Είναι το απόλυτο κοινωνικό δίκτυο: μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να ενώσει παλιούς συμμαθητές, να ξαναβρεί χαμένους φίλους, να αναθερμάνει τις σχέσεις μεταξύ μακρινών συγγενών και να ξεθάψει ξεχασμένες αγάπες. Επιπλέον, μετατράπηκε σε βασικό εργαλείο επικοινωνίας. Μήπως, όμως, αυτά ανήκουν στο παρελθόν και… ο θάνατός του είναι κοντά; Η απάντηση στο πιο πάνω ερώτημα (που, ασφαλώς, αναφέρεται στο facebook) είναι καταφατική –τουλάχιστον σύμφωνα με μια πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα, η οποία απεφάνθη ότι το facebook «όχι μόνο διολισθαίνει, αλλά ουσιαστικά είναι νεκρό»!

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο έχει, εν πολλοίς, αντικατασταθεί από άλλες πλατφόρμες όπως το twitter και το WhatsApp. Δεδομένου ότι το facebook αποτελεί πια… οικογενειακή υπόθεση, οι νέοι έχουν αρχίσει να το θεωρούν «ξενέρωτο» και διατηρούν τα προφίλ τους ενεργά μόνο και μόνο για να μείνουν σε επαφή με τον μπαμπά και τη μαμά, οι οποίοι το χρησιμοποιούν μαζικά την τελευταία πενταετία.

«Η χρονιά που έφυγε σηματοδότησε τη σταθερή πτώση αυτού που μέχρι πρότινος ήταν το πλέον διαδεδομένο σάιτ κοινωνικής δικτύωσης. Οι νέοι στρέφονται προς άλλα δίκτυα, τη στιγμή που οι «χειρότεροι» γι’ αυτούς άνθρωποι, οι γονείς τους, συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν. Πλέον, ντρέπονται ακόμη και να ασχοληθούν με αυτό», υποστήριξε ο Ντάνιελ Μίλερ, καθηγητής Ανθρωπολογίας στο University College του Λονδίνου, ο οποίος συμμετείχε στην έρευνα.

Κάποτε οι γονείς μάλωναν τα παιδιά τους επειδή ξόδευαν πολλές ώρες στο facebook. Στη συνέχεια αποφάσισαν να δημιουργήσουν κι εκείνοι λογαριασμό για να μάθουν «τι είναι αυτό το μαραφέτι» – και, παράλληλα, να κατασκοπεύσουν τα βλαστάρια τους. Ηταν τότε που τα παιδιά άρχισαν να γυρίζουν την πλάτη στο κοινωνικό δίκτυο. «Οι γονείς βλέπουν το facebook ως έναν τρόπο για να παραμείνει συνδεδεμένη η οικογένεια. Οι νέοι απαντούν σε αυτό κινούμενοι σε πιο «κουλ» πράγματα», είπε ο Μίλερ, συνοψίζοντας τη νέα πραγματικότητα: «Η πιο καίρια στιγμή στην απόφαση ενός νέου να εγκαταλείψει το facebook είναι η ημέρα που λαμβάνει αίτημα φιλίας από τη μαμά του»!

Η έρευνα παρατήρησε επί 15 μήνες νέους 16 έως 18 ετών από οκτώ χώρες της ΕΕ και διαπίστωσε ότι οι νέοι στρέφονται σε υπηρεσίες όπως το twitter, το Instagram, το Snapchat και το WhatsApp. Το τελευταίο, μάλιστα, έχει ξεπεράσει το facebook, αποτελώντας τον νούμερο ένα τρόπο αποστολής μηνυμάτων μέσω κινητών.