Όταν διάβαζα την είδηση σχεδόν είχα μπει μέσα στην οθόνη του υπολογιστή. Τόσο πολύ δεν πίστευα στα μάτια μου: Το Μετρό του Λος Άντζελες ανακοίνωνε ότι τα μαθήματα ασφαλούς οδήγησης ποδηλάτου που είχε διοργανώσει ήταν πολύ επιτυχημένα και θα «τρέχουν» ως τον Σεπτέμβριο!

«Metro bicycle safety classes have been very successful! They will run until September throughout the County» έλεγε το σύντομο tweet. Ήταν μάλιστα ένα «τιτίβισμα» από τον λογαριασμό twitter του Μετρό του Λος Άντζελες (@ΒikeΜetro) που έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά για την υποστήριξη της χρήσης ποδηλάτου! Ναι, διαβάζετε καλά. Το Μετρό του Λος Άντζελες υποστηρίζει την χρήση ποδηλάτου. Το ξαναγράφω για να γίνει σαφές. Διαβάστε το αν θέλετε σιγά σιγά. Μπορώ να αφήσω και μεγαλύτερο διάστημα ανάμεσα στις λέξεις για να παίρνετε ανάσες:

Το Μετρό του Λος Άντζελες υποστηρίζει την χρήση ποδηλάτου.

Ένα «πράσινο» μέσο μετακίνησης, το Μετρό, ένας συγκοινωνιακός φορέας, υποστηρίζει ένα άλλο «πράσινο» μέσο μετακίνησης, το ποδήλατο. Το ακούτε εδώ στην Ελλάδα;

Το λέει άλλωστε ξεκάθαρα και στην πρώτη σελίδα, στο λογαριασμό που διατηρεί στο twitter για το ποδήλατο το Μετρό του Λος Άντζελες: «Metro supports bicycling as a transportation mode that improves air quality, eases traffic congestion and helps make communities healthy. Δηλαδή, «Το Μετρό υποστηρίζει το ποδήλατο σαν έναν τρόπο μετακίνησης, ο οποίος βελτιώνει την ποιότητα του αέρα, περιορίζει το κυκλοφοριακό και βοηθάει τις κοινωνίες να είναι υγιείς».

Οι υπεύθυνοι του Μετρό του Λος Άντζελες δεν αρκούνται μόνο στο twitter για να υποστηρίξουν τη μετακίνηση με ποδήλατο. Χρησιμοποιεί το twitter για πιο γρήγορη και σύγχρονη ενημέρωση. Στην επίσημη ιστοσελίδα του Μετρό υπάρχει ειδικό τμήμα για το ποδήλατο. Εκεί, ο επισκέπτης μπορεί να βρει πληροφορίες όχι μόνο για τα μαθήματα ποδηλάτου. Αλλά ό,τι μπορεί να ενδιαφέρει έναν πολίτη που χρησιμοποιεί το ποδήλατο σε συνδυασμό με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι υπεύθυνοι πληροφορούν δηλαδή για τους τρόπους που μπορεί να επιβιβαστεί κάποιος με το ποδήλατό του σε τρένα και λεωφορεία. Για τα πάρκινγκ ποδηλάτου. Για ποδηλατοβόλτες που διοργανώνονται. Συνεργάζονται με ποδηλατικές ομάδες. Και πολλά άλλα.

Πάρτε εδώ μία γεύση από τα events και τα μαθήματα που διοργανώνει.

Ακόμη δεν πιστεύετε ότι συμβαίνουν όλα αυτά; Δεν είναι εκτός πλανήτη. Απλώς στην άλλη άκρη της γης. Κι εγώ δυσκολεύομαι λίγο να τα πιστέψω. Αλλά είναι υπαρκτά. Και πολύ ωραία. Ταυτόχρονα αισθάνομαι μία χαρμολύπη. «Γιατί εκεί και όχι εδώ;». Και μην μου πει κανείς ότι όλα αυτά χρειάζονται χρήματα…Απλές σκέψεις για μία καλύτερη πόλη, για ένα καλύτερο περιβάλλον είναι. Εύκολα υλοποιήσιμες.

Τo Μετρό – ΡΟΜΠΟΤ της Αθήνας

Μετά απ’ αυτό το σύντομο ταξίδι στην άλλη πλευρά της γης σας επαναφέρω στην πραγματικότητα του Μετρό της Αθήνας. Εκτός από την υπενθύμιση ότι «στους χώρους του Μετρό απαγορεύεται η χρήση ποδηλάτου παρά μόνο η μεταφορά του» που ακούγεται συχνά πυκνά από τα μεγάφωνα έχετε παρατηρήσει καμία καμπάνια του Μετρό για το ποδήλατο; Έχετε δει το Μετρό, ένα «πράσινο» μέσο μετακίνησης, να ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν κι ένα άλλο «πράσινο» μέσο μετακίνησης το ποδήλατο; Ή να τους προτρέπει να χρησιμοποιούν και τα δύο συνδυαστικά; Θα μου πείτε ότι το Μετρό έχει κάνει πράγματα για το ποδήλατο. Επιτρέπει τη μεταφορά του ποδηλάτου όλες τις ώρες ή ότι έχει βάλει δέστρες έξω από τους σταθμούς του. Ωραία. Και μετά τι; Το ίδιο ισχύει και για το άλλο μέσο σταθερής τροχιάς τον ηλεκτρικό.

Προσφάτως το ΜΕΤΡΟ επεκτάθηκε στο Ελληνικό. Έφτασε πολύ κοντά στην παραλία. Γιατί να μην υπάρχει μία καμπάνια «Με Μετρό και ποδήλατο πάω στη θάλασσα»;

Κάνοντας όλα αυτά τα ερωτήματα και στον ίδιο μου τον εαυτό καταλήγω σ’ αυτό το συμπέρασμα: Το Μετρό της Αθήνας (και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος μαζί ίσως) διαφέρουν από το Μετρό του Λος Άντζελες διότι λειτουργούν σαν ΡΟΜΠΟΤ. Δέχομαι ότι δεν είναι ούτε όλοι οι εργαζόμενοι ίδιοι ούτε οι διοικούντες όλοι ίδιοι. Όμως το αποτέλεσμα που βγαίνει είναι ένα ΜΕΤΡΟ που λειτουργεί σαν ΡΟΜΠΟΤ. Χωρίς σκέψεις, χωρίς συναισθήματα. Χωρίς αντίληψη για το τι συμβαίνει γύρω. Σαν μην υπάρχουν υπάρχουν άνθρωποι στις καμπίνες των οδηγών. Ή στα γραφεία των σταθμών. Ή στα γραφεία των συγκοινωνιακών οργανισμών. Δεν αντιλαμβάνονται ότι μεγάλη μερίδα των ποδηλατών συνειδητά χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς και το ποδήλατο για να συμβάλλουν στη βελτίωση του περιβάλλοντος; Δεν αντιλαμβάνονται ότι μεγάλη μερίδα των ποδηλατών έχουν αφήσει στην άκρη το αυτοκίνητο και επιλέγουν να κινούνται με «πράσινα» μέσα; Δεν καταλαβαίνουν ότι ενθαρρύνοντας την συνδυαστική μετακίνηση (Μετρό και ποδήλατο) κερδίζουν περισσότερους επιβάτες άρα και κέρδη;

Και για να μη υπάρχουν παρεξηγήσεις η συμπεριφορά ΡΟΜΠΟΤ του Μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου είναι προς όλους τους επιβάτες. Έχετε ακούσει ποτέ ο οδηγός του τρένου να μιλάει στο μικρόφωνο και να ενημερώνει τους επιβάτες όταν το τρένο σταματήσει για κάποιο λόγο (βλάβη, αυτοκτονία) για ποιο λόγο ακινητοποιήθηκε; Ή όταν καθυστερούν για 2-3 λεπτά να αναχωρήσουν. Γιατί οι οδηγοί των τρένων του Λονδίνου μπορούν να το κάνουν;

Έχετε ακούσει ποτέ τους υπευθύνους του ηλεκτρικού να ενημερώνουν ότι ο συρμός που έρχεται έχει λιγότερα βαγόνια, άρα μην στέκεστε στο τέλος της αποβάθρας; Απλά πράγματα. Όμως ένα ΡΟΜΠΟΤ δεν μπορεί να τα σκεφτεί. Ένας άνθρωπος μπορεί.

Το Μετρό του Λος Άντζελες στηρίζει το ποδήλατο. Το κάνουν κι άλλα Μετρό. Το Μετρό της Αθήνας και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος σίγουρα μπορούν να ακολουθήσουν τέτοια παραδείγματα. Δεν είναι κακό. Κερδισμένοι θα είναι όλοι.

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στο twitter @orthopetalies