Την εφαρμογή ενός «εκπαιδευτικού Καλλικράτη», που θα επιφέρει σαρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της δημόσιας εκπαίδευσης, εξήγγειλαν σήμερα ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας.

Ο Γιώργος Παπανδρέου δήλωσε ότι εξετάζεται η εφαρμογή ενός νέου συστήματος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, με εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου απευθείας στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ και όχι σε τμήματα, όπως ισχύει σήμερα.

Έκανε, επίσης,λόγο για ανάγκη εφαρμογής ενός συστήματος «Καλλικράτη» στα ανώτατα ιδρύματα, με σκοπό την οικονομικότερη λειτουργία τους. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την Άννα Διαμαντοπούλου, περιλαμβάνονται συνενώσεις και συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ, καθώς και καταργήσεις τμημάτων.

Μιλώντας σε συνάντηση εργασίας που διεξάγεται στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών, παρουσία του πρωθυπουργού, η Άννα Διαμαντοπούλου παρουσίασε τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο του διαλόγου για το νέο νόμο-πλαίσιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

«Αλλαγές στο DNA της λειτουργίας ΑΕΙ και ΤΕΙ»

«Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε με επιδερμικές αλλαγές. Οι αλλαγές πρέπει να αφορούν το DNA της λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο διάλογος, που θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες, ξεκίνησε σήμερα στους Δελφούς, με τη συμμετοχή των πρυτάνεων των ΑΕΙ, των προέδρων των ΤΕΙ και εκπροσώπων των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών φορέων.

«Greek statistics και στην παιδεία»

Η Άννα Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για «greek statistics όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην παιδεία».

«Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ» είπε η υπουργός προτείνοντας την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.

Αλλάζει ο τρόπος διοίκησης των ΑΕΙ

Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα από ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.

Η υπουργός προανήγγειλε ακόμη αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, τον τρόπο εξέτασης των φοιτητών, τον τρόπο διδασκαλίας.

Έρχονται ταηλεκτρονικά συγγράμματα

Εξήγγειλε, επίσης, την αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος, ενώ αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων, λέγοντας ότι είναι ανάγκη να ανοίξουν προς τα έξω, αλλά και να προσελκύσουν φοιτητές προς την Ελλάδα.

Τόνισε, ακόμη, ότι πρέπει να ιδρυθούν παραρτήματα των πανεπιστήμιων μας σε ξένες χώρες.

Εξάλλου, η υπουργός συνέδεσε τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με το σύστημα των διδακτικών μονάδων και τη διά βίου μάθηση, ώστε να συνεχίζονται οι σπουδές για όλους τους πολίτες σε οποιαδήποτε ηλικία.

Σήμερα, τόνισε η υπουργός, δίνουμε «τη μητέρα των μαχών. Είμαστε έτοιμοι, διότι αλλαγή στην Παιδεία σημαίνει αλλάζουμε την Ελλάδα».

Κάλεσμα σε διάλογο

Στη συνέχεια χαρακτήρισε «εσωστρεφή και περιχαρακωμένα» τα σημερινά πανεπιστήμια και ΤΕΙ και κάλεσε στον διάλογο όλες τις πολιτικές δυνάμεις, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν ψήφισαν το μνημόνιο, που αν δεν είχε ‘περάσει’, δεν θα ήμασταν εδώ σήμερα. Ελπίζω να μην γίνει το ίδιο και στην Παιδεία. Εμείς είχαμε πάρει μέρος στον διάλογο για την Παιδεία, όταν ήμασταν αντιπολίτευση. Δεν χωράει άλλο ράβε-ξήλωνε. Οργανώνουμε τον διάλογο και καλούμε τα πανεπιστήμια να μπουν σε διαδικασία διαρκών συνεδριάσεων των Συγκλήτων τους. Θέλουμε να δώσουμε απάντηση ποιο είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο και ΤΕΙ που θέλουμε σήμερα, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας. Μιλάμε για διακριτούς ρόλους».

Ο διάλογος θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και θα καταλήξει σε συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Στη συνδιάσκεψη μίλησε και ο Πορτογάλος υπουργός Έρευνας Χοσέ Μαριάνο Γκάκο για τη μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που έγινε στη χώρα του και της οποίας ηγήθηκε. Αμέσως μετά μίλησε ο υπουργός Παιδείας της Κύπρου, Ανδρέας Δημητρίου.