Απολύτως θετική χαρακτηρίζουν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων την πρόθεση της κυβέρνησης να εφαρμόσει το μέτρο της απόσυρσης παλαιών Ι.Χ. πριμοδοτώντας την αγορά νέων, «καθαρών» μοντέλων με μείωση του τέλους ταξινόμησης
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η ελληνική αγορά αυτοκινήτου από το τέλος του 2009, οπότε και ολοκληρώθηκε η εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Η κρίση οξυνόταν κάθε μήνα και κορυφώθηκε τον Αύγουστο, οπότε μειώθηκε ο αριθμός των ταξινομήσεων καινούργιων Ι.Χ. κατά περίπου 65% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας για το ίδιο διάστημα.

Οι συνέπειες είναι καταστροφικές σε εργασιακό και επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς έβαλαν λουκέτο εκατοντάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αυτοκινήτου ενώ από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν χαθεί σχεδόν 10.000 θέσεις εργασίας. Αρνητικές ήταν όμως και οι εξελίξεις όσον αφορά τα έσοδα του Δημοσίου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Γιώργο Βασιλάκη, αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Τονίζει δε ότι ενδεχόμενη εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης θα έδινε σημαντικές ανάσες στα οικονομικά του κράτους. Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ αναφέρει ότι τα κρατικά ταμεία εισέπραταν κάθε χρόνο περίπου 1,5 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο από τον ΦΠΑ και το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης (ΕΤΤ) που επιβάλλονται κατά την ταξινόμηση των καινούργιων μοντέλων. Στον φετινό προϋπολογισμό έχει ληφθεί υπόψη μια μείωση των πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. εξαιτίας της αναμενόμενης οικονομικής ύφεσης και προβλέπονται 980 εκατ. ευρώ ως έσοδα από τη φορολόγησή τους. Ο κ. Βασιλάκης πιστεύει όμως ότι η καθίζηση των πωλήσεων θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μια υστέρηση εσόδων της τάξης των 320 εκατ. ευρώ, εφόσον δεν αλλάξει κάτι.

Οι πληροφορίες για ενδεχόμενη επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την παροχή κινήτρων για την αγορά μοντέλων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών έφεραν τα πρώτα χαμόγελα στους ανθρώπους του κλάδου, αν και περιμένουν το ολοκληρωμένο σχέδιο για να πάρουν θέση. Πάντως η δημοσιοποίηση τέτοιων πληροφοριών επιφέρει παραδοσιακά ένα απόλυτο πάγωμα της αγοράς, αφού όλοι οι υποψήφιοι πελάτες τηρούν στάση αναμονής και περιμένουν να επωφεληθούν από τα νέα μέτρα, οπότε απαιτείται η άμεση εφαρμογή τους.

Ανευ ουσίας θεωρούν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων στη χώρα μας και τον φόρο πολυτελείας που προβλέπεται εδώ και λίγους μήνες για τα ακριβά μοντέλα. Τα έσοδα είναι στην ουσία μηδενικά, αφού σπανίζουν πλέον οι πωλήσεις τέτοιων μοντέλων, οπότε ενδεχόμενη κατάργηση του συγκεκριμένου φόρου θα ομαλοποιούσε και πάλι την αγορά και θα συνέβαλε στην αύξηση των κρατικών εσόδων από την είσπραξη του ΕΤΤ και του ΦΠΑ. Βέβαια το μερίδιο αγοράς των ακριβών μοντέλων είναι περιορισμένο στην Ελλάδα, όμως τα έσοδα από κάθε μία τέτοια πώληση είναι υψηλότατα (π.χ. από ένα μοντέλο με τελική τιμή αγοράς περίπου 50.000 ευρώ εισπράττονται για ΕΤΤ και ΦΠΑ από 12.000 έως 18.000 ευρώ, ανάλογα με την εργοστασιακή αξία και τον κυβισμό του κινητήρα του).

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

λουκέτο έβαλαν εκατοντάδες επιχειρήσεις ενώ υπολογίζεται ότι έχουν χαθεί σχεδόν 10.000 θέσεις εργασίας

Πρόβλημα χρηματόδοτησης


ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟ προκαλεί στους εμπόρους αυτοκινήτων ο περιορισμός των χρηματοδοτήσεων για την αγορά καινούργιου ή μεταχειρισμένου μοντέλου. Οι τράπεζες έχουν κλείσει τη στρόφιγγα και είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα απορρίπτονται οι επτά στις δέκα αιτήσεις χρηματοδότησης για την αγορά Ι.Χ., ενώ πριν από την κρίση το ποσοστό ήταν ακριβώς το αντίστροφο, δηλαδή εγκρινόταν περίπου το 70% των αιτήσεων! Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ Γ. Βασιλάκης είναι πάντως πεπεισμένος ότι ακόμη και με περιορισμένη ρευστότητα θα ανακάμψει η αγορά, εφόσον μειωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων: «Σε άλλες εποχές με ευνοϊκότερες οικονομικές συνθήκες θα πωλούσαμε χάρη στο μέτρο της απόσυρσης πάνω από 350.000 Ι.Χ. τον χρόνο, σήμερα υπολογίζουμε περίπου 210.000

πωλήσεις για το ίδιο διάστημα».

Η ανανέωση του στόλου θα συμβάλει έτσι και αλλιώς στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, καθώς θα αντικατασταθούν τα τετράτροχα σαπάκια από μοντέλα σύγχρονων προδιαγραφών. Επίσης η απόσυρση δεν διογκώνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, καθώς για κάθε νέα ταξινόμηση αυτοκινήτου βγαίνει από την κυκλοφορία ένα παλαιό Ι.Χ. Σήμερα, για κάθε 25 νέα Ι.Χ. που ταξινομούνται ανά 1.000 κατοίκους στην Ελλάδα αποσύρονται από την κυκλοφορία μόνο 4 παλαιά ενώ στην Ευρώπη αντιστοιχούν στις κατά μέσο όρο 33 νέες ταξινομήσεις ανά 1.000 κατοίκους 28 αποσύρσεις γηρασμένων μοντέλων.