Λευκό, οικολογία και αέρας από 70s

Της Εφης Φαλίδα


Κορίτσια που χαίρονται τον ήλιο φορώντας απλά φορέµατα και ντάµες που προσέχουν η εµφάνισή τους να µένει αψεγάδιαστη. Και στη µέση οι ευαισθητοποιηµένες που αγκαλιάζουν τη χειροτεχνία. Είναι το φάσµα της αµερικανικής µόδας στην Εβδοµάδα Μόδας της Νέας Υόρκης
Τα χρόνια περνούν και η µόδα δείχνει σα να κόλλησε. Σα να αρνείται να µεγαλώσει και να δώσει τη θέση της σε νέες καταστάσεις. Αν µη τι άλλο σε κάτι που να εκφράζει τη σύγχρονη πραγµατικότητα. Αντίθετα, η µόδα φαίνεται να βρίσκεται σε δηµιουργικό αδιέξοδο. Με ορισµένες εξαιρέσεις, οι οποίες τη βοηθάνε να επιτελεί τον σκοπό της. Που δεν είναι άλλος από το να κάνει τον κόσµο να ονειρεύεται την οµορφιά ενός ρούχου που αλλάζοντας τη σιλουέτα, σου αλλάζει και τη διάθεση. Αυτές ήταν οι σκέψεις του Τοµ Φορντ, του υπερταλαντούχου δηµιουργικού ανθρώπου. Ο οποίος µέσα στον πυρετό της Εβδοµάδας Μόδας της Νέας Υόρκης, ειδοποίησε ότι επιστρέφει στο γυναικείο πρετ α πορτέ. Την πρόσκληση έλαβαν λίγοι αλλά ισχυροί στα µίντια φίλοι δηµοσιογράφοι καθώς και γυναίκες – µούσες οι οποίες συµµετείχαν ως µοντέλα στο σεµνό σόου που παρουσίασε στην µπουτίκ του στη Λεωφόρο Μάντισον. Κι επειδή δεν επέτρεψε στους φωτογράφους και τα τηλεοπτικά συνεργεία να κάνουν τη δουλειά τους, ο τεξανός σχεδιαστής – σκηνοθέτης – σεναριογράφος (γενικώς εστέτ) έγινε µεγαλύτερη «είδηση» και από τη µετακόµιση της νεοϋρκέζικης εβδοµάδας µόδας στον νέο της χώρο, στο Λίνκολν Σέντερ, όπου στεγάζεται η Μετροπόλιταν Οπερα.

Λίγα ρούχα και άκρως θηλυκά. Ο Τοµ Φορντ έδωσε έµφαση στα βολάν, στα διαφανή υφάσµατα, χωρίς καµία αναφορά στο προκλητικά σέξι στυλ Gucci και Υves Saint Laurent, µε τα οποία ασχολήθηκε από τα µέσα του ‘90 και έως την αποχώρησή του το 2003.

Ηταν κυρίως φορέµατα, µε διαφορετική εφαρµογή και έντονο ύφος γκλάµορ της δεκαετίας του ‘20 που συµπλήρωναν οι µικρές τσάντες φάκελοι, τα µαύρα καλσόν, τα παπούτσια που έδεναν µε λουράκι γύρω από τον αστράγαλο, τα χρυσά πλατιά βραχιόλια και τα σφυρήλατα χρυσά σκουλαρίκια. Με αυτά τα 32 φορέµατα των οποίων οι φωτογραφίες θα κυκλοφορήσουν τον Δεκέµβριο, ο Τοµ Φορντ δήλωσε τα εξής: «Τα τελευταία χρόνια η µόδα είναι υπερπροβεβληµένη εξαιτίας της αµεσότητας που δίνει το Ιντερνετ και της έµφασης στο ντύσιµο των διασήµων. Ηθελα λοιπόν η µόδα να ξαναγίνει συναρπαστική, όπως ήταν στα χρόνια του ‘60. Τότε που ανυποµονούσες να αγοράσεις τα ρούχα και να τα φορέσεις.

Νοµίζω ότι έχουµε χάσει αυτήν την αίσθηση». Γι’ άλλη µία φορά, ο Τοµ Φορντ κάνει σωστή εκτίµηση της κατάστασης.

Η νεοϋορκέζικη σκηνή της µόδας πάσχει από έλλειψη ευρηµατικότητας, αφού προετοιµάζουν την επόµενη σεζόν χωρίς να έχουν αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους για να επεξεργαστούν την αρχική τους ιδέα. Οι νέοι σχεδιαστές _ και είναι πολλοί _ σα να µην έχουν εµπιστοσύνη στις ιδέες τους κι επαναλαµβάνουν στοιχεία περασµένων συλλογών τους, όπως ο Ριντ Κρακόφ.

Ή αφήνονται στην επιρροή των µινιµαλιστών σχεδιαστών που καθόρισαν τη λιτή αισθητική στις αρχές της δεκαετίας του ‘90, ιδιαίτερα της Βελγίδας Αν Ντεµιουλεµέστερ και του αυστριακού Χέλµουτ Λανγκ.

Ανάµεσα στους οπαδούς της αισθητικής Χέλµουτ Λανγκ µε τα λευκά σύνολα, τα λεκιασµένα µε χρώµατα παντελόνια των ζωγράφων, τα στρατιωτικά αµπέχονα, τα βιοµηχανικά υφάσµατα, τις εµφανείς ραφές, τις γεωµετρικές ασυµµετρίες, τα βέλκρο που αντικατέστησαν κουµπιά, κόπιτσες και φερµουάρ αναδείχτηκαν οι συλλογές των σχεδιαστών Rag & Βone, Τhakoon, Αltuzarra, Αlexander Wang.

Ο Ναρσίσο Ροντρίγκεζ είχε κάθε δικαίωµα να επιστρέψει στη στιγµή που τον καθιέρωσε.

Δηλαδή στα σατέν µάξι φορέµατα σε γραµµή Τ-shirt που φορούσε η αγαπηµένη του πελάτισσα Καρολάιν Μπεσέτ Κέννεντυ, στον γάµο της το 1995. Το µόνο που άλλαξε στην ανοιξιάτικη συλλογή του για το 2011 ήταν το µήκος, δηλαδή µίντι και η γραµµή τους που είναι πιο χαλαρή. Μάλιστα, προνόησε και για τις ανοιξιάτικες ψυχρές βραδιές και ο µίνιµαλ Ροντρίγκεζ προτείνει ένα λινό απλό πανωφόρι σε ανοιχτή γκρι ή µαύρη απόχρωση για να υπογραµµίσει ότι οι αληθινά στυλάτες γυναίκες δεν έχουν ανάγκη από πολλές ενδυµατολογικές φλυαρίες.

Με µια µατιά


Η ερχόµενη άνοιξη φέρνει από τη Νέα Υόρκη:

§ λευκά πρωινά σύνολα § µίντι φούστες § τοπ σε έντονους συνδυασµούς χρωµάτων § αέρα από τα 70s σε ολόσωµες φόρµες § φορέµατα σε γραµµή Τ-shirt από τα 90s § επαφή µε τα στοιχεία της φύσης σε αδρά, οργανικά υφάσµατα § χαλαρό, λιγότερο εφαρµοστό κόψιµο § παντελόνια και σορτς µε ψηλή µέση