόχους τις BP, Socar και Statoil με μερίδιο 20% κάθε μία, δημοσίευσε την προκήρυξη του διαγωνισμού στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε., και σύμφωνα με αυτήν η σύμβαση περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και κατασκευή περίπου 760 χιλιομέτρων χερσαίου αγωγού διαμέτρου 48 ιντσών (1,2 μέτρων), από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι τις ακτές της Αλβανίας στην Αδριατική.

Η κατασκευή θα χωριστεί σε πέντε μέρη-εργολαβίες, τρεις στην Ελλάδα και δύο στην Αλβανία. Πρόκειται για εργολαβίες που αφορούν στην κατασκευή των 543 χιλιομέτρων του αγωγού στην Ελλάδα, και των 215 χιλιομέτρων του TAP επί αλβανικού εδάφους. Συνολικά, και για τα 863 χιλιόμετρα του TAP, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι και την Ιταλία, εκτιμάται ότι το ύψος των τεχνικών έργων θα προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Υπολογίζεται ότι για να κατασκευαστεί ο αγωγός TAP, θα απαιτηθούν 400 χιλιάδες μετρικοί τόνοι σωλήνων, με κόστος που θα κυμανθεί από 300 μέχρι 500 εκατ. ευρώ. Επίσης, πέραν του χερσαίου αγωγού, η σύμβαση θα περιλαμβάνει και την κατασκευή 32 βαλβιδοστασίων κατά μήκος της διαδρομής.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της κοινοπραξίας, οι ενδιαφερόμενες εταιρείες πρέπει να απαντήσουν το αργότερο ως τις 26 Μαΐου σε σχετικό ερωτηματολόγιο προκειμένου να αξιολογηθούν, και εκείνες που θα περάσουν το στάδιο της προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στα επόμενα στάδια του διαγωνισμού.

Ενα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια

«Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια που θα αναθέσει η κοινοπραξία του TAP. Η επιλογή δυνητικών προμηθευτών θα είναι αυστηρή. Βασική απαίτηση είναι οι εργολάβοι να πληρούν υψηλά στάνταρ ασφάλειας και τήρησης των περιβαλλοντικών όρων, καθώς επίσης να έχουν συμμορφωθεί με την πολιτική του TAP για μηδενικές βλάβες», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο Κνούτ Στέιναρ Κβίντεσλαντ, διευθυντής προμηθειών του TAP.

Οι εργολάβοι του TAP θα είναι υπεύθυνοι για την περαιτέρω εξασφάλιση υπεργολάβων για την υλοποίηση των συγκεκριμένων τμημάτων που θα έχουν αναλάβει, δημιουργώντας έτσι πρόσθετη απασχόληση και οικονομικές ευκαιρίες στην εκάστοτε περιοχή.

Η επόμενη προκήρυξη που θα εκδοθεί από την TAP κατά τις επόμενες εβδομάδες θα αφορά στην προεπιλογή των εταιρειών για την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης.

Οσο για την προεπιλογή των εταιρειών που θα κατασκευάσει το χερσαίο τμήμα του αγωγού στην Ιταλία θα ανακοινωθεί σε μεταγενέστερο στάδιο.

Διασταύρωση με… 1.443 συγκοινωνιακές υποδομές

Πρόκειται για εξαιρετικά δύσκολο έργο, και δεν είναι τυχαίο ότι για την κατασκευή του αγωγού σε απομακρυσμένες και απόκρημνες περιοχές, θα χρειαστεί βελτίωση των υφιστάμενων οδών πρόσβασης σε συνολικό μήκος περίπου 30 χιλιομέτρων (σύμφωνα τουλάχιστον με τις αρχικές μελέτες). Διαφορετικά θεωρείται αδύνατη η πρόσβαση των φορτηγών με τα φορτία σωλήνων στην ζώνη εργασίας του αγωγού.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του κατασκευαστικού έργου, σημειώνεται ότι σύμφωνα πάντα με την αρχική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ο TAP θα διασταυρωθεί με συνολικά 1.443 υποδομές σχετικές με τις συγκοινωνίες διαφόρων κατηγοριών, συμπεριλαμβανομένων 14 αυτοκινητοδρόμων, 59 κύριων οδικών αρτηριών, περίπου 159 δευτερευόντων δρόμων και 13 σιδηροδρομικών γραμμών.