Στην καρδιά του σουνιτικού Ισλάμ, το Αλ Αζχάρ είναι η ανώτατη θεολογική αρχή. Αυτό το θεολογικό πανεπιστήμιο που ιδρύθηκε τον 10ο αιώνα έχει την έδρα του στην Αίγυπτο και αποφαίνεται για τη σαρία, τον ισλαμικό νόμο, ενώ αποτελούσε ανέκαθεν μετριοπαθή πόλο του Ισλάμ. Τώρα όμως το διεκδικούν οι φονταμενταλιστές.

«Η απελευθέρωση θεσμών όπως το Αλ Αζχάρ, το οποίο καθορίζει τι είναι ισλαμικό και τι όχι, είναι για μας σημαντικότερη από το να κερδίσουμε τις εκλογές ή να ξαναγράψουμε το Σύνταγμα», δηλώνει ο Μοχάμεντ Νουρ, εκπρόσωπος του σαλαφιστικού κόμματος στην Αίγυπτο. Οι σαλαφιστές και οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι χρησιμοποιούν τον όρο «απελευθέρωση» επειδή θέλουν να υποχρεώσουν σε παραίτηση τον σημερινό μεγάλο ιμάμη Αχμεντ ελ Τάγεμπ ώστε να ελέγχουν εκείνοι το πανεπιστήμιο. Χρησιμοποιούν ως πρόσχημα ότι ο Ελ Τάγεμπ διορίσθηκε από τον Μουμπάρακ (το 2010, μετά τον θάνατο του προηγούμενου μεγάλου ιμάμη), όπως άλλωστε όλοι οι μεγάλοι σεΐχηδες του Αλ Αζχάρ πριν απ’ αυτόν διορίζονταν παραδοσιακά (και ισοβίως) από τον πρόεδρο της Αιγύπτου. Μόνο φέτος, πριν εγκαταλείψουν την εξουσία, οι στρατιωτικοί αποφάσισαν ότι στο μέλλον ο διορισμός του μεγάλου ιμάμη θα γίνεται από μια επιτροπή 40 θεολόγων του πανεπιστημίου.

Στο Αλ Αζχάρ σπουδάζουν χιλιάδες φοιτητές και τα γραφεία του μεγάλου ιμάμη και των συμβούλων του βρίσκονται στο δεύτερο όροφο ενός μεγάρου που δεν βρίσκεται μακριά από την κύρια είσοδο. Ο Ελ Τάγεμπ είχε συμμετάσχει στη συνάντηση με τον Πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, στην οποία δεν είχαν συμμετάσχει τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ομως, μολονότι ο Μόρσι έκανε ένα βήμα πίσω στις εξουσίες του, δεν υποχώρησε ούτε χιλιοστό στην ημερομηνία του δημοψηφίσματος για το νέο Σύνταγμα. Στο δημοψήφισμα αυτό υπολογίζουν οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι για να μετατραπεί η χώρα σε μια ιρανικού τύπου θεοκρατία. Το κείμενο του νέου Συντάγματος ορίζει πως οι νόμοι που εγκρίνονται από το Κοινοβούλιο πρέπει να συμφωνούν με τις αρχές των τεσσάρων σχολών του Ισλάμ (περιλαμβανομένης αυτής των ουαχαμπιτών). Αυτό μπορεί να σημάνει τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των γυναικών να καλύπτουν το κεφάλι τους, του διαχωρισμού των φύλων, του γάμου κοριτσιών ακόμη και 9 ετών και τη δημιουργία μιας θρησκευτικής αστυνομίας για να προστατεύει τις αξίες της «αληθινής αιγυπτιακής οικογένειας», να «προωθεί την αρετή και να απαγορεύει την ακολασία». Το Αλ Αζχάρ θα έχει την τελευταία και αδιαμφισβήτητη λέξη για το τι είναι ακολασία και τι αρετή.

Η μάχη για το Αλ Αζχάρ έχει ήδη αρχίσει και ο Ελ Τάγεμπ κάθεται πλέον σε ηλεκτρική καρέκλα. Το σαλαφιστικό κόμμα Αλ Νουρ ζητάει ο επόμενος μεγάλος ιμάμης να εκλεγεί απ’ ευθείας από τους φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό, που πλέον προέρχεται ολοένα και συχνότερα από τη Σαουδική Αραβία (ο ιμάμης Ελ Τάγεμπ έχει πτυχίο στην ισλαμική φιλοσοφία από τη Σορβόννη). «Ο Ελ Τάγεμπ μπορεί σύντομα να υποχρεωθεί να παραιτηθεί», λέει στην ιταλική «Ρεπούμπλικα» ο διπλωματικός σύμβουλός του, πρεσβευτής Μαχμούντ Αμπντέλ Γκάουαντ. Εξηγεί πως η αναφορά στη σαρία υπήρχε ανέκαθεν στο αιγυπτιακό Σύνταγμα, αλλά όπως πάντα στο Ισλάμ το πρόβλημα είναι η ερμηνεία.