Μόνιμη «παραλία» θα αποκτήσει το Παρίσι στις προβλήτες του Σηκουάνα, σύμφωνα με τα σχέδια που παρουσίασε χθες ο δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας Μπερτράν Ντελανοέ και προβλέπουν τον αποκλεισμό των αυτοκινήτων κατά μήκος τριών χιλιομέτρων της αριστερής όχθης και τον περιορισμό της κυκλοφορίας στη δεξιά όχθη.


Oι αυτοκινητόδρομοι των δύο λωρίδων που έχουν καταστρέψει τις τελευταίες 4 δεκαετίες το πανέμορφο τοπίο στις όχθες του Σηκουάνα, θα εγκαταλειφθούν εν μέρει και πολλοί θα αντικατασταθούν από πάρκα καθώς και μονοπάτια για πεζούς και ποδήλατα έως το 2012. Το κόστος του έργου υπολογίζεται να ανέλθει στα 40 εκατ. ευρώ.

Οι προτάσεις αυτές αποτελούν μια μόνιμη επέκταση της «παραλίας του Παρισιού», η οποία κάθε καλοκαίρι από το 2002 στήνεται σε κομμάτι του αυτοκινητόδρομου στη δεξιά όχθη του Σηκουάνα. Σύμφωνα με τα σχέδια μπορεί να δημιουργηθούν ακόμα και μικρά νησάκια μέσα στο ποτάμι, όπου θα φυτευτούν φοίνικες. Προς απογοήτευση των οικολόγων η κίνηση των οχημάτων στην αριστερή όχθη δεν θα απαγορευθεί ολοκληρωτικά, παρά μόνο σε μια λωρίδα 3 χλμ. η οποία θα ανήκει αποκλειστικά στους πεζούς. Επίσης, θα τοποθετηθούν στη δεξιά όχθη αρκετά φανάρια ώστε τα οχήματα να κόβουν ταχύτητα.

Ο σοσιαλιστής δήμαρχος δήλωσε ότι το σχέδιό του «θα αλλάξει ριζικά το Παρίσι» και θα επιτρέψει στη γαλλική πρωτεύουσα να «ανακαλύψει και πάλι τη σχέση της με το ποτάμι». Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, ένας στους 4 οδηγούς οχημάτων που χρησιμοποιούν τώρα αυτούς τους δρόμους θα αποφασίσουν να χρησιμοποιούν εναλλακτι κές διαδρομές. Την πρόταση του Ντελανοέ θα πρέπει να την εγκρίνει η κυβέρνηση της Γαλλίας.

Ηταν ο πρώην πρωθυπουργός και πρόεδρος Ζορζ Πομπιντού εκείνος που, εξαγριώνοντας πολλούς κατοίκους, είχε μετατρέψει τις χαμηλές προβλήτες του Σηκουάνα σε δρόμους υψηλής ταχύτητας το 1967. Στον αυτοκινητόδρομο της δυτικής όχθης υπολογίζεται ότι κινούνται καθημερινά 40.000 οχήματα. Από το 2002 ο Ντελανοέ κλείνει ένα κομμάτι του δρόμου αυτού και επί 5 εβδομάδες η άσφαλτος καλύπτεται από άμμο, με μπαράκια, πολυθρόνες και φοίνικες σε μεγάλες ζαρντινιέρες. Η ιδέα της «πλαζ του Παρισιού» αποδείχθηκε πολύ δημοφιλής και σύντομα την αντέγραψαν και άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο.