Πόσο χώρο έχουν σήμερα τα ποδήλατα στους δρόμους της Αθήνας; Η απάντηση στο ερώτημα, χωρίς πολλή σκέψη, είναι σχεδόν ελάχιστο.

Ποδηλατόδρομοι δεν υπάρχουν σε κεντρικές και μεγάλες λεωφόρους ούτε σε μικρότερους δρόμους. Έτσι, τα ποδήλατα στριμώχνονται στην δεξιά άκρη του δρόμου ανάμεσα σε βαριά οχήματα και σε παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται αυτό. Είναι κάτι που το έχουμε επαναλάβει πολλές φορές μέσα από το blog.

Ακόμη και μέσα στις λεωφορειολωρίδες – όπου κανείς θα περίμενε η κίνηση των ποδηλάτων να είναι ευκολότερη και με λιγότερα εμπόδια – τα πράγματα είναι δύσκολα. Σήμερα η κατάσταση σε πολλές λεωφορειολωρίδες είναι χαώδης. Κι αυτό διότι παρκάρουν οχήματα και κινούνται ανεξέλεγκτα ι.χ. και ταξί. Οι έλεγχοι της Τροχαίας και του ΟΑΣΑ είναι πλέον ελάχιστοι.

Την παραπάνω δυσχερή κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ποδηλάτες κινούμενοι στις λεωφορειολωρίδες αποδεικνύει με στοιχεία μία έρευνα – διπλωματική εργασία – φοιτητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Τα σημαντικότερα αποτελέσματά της παρουσίασε πριν από δύο εβδομάδες ο συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος του ΕΜΠ καθηγητής Θάνος Βλαστός σε ομιλία του στο πλαίσιο του Rethink Athens. Έγινε καταγραφή των οχημάτων που κινούνται στις δύο λωρίδες ενός δρόμου αλλά και στη λεωφορειολωρίδα με τη βοήθεια και των καμερών κυκλοφορίας. Καταμετρήθηκαν 29.371 οχήματα σε σύνολο ωρών μέτρησης 17,6.

Το συμπέρασμα: Στη μία λωρίδα κινούνταν 44% των οχημάτων, στη δεύτερη το 45% και στη λεωφορειολωρίδα το 10%, ενώ άλλο 1% ήταν τα λεωφορεία. Αυτό σημαίνει πως 10% των οχημάτων κινούνται στη λεωφορειολωρίδα ενώ κανονικά θα έπρεπε να βρίσκονται εκτός αυτής. Πρόκειται για μία «κατάσταση ζούγκλας», όπως τη χαρακτήρισε ο καθηγητής. Και αναρωτήθηκε «τελικά πού θέλουμε να κινούνται τα ποδήλατα;». Πρόσθεσε δε ότι θα δώσει τα στοιχεία στα αρμόδια Υπουργεία και τους συγκοινωνιακούς φορείς για τα λάβουν υπ’ όψιν τους.

Στη φωτό πολίτης με ποδήλατο στη λεωφορειολωρίδα της οδού Πατησίων. Δίπλα του, εντός της λωρίδας κινείται ταξί και πίσω του υπάρχει παρκαρισμένο αυτοκίνητο. Μέσα σ’ όλα αυτά προσθέστε και την κακή ποιότητα του οδοστρώματος εκεί όπου κινείται το ποδήλατο. Αυτός είναι ο χώρος για τα ποδήλατα σήμερα στην Αθήνα.

Υπενθυμίζεται ότι προ 3ετίας το Υπουργείο Μεταφορών είχε αποφασίσει ότι τα ποδηλατα θα μπορούν να κυκλοφορούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας σε 15 λεωφορειολωρίδες του Κέντρου. Εκεί δηλαδή που ούτως ή άλλως κυκλοφορούν αναγκαστικά οι ποδηλάτες λόγω της έλλειψης ποδηλατόδρομων. Παρ’ όλα αυτά η απόφαση δεν είχε συνοδευτεί με κάποιο άλλο ενισχυτικό μέτρο από πλευράς Πολιτείας. Ούτε σήμανση μπήκε στις λεωφορειολωρίδες (που να ενημερώνει π.χ. ότι εδώ κυκλοφορύν και ποδήλατα ή το σήμα του ποδηλάτου στο έδαφος) ούτε έγινε εκστρατεία ενημέρωσης των υπολοίπων οδηγών.

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση