Η Κίνα εγκαινίασε επισήμως χθες τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή για αμαξοστοιχίες υψηλής ταχύτητας, με την οποία μειώνεται σε λιγότερο από το μισό ο χρόνος που απαιτείται για να ταξιδέψει κάποιος από την πρωτεύουσα Πεκίνο, στον Βορρά, έως την Γκουανγκζού, ένα μείζονα οικονομικό κόμβο στη Νότια Κίνα. Τα εγκαίνια επιδιώχθηκε να συμπέσουν με την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου ηγέτη της κομμουνιστικής Κίνας, του Μάο Τσε Τουνγκ, ο οποίος είχε γεννηθεί στις 26 Δεκεμβρίου 1893.

Τα εγκαίνια αυτής της σιδηροδρομικής γραμμής των 2.298 χιλιομέτρων έγιναν με την αναχώρηση, στις 9 το πρωί, ενός τρένου από το Πεκίνο για τη Γκουανγκζού. Μία ώρα αργότερα, άλλη αμαξοστοιχία αναχωρούσε από την Γκουανγκζού για το Πεκίνο. Στο δρομολόγιο αυτό οι αμαξοστοιχίες θα τρέχουν με μέση ταχύτητα 300 χλμ./ώρα και θα πραγματοποιούν 35 σταθμούς στις πιο σημαντικές πόλεις (Ζενγκζού, Βουχάν, Τσανγκσά κ.ά.). Το δρομολόγιο ανάμεσα στο Πεκίνο και στην Γκουανγκζού θα διαρκεί συνολικά 8 ώρες, από τις τουλάχιστον 20 ώρες που διαρκεί σήμερα με τα συμβατικά τρένα.

ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ. Η Κίνα έχει επενδύσει πολλούς πόρους και το κύρος της σε αυτό το πρόγραμμα κατασκευής σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας. Ωστόσο η πορεία του προγράμματος στιγματίστηκε από σκάνδαλα διαφθοράς και την ανεπαρκή ασφάλεια. Μια σύγκρουση στις 23 Ιουλίου 2011 ανάμεσα σε δύο αμαξοστοιχίες υψηλής ταχύτητας στην Ανατολική Κίνα είχε στοιχίσει τη ζωή σε 40 ανθρώπους, ενώ οι τραυματίες είχαν φτάσει τους 200. Ο πρώην υπουργός Σιδηροδρόμων, ο οποίος ηγήθηκε της κατασκευής των γραμμών υψηλής ταχύτητας, και ο αρχιμηχανικός του υπουργείου είχαν τεθεί υπό κράτηση μερικούς μήνες πριν από το δυστύχημα, στο πλαίσιο έρευνας για διαφθορά (που πάντως δεν σχετιζόταν με το συγκεκριμένο δυστύχημα). Επίσης, μετά την πολύνεκρη αυτή σύγκρουση, κοντά στο Βενζού, οι Αρχές έκαναν τη μια γκάφα μετά την άλλη. Βίντεο που κυκλοφόρησαν ευρύτατα στο Ιντερνετ έδειχναν εκσκαφείς να σπρώχνουν τα συντρίμμια των βαγονιών σε μια τάφρο. Σε άλλο ερασιτεχνικό βίντεο, χρήστες διαβεβαίωναν πως διέκριναν ένα ή δύο πτώματα να πέφτουν στο κενό από ένα βαγόνι που είχε μείνει κρεμασμένο από τη γέφυρα πάνω στην οποία έγινε η σύγκρουση… Η επίσημη έρευνα έδειξε ελαττώματα στον εξοπλισμό σήμανσης και αμέλεια εκ μέρους των σιδηροδρομικών Αρχών, με αποτέλεσμα να επιβληθούν κυρώσεις σε 54 αξιωματούχους, μεταξύ των οποίων ένας πρώην υπουργός Σιδηροδρόμων.

Περισσότερα από 150 ζευγάρια τρένων υψηλής ταχύτητας θα χρησιμοποιούν καθημερινά τη νέα γραμμή. Τα εγκαίνιά της αύξησαν τη συνολική απόσταση που καλύπτουν οι γραμμές υψηλής ταχύτητας στην Κίνα σε πάνω από 9.300 χιλιόμετρα, περίπου το μισό από τα 18.000 χιλιόμετρα που οι Κινέζοι έχουν θέσει στόχο για το 2015.