Στo ύψος τους και παρά την πτώση της κατανάλωσης, από την αρχή της χρονιάς κατά 5%, παραμένουν οι τιμές στην αγορά τροφίμων και άλλων ειδών σούπερ μάρκετ. Βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ εμφανίζουν ανελαστικότητα ως προς τη μείωση των τιμών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, ενώ ακόμα και τις αυξήσεις από τον ΦΠΑ τις πέρασαν σχεδόν στο σύνολό τους στην αγορά, σε αντίθεση με άλλους κλάδους του λιανεμπορίου, όπου αρκετές επιχειρήσεις τις απορρόφησαν. Μάλιστα από την αρχή της χρονιάς έως σήμερα χαρακτηριστικό είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις σημειώθηκαν και αυξήσεις τιμών πέραν αυτών από την αύξηση του ΦΠΑ (που έγιναν τον Μάρτιο και τον Ιούλιο).

Η μείωση της κατανάλωσης οδήγησε φυσικά ορισμένες επιχειρήσεις τόσο από τον κλάδο της βιομηχανίας όσο και από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ (κυρίως μεγάλες επιχειρήσεις) σε προσφορές, όμως οι κινήσεις αυτές γίνονται για ορισμένο χρονικό διάστημα και αφορούν συγκεκριμένα μόνο προϊόντα. Ενδεικτικό είναι ότι μέσα σε δύο χρόνια η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε σε 55 ευρώ, από 71 ευρώ, όμως αυτό δεν οφείλεται στη μείωση των τιμών των αγαθών, αλλά στις περικοπές που κάνουν οι καταναλωτές εξαιτίας των κακών οικονομικών τους. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με έρευνα τιμών των «ΝΕΩΝ», μέσα σε μια διετία το καλάθι της νοικοκυράς ανατιμήθηκε κατά 2,84%. Μικρά περιθώρια κέρδους

Οι επιχειρηματίες του κλάδου υποστηρίζουν ότι για την ακρίβεια ευθύνονται τόσο τα μικρά περιθώρια κέρδους που έχουν οι επιχειρήσεις όσο και οι αυξήσεις που έχουν γίνει στις πρώτες ύλες και τα καύσιμα που αποτελούν σημαντικό ποσοστό επί της τελικής τιμής των προϊόντων. Ωστόσο κανείς δεν απαντά γιατί στη χώρα μας

Μέσα σε δύο χρόνια η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε σε 55 ευρώ, από 71 ευρώ

πολλά προϊόντα κυρίως πολυεθνικών εταιρειών συνεχίζουν να πωλούνται σημαντικά ακριβότερα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης σε ποσοστά που ξεπερνούν ακόμα και το 200%, κάτι που αποτελεί και πεδίο έρευνας από την πλευρά του αρμόδιου επί των τιμών υπουργείου.

Το πρόβλημα αυτό αποτελεί τον μεγάλο πονοκέφαλο της κυβέρνησης, στο οποίο καλείται βρει λύση ο νέος υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δηλώνει αποφασισμένος να «χτυπήσει» τα καρτέλ που πυροδοτούν την ακρίβεια στην αγορά με σκοπό τη μείωση του πληθωρισμού άμεσα. Η τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν αρκετές πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων του νέου υπουργού, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου έχουν συγκεντρώσει στοιχεία που δείχνουν σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στις τιμές που οι εν λόγω εταιρείες πωλούν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μάλιστα ο κ. Χρυσοχοΐδης θα αρχίσει για τον λόγο αυτό και κύκλο επαφών με τους εκπρόσωπους των επιχειρήσεων τις επόμενες ημέρες, κάτι το οποίο συζήτησε και με τους εκπρόσωπους της τρόικας την περασμένη εβδομάδα. Παράλληλα, ο έλεγχος των καρτέλ με τη συνδρομή και της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται επίσης στις πρώτες θέσεις της ατζέντας του, αφού έχουν διαπιστωθεί σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά με σημαντικές επιπτώσεις και στις τιμές. Για τον λόγο αυτό αναμένονται και αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ώστε να μπορεί να γίνει πιο ευέλικτη και γρήγορη στην εξέταση υποθέσεων που αφορούν τη νόθευση του ανταγωνισμού μέσω καταχρηστικών πρακτικών που χρησιμοποιούν ορισμένες επιχειρήσεις.

Καθαρές τιμές

Προς την κατεύθυνση αυτή των «καθαρών τιμών» βρίσκονται και οι αλλαγές στο σχέδιο της αγορανομικής διάταξης που είχε έτοιμο η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και αφορούν τις προωθητικές ενέργειες, τα δώρα και τις επιπλέον ποσότητες στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Στις βασικές αλλαγές που επεξεργάζεται ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντίνος Ρόβλιας είναι η διενέργεια των προσφορών να γίνεται τέσσερις αντί για τρεις φορές τον χρόνο, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί, ενώ καθιερώνονται ενιαία κριτήρια κοστολόγησης όλων των δώρων και λοιπών προσφορών. Επίσης θα απαγορεύονται τα δώρα σε προϊόντα που έχουν υποστεί ανατίμηση πριν από την πάροδο τουλάχιστον τριών μηνών από την προηγούμενη ανατίμησή τους. «Με τη ρύθμιση θα προστατευθούν οι καταναλωτές και θα πληγούν όσοι τους παραπλανούν. Δεν θα απαγορευθούν οι προωθητικές ενέργειες, αλλά θα νομιμοποιηθούν με τρόπο ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής. Θα μπει τάξη σε αυτήν την αγορά, έτσι ώστε να ξέρει αυτός που αγοράζει το δώρο ή την πολυσυσκευασία ποιο είναι το πραγματικό όφελός του», τονίζει ο κ. Ρόβλιας.