Σε μείωση τιμών προχωρούν ο ένας μετά τον άλλο οι λιανέμποροι, μικροί και μεγάλοι, προκειμένου να ανατρέψουν την πτώση του όγκου πωλήσεων που καταγράφεται για τρίτη συνεχή χρονιά. Πρόκειται για πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα τακτική, την οποία χαρακτηρίζουν οι έμποροι ως μονόδρομο, καθώς βλέπουν ολοένα και λιγότερους πελάτες να μπαίνουν στα καταστήματά τους. Οι πωλήσεις πέφτουν από την αρχή του έτους ακόμη και κατά 40%, ενώ οι δυσοίωνες προβλέψεις για βαθύτερη ύφεση αυξάνει την ανησυχία τους. Τα σκληρά μέτρα λιτότητας έχουν μειώσει δραστικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, η οποία έχει επιδεινωθεί περαιτέρω με την αύξηση του ΦΠΑ. Ετσι, εκτός από τις γενναίες εκπτώσεις, που το καλοκαίρι έφτασαν μέχρι 70%, και τα αλλεπάλληλα για δεύτερη συνεχή χρονιά κύματα επιθετικών προσφορών, οι έμποροι βγάζουν από τη φαρέτρα τους το όπλο της μείωσης τιμών. Ακόμη και όσοι δεν ακολουθούν την τακτική αυτή παγώνουν τις τιμές και εμπλουτίζουν την γκάμα των προϊόντων τους με φθηνότερα είδ. Την ίδια ώρα στην αγορά τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών, οι τιμές αντιστέκονται παρά τη μείωση των συνολικών πωλήσεων κατά 5%.

Επιπτώσεις σε κερδοφορία

Η τάση, η οποία ήταν ιδιαίτερα εμφανής τα τελευταία χρόνια στον κλάδο ηλεκτρικών και πληροφορικής και αποτελούσε υπό μία έννοια ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης αγοράς, διαχέεται πλέον σε όλη την αγορά, από την ένδυση και την υπόδηση μέχρι τα έπιπλα και τα είδη σπιτιού, ενώ στον χορό μπαίνουν ακόμη και τα παιδικά είδη και τα παιχνίδια. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, η στροφή σε χαμηλότερες τιμές έρχεται να προστεθεί στην προσπάθεια που έκαναν αρκετές εταιρείες να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ με άμεσες επιπτώσεις στην κερδοφορία τους. «Υπάρχει σαφής μείωση των τιμών σε όλους τους κλάδους του εμπορίου», δηλώνει ο κ. Θεόδωρος Βάρδας, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος Ελληνικών Λιανεμπορικών Επιχειρήσεων (ΣΕΛΠΕ). «Σε όλα τα είδη ο ανταγωνισμός έχει οξυνθεί και η αγορά κινείται σε τιμές, που είναι σε μέσο όρο χαμηλότερες κατά 5% έως 10%». Ο ίδιος έχει προχωρήσει σε μείωση 3% έως 5% στις συλλογές των καταστημάτων της ομώνυμης αλυσίδας.

Στα έπιπλα

Ομως σε ορισμένες περιπτώσεις και ειδικότερα σε κλάδους, που έχουν δεχτεί ισχυρό πλήγμα από την οικονομική κρίση, όπως είναι τα έπιπλα και είδη σπιτιού, η μείωση κινείται σε διψήφια ποσοστά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρεία επίπλων Νeoset, η οποία προχώρησε σε μείωση των τιμών όλων των προϊόντων της κατά 20% περίπου τον περασμένο Ιούνιο προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον των πελατών της. Τις ίδιες τιμές θα διατηρήσει και το 2011. Αλλά και η εταιρεία Υalco, που εκπροσωπεί στη χώρα μας τα καταστήματα Ηabitat, έχει προχωρήσει σε μείωση τιμών κατά 20% σε 60 προϊόντα της βρετανικής φίρμας. Πάντως, κατά τον κ. Γιώργο Σαλάχα, γενικό διευθυντή της Ηabitat και της Οmnishop, η έμφαση των λιανεμπόρων θα παραμείνει στις επιθετικές προσφορές, καθώς «ο έλληνας καταναλωτής δεν έχει ακόμη εξοικειωθεί με την ιδέα των χαμηλών ονομαστικών τιμών και περιμένει προσφορές». Σε μείωση τιμών έχει προχωρήσει και ο ηγέτης στον χώρο των επίπλων και οικιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα, η ΙΚΕΑ. Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Αλεβίζο, ανώτατο στέλεχος του ομίλου Φουρλή, στον οποίο ανήκει η ΙΚΕΑ Ελλάδας, η μείωση τιμών σε σειρά προϊόντων αποτελεί πάγια τακτική της πολυεθνικής, η οποία εφαρμόζεται κάθε χρόνο. Τα ποσοστά ποικίλλουν ανάλογα με τα προϊόντα και τις κατηγορίες.

Φθηνότερα προιόντα

Καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις των λιανεμπόρων παίζουν οι ίδιοι οι καταναλωτές και η στροφή τους σε φθηνότερα προϊόντα. «Το μέσο κόστος στο καλάθι του πελάτη των καταστημάτων μας έχει μειωθεί τα δύο τελευταία χρόνια κατά 20% με 23%», παρατηρεί ο κ. Γιάννης Βάσηλας, εμπορικός διευθυντής της Αlex Ρack. «Οι πελάτες τοποθετούν στο καλάθι των αγορών τους λιγότερα και κυρίως φθηνότερα προϊόντα». Ετσι, πέρα από τις επιθετικές προσφορές και τις δωροεπιταγές, που προσφέρει η εταιρεία στους πελάτες της, οι καταναλωτές μπορούν να συναντήσουν χαμηλότερες τιμές σε προϊόντα, που τρέχουν ήδη αρκετό καιρό, αλλά και σε νέα προϊόντα. Στην πρώτη περίπτωση οι μειώσεις είναι γύρω στο 20% και στη δεύτερη 23% με 28%.

Η πτώση στις τιμές ευνοείται και από τη στάση των προμηθευτών, οι οποίοι βλέποντας την καθοδική πορεία της αγοράς, προχωρούν σε πιο ευέλικτες διαπραγματεύσεις με τους λιανέμπορους. «Οι οίκοι του εξωτερικού βλέπουμε ότι ακολουθούν πιο συγκαταβατική πολιτική όσον αφορά στις τιμές», παρατηρεί η κ. Μαριάννα Φούντα, επικεφαλής της εταιρείας Shop & Τrade, που εκπροσωπεί μεγάλο αριθμό εταιρειών του εξωτερικού με επώνυμα ενδύματα. «Η τάση είναι για σταθερές ή και οριακά πτωτικές τιμές». Ετσι, οι Ελληνες έμποροι έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα να μετακυλίσουν το όφελος προς τους τελικούς καταναλωτές.

«Οι προμηθευτές έχουν μειώσει τις τιμές, καθώς δέχονται πιέσεις και από τους λιανεμπόρους για να κινηθούν προς την κατεύθυνση αυτή», δηλώνει ο κ. Αλέξης Τσαντίλης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας γυναικείας ένδυσης Τσαντίλης και της αλυσίδας αξεσουάρ και τσάντας Τous. Η αλυσίδα Τσαντίλης έχει προχωρήσει σε κατά τουλάχιστον 15% μείωση των τιμών στις συλλογές της, ενώ εμπλουτίζει την γκάμα της με σειρές ιδιωτικής ετικέτας, οι οποίες συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα των επωνύμων, αλλά σε πιο προσιτές τιμές. Η κίνηση να προβεί στην έκδοση συλλογής private label με την ίδια επωνυμία ανταποκρίνεται στην κύρια τάση, που χαρακτηρίζει τις καταναλωτικές συνήθειες και αφορά στην αναζήτηση ποιοτικών, αλλά σε χαμηλότερες τιμές προϊόντων.

Ανάλογη τακτική ακολουθεί η Μothercare του ομίλου ΚλουκίναΛάππα, η οποία προχωρά φέτος στην εισαγωγή νέων συλλογών που «ταιριάζουν σε όλα τα βαλάντια». Αλλά και ο κ. Γιώργος Μουρτζούχος, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Raxevsky, εκτιμά ότι οι πελάτες και οι πελάτισσες των αλυσίδων ένδυσης αναζητούν καλύτερες τιμές. «Στόχος μας είναι η συνεχής βελτίωση της σχέσης τιμής- ποιότητας. Εχουμε προχωρήσει σε μείωση κατά μέσο όρο των τιμών μας κατά 6% έως 7% προκειμένου να ικανοποιήσουμε τους καταναλωτές». Άλλωστε, όπως επισημαίνουν οι λιανέμποροι, σημαντικό ρόλο στην τάση μείωσης των τιμών παίζει και η πτωτική τάση, που κυριαρχεί στα επαγγελματικά ενοίκια.

Αλλά και στην υπόδηση οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις. «Αυξάνουμε τις συλλογές σε μεσαίες τιμές», υποστηρίζει ο κ. Αργύρης Γεωργούδας, της αλυσίδας Νak και εκπρόσωπος της Βally στην Ελλάδα. Ανάλογη είναι η τακτική, που ακολουθεί ο κ. Φραγκίσκος Λε

Εκτός από τις γενναίες εκπτώσεις, που το καλοκαίρι έφτασαν μέχρι 70%, οι έμποροι βγάζουν από τη φαρέτρα τους το όπλο της μείωσης τιμών

μονής, επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου. «Προσφέρουμε στον καταναλωτή είδη σε πιο προσιτές τιμές, ενώ συνολικά διατηρούμε τις τιμές σταθερές». Στις παραγγελίες του ομίλου περιλαμβάνονται και είδη με τιμές που κινούνται ακόμη και 20% χαμηλότερα από προηγούμενες χρονιές. Πάντως, ορισμένες αλυσίδες, όπως η Sprider, εμμένουν στην πολιτική χαμηλότερων τιμών μόνο μέσω προσφορών και εκπτώσεων. Παρόμοια είναι η πολιτική και των αλυσίδων παιδικών ειδών. Η ΚουΚου με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα αυξάνει την γκάμα των προϊόντων σε φθηνότερες τιμές. Οπως επεξηγεί ο κ. Οθων Πυλαρινός, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, «οι καταναλωτές αγοράζουν φθηνότερα προϊόντα. Στη σχολική τσάντα, για παράδειγμα, πουλήσαμε φέτος 10% περισσότερα τεμάχια. Ομως, ο τζίρος μας ήταν 10% χαμηλότερος. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές μετακινήθηκαν σε μοντέλα που ήταν 20% κατά μέσο όρο φθηνότερα». Αλλά και η αλυσίδα Μουστάκας, που αποκτά στο προσεχές διάστημα νέο κατάστημα στον Αλιμο, θα μειώσει τις τιμές μέχρι 5%.

Στα ηλεκτρικά

Οι λιανέμποροι δεν αποκλείουν να ενισχυθεί η τάση μείωσης των τιμών, καθώς εκτιμούν ότι η αγορά θα γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστική και παραπέμπουν στην αγορά των ηλεκτρικών και πληροφορικής. Εκεί η ένταση του ανταγωνισμού σε συνδυασμό με την παραγωγή φθηνότερης τεχνολογίας οι αλυσίδες έχει ρίξει σημαντικά τις τιμές τους. «Δίνουμε μάχη μεταξύ μας για να ρίξουμε τις τιμές σε όλα σχεδόν τα είδη, από τηλεοράσεις μέχρι υπολογιστές», παρατηρεί ο κ. Γιώργος Γεράρδος, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Πλαίσιο, δίνοντας το κλίμα που επικρατεί στην αγορά.