Ολος ο κόσμος μια σκηνή. Και η σκηνή αυτή τη φορά είναι η Θεσσαλονίκη. Για ένα πενταήμερο (17-21 Οκτωβρίου) η πόλη μπαίνει στον ρυθμό μιας μεγάλης γιορτής, με μουσικές και καλλιτέχνες απ’ όλον τον κόσμο, συναυλίες, ομιλίες, συνέδρια, παρουσιάσεις, ντοκιμαντέρ, όλα περί τη world και έθνικ μουσική σκηνή.
Το Womex είναι η μεγαλύτερη και εγκυρότερη συνάντηση καλλιτεχνών και επαγγελματιών της world μουσικής – μικρές δισκογραφικές εταιρείες, ατζέντηδες, εκδότες, διανομείς, bookers συναυλιών και φεστιβάλ, άνθρωποι του ραδιοφώνου -, ένας θεσμός παγκόσμιας εμβέλειας που αναδεικνύει νέες τάσεις και δίνει βήμα σε νέες φωνές. Μια ευκαιρία και για τη δική μας σύγχρονη σκηνή να ξεφύγει από τη μιζέρια της ελληνικής… κλειστοφοβίας.
Ο θεσμός που ξεκίνησε από τη Γερμανία εδώ και 17 χρόνια καθιερώθηκε ως ετήσιο ραντεβού (κάθε χρονιά σε άλλη πόλη της Ευρώπης) στο οποίο έρχονται σε επαφή όλες οι εναλλακτικές δυνάμεις της μουσικής που δεν εκπροσωπούνται από τη μουσική βιομηχανία.
Η Θεσσαλονίκη διεκδίκησε τη διοργάνωση από το Εσεν (Γερμανίας) και την Κωνσταντινούπολη – όπως υποστήριζαν οι πρωτεργάτες της ιστορίας «είναι η πρώτη φορά που η Νοτιοανατολική Ευρώπη καταφέρνει να πάρει τη διοργάνωση». Κι αυτό ύστερα από τρέξιμο που έχει αρχίσει πάνω από χρόνο, ενέργειες που στηρίχθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού, είχαν την αμέριστη βοήθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης και τη συμμετοχή της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.
Τι σημαίνει αυτό για την πόλη τις ημέρες εκείνες; «Ο πολιτισμός χωρίς χρήματα δεν προχωράει και με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησε κάποτε το Womex» είπε χθες ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης για να εξηγήσει ότι το σκέλος της εμπορικής δραστηριότητας συμβάλλει και στην ανάπτυξη και την ανάδειξη των νέων δυνάμεων της μουσικής και ταυτόχρονα κάνει τη Θεσσαλονίκη προορισμό χιλιάδων επισκεπτών.
Με άλλα λόγια, σ’ αυτό το πενταήμερο συναντιούνται εκεί 2.500 χιλιάδες ατζέντηδες, 500 δισκογραφικές εταιρείες και διανομείς, 600 μάνατζερ, 300 εγχώριοι και ξένοι δημοσιογράφοι, ενώ στις 7 διαφορετικές συναυλιακές σκηνές θα γίνουν πάνω από 50 συναυλίες με πάνω από 300 καλλιτέχνες που έρχονται απ’ όλα τα μέρη της γης. Ενα δημιουργικό πάρε-δώσε μεταξύ «ανιχνευτών» νέων τάσεων (ρευμάτων, ταλέντων) από τη μία και καλλιτεχνών από την άλλη. «Σε καιρό κρίσης» έλεγε ο Γιώργος Μαρκάκης «είχαμε μια μικρή μείωση σε περίπτερα αλλά και 10% άνοδο σε διαπιστευμένους ατζέντηδες».
Καινούργια ιδέα, η οποία έχει τη φιλοδοξία να κάνει τη Θεσσαλονίκη μόνιμο σημείο συνάντησης, είναι η θεματική Club Globalkan που δίνει βήμα σε μουσικούς και νέες τάσεις από την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Φέτος οι καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν για να εμφανιστούν εκεί είναι οι Μπάμπης Παπαδόπουλος, Locomondo και Μάρθα Μαυροειδή από την Ελλάδα ενώ οι υπόλοιποι προέρχονται από Τουρκία, Σερβία, Βουλγαρία, Βοσνία και Σκόπια.
Στις κεντρικές σκηνές από τις 850 συνολικά υποψηφιότητες (ρεκόρ για τα δεδομένα του θεσμού) επιλέχθηκαν από διεθνή επιτροπή μόνο τριάντα τρεις καλλιτέχνες. Από την Ελλάδα ένας και μοναδικός, ο λαουτιέρης Μιχάλης Τζουγανάκης.