Με άτοκες δόσεις για τριάμισι χρόνια (40 μήνες) θα μπορούν στο εξής να αποπληρώσουν τις οφειλές τους στη ΔΕΗ οι εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές που ανήκουν στις λεγόμενες ευάλωτες ομάδες, δηλαδή χαμηλόμισθοι, μακροχρόνια άνεργοι, τρίτεκνοι, άτομα με ειδικές ανάγκες και όσα άτομα χρήζουν μηχανικής υποστήριξης.

Αυτό προβλέπει το νέο πρόγραμμα διακανονισμών που ανακοίνωσε χθες η ΔΕΗ και το οποίο αφορά ευάλωτους καταναλωτές και άτομα με μηχανική υποστήριξη που είναι δικαιούχοι του κοινωνικού οικιακού τιμολογίου. Για να αντιληφθεί κάποιος το μέγεθος του προβλήματος, από τον Οκτώβριο του 2010 οπότε καθιερώθηκε ο θεσμός του κοινωνικού τιμολογίου έως και σήμερα οι αιτήσεις έχουν ανέλθει σε 556.000. Παράλληλα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από νοικοκυριά υπολογίζονται κοντά στα 600 εκατ. ευρώ. Προσεχώς μάλιστα η ΔΕΗ θα ανακοινώσει αντίστοιχο πρόγραμμα με ευκολίες πληρωμής (διπλασιασμός δόσεων κ.λπ.) και για τους υπόλοιπους οικιακούς πελάτες της, ανάλογα με το πόσο συνεπείς είναι. Ετσι, το δικαίωμα διακανονισμού από 2 διμηνιαίες δόσεις σήμερα θα αυξηθεί σε 4, και από 4 σε 8.

Δύο ομάδες. Το πρόγραμμα διακανονισμών, το οποίο ανακοίνωσε χθες η ΔΕΗ, χωρίζει τους ευάλωτους καταναλωτές σε δύο ομάδες, ανάλογα με τον βαθμό συνέπειάς τους. Για την πρώτη ομάδα πελατών, η κάθε δόση δεν θα ξεπερνά στο εξής το 25% του συνολικού ποσού που καταβάλλουν μέσω του διμηνιαίου λογαριασμού, χωρίς σε αυτό να συμπεριλαμβάνεται το ΕΕΤΗΔΕ. Καθιερώνονται έως 40 άτοκες δόσεις, χωρίς υποχρέωση καταβολής προκαταβολής. Για παράδειγμα, ένας ευάλωτος καταναλωτής που ανήκει στην ομάδα αυτή, με συνολική οφειλή για ηλεκτρικό ρεύμα, και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό στα 200 ευρώ (χωρίς ΕΕΤΗΔΕ), θα μπορεί να την αποπληρώσει σε 40 άτοκες μηνιαίες δόσεις των 50 ευρώ η καθεμία.

Στην παραπάνω ομάδα εντάσσονται όσοι είναι συνεπείς στην εξόφληση των λογαριασμών τους, είτε έχουν είτε δεν έχουν ενταχθεί σε κάποιο παλαιότερο διακανονισμό. Εως σήμερα οι καταναλωτές αυτοί είχαν δικαίωμα διακανονισμού σε 6 και 4 έντοκες διμηνιαίες δόσεις αντίστοιχα. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και οι πελάτες εκείνοι με περισσότερους του ενός ανεξόφλητους λογαριασμούς οι οποίοι έχουν μεταφερθεί στον επόμενο, καθώς και όσοι έχουν ενταχθεί σε παλαιότερο διακανονισμό αλλά «έχασαν» μία δόση. Οι πελάτες αυτοί είχαν δυνατότητα αποπληρωμής μόνο σε 3 έντοκες διμηνιαίες δόσεις.

Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν όσοι καταναλωτές έχουν αθετήσει κατ’ επανάληψη παλαιότερους διακανονισμούς ή έχουν προβεί σε παραβίαση μετρητή μετά την αποκοπή λόγω χρέους. Στην ίδια ομάδα ανήκουν και εκείνοι που έχει διαπιστωθεί ότι προβαίνουν σε επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις μετρητή μετά την αποκοπή ή και ρευματοκλοπή. Στο εξής όσοι ανήκουν στις δύο πρώτες κατηγορίες θα δικαιούνται διακανονισμό είτε με προκαταβολή 10% συν 6 άτοκες διμηνιαίες δόσεις είτε με προκαταβολή 20% συν 4 άτοκες διμηνιαίες δόσεις.

Μέχρι πρότινος όσοι ανήκαν στην πρώτη κατηγορία έπρεπε να καταβάλουν 20% προκαταβολή συν 3 έντοκες διμηνιαίες δόσεις και όσοι ανήκαν στη δεύτερη όφειλαν να δώσουν 50% προκαταβολή συν 2 έντοκες διμηνιαίες δόσεις.

Για τους ανήκοντες στην τρίτη κατηγορία (κατ’ επανάληψη παραβιάσεις μετρητή ή ρευματοκλοπή) δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα. Οι οφειλέτες θα πρέπει να πληρώσουν το 100% της οφειλής τους ή να προχωρήσουν σε διακανονισμό μετά την καταβολή εγγύησης.

Επισημαίνεται ότι από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο και από τον Ιούλιο έως και τον Αύγουστο απαγορεύεται η διακοπή ρεύματος σε πελάτες με κοινωνικό τιμολόγιο ή με εξάρτηση από μηχανικά μέσα.