ΠΑΝΤΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΑΝ ΤΑ ΣΥΝΟΛΑ, ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ,
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΓΝΙΩΝ. ΚΑΙ, ΑΝ
ΕΞΑΙΡΕΣΟΥΜΕ ΒΕΒΑΙΑ ΤΗ «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ», ΔΥΣΚΟΛΑ ΣΥΝΑΝΤΑΕΙ ΚΑΝΕΙΣ
ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΕ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ. ΧΩΡΙΣ
ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ, ΤΟ «ΣΠΛΙΤ» ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ
ΚΑΣΔΑΓΛΗ ΤΑ ΣΥΝΤΑΙΡΙΑΖΕΙ.
Σύνολα: Στο βιβλίο «τέμνονται» διάφοροι κόσμοι. Πρώτον, ο χώρος της δημοσιογραφίας, των ΜΜΕ με τις ιεραρχίες του, τις διασυνδέσεις του με επιχειρηματικές δραστηριότητες. Κατά δεύτερο λόγο έχουμε την ηλικιακή ομάδα των πενηντάρηδων: ούτε πιτσιρικάδες, ούτε ακόμα ηλικιωμένοι-παροπλισμένοι. Η γενιά του Πολυτεχνείου, αν θέλετε, με τα δικά της χαρακτηριστικά (λ.χ. Αριστεροφροσύνη). Το τρίτο διακριτό σύνολο είναι ο συναρπαστικός, μέσα στην παρακμιακή του μελαγχολία, μικρόκοσμος του καζίνου. Συγκεκριμένα δε, των δύο ναών του τζόγου σε απόσταση βολής από την Αθήνα: σωστοί μαγνητικοί πόλοι, τοποθετημένοι αντιστοίχως στο Λουτράκι και στην Πάρνηθα, λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως. Η τομή, λοιπόν, αυτών των τριών διακριτών συνόλων δεν μπορεί παρά να είναι ευάριθμη: πόσοι άντρες 50-60 ετών, δημοσιογράφοι, ξημεροβραδιάζονται τακτικά στη ρουλέτα και στο μπλακ τζακ; Ο Βλαδίμηρος Δημητριάδης, κεντρικό πρόσωπο και αφηγητής του βιβλίου, είναι πάντως ένας εξ αυτών. Παίκτης. Όπως το καζίνο έλκει τους τζογαδόρους, έτσι και αυτός τράβηξε την προσοχή μου- γινόταν αλλιώς;

Πιθανότητες: Δεν έχουμε βέβαια να κάνουμε με πραγματεία, αλλά με εφαρμογές. Καθώς παρακολουθούμε τον ήρωα στους συλλογισμούς του, διδασκόμαστε την τέχνη του «μπλακ τζακ»: τι πιθανότητες έχουμε να καούμε αν τραβήξουμε φύλλο, πότε συμφέρει να χωρίσουμε ίδια φύλλα και άλλα συναφή. Ο συγγραφέας τα γνωρίζει αυτά νεράκι και μας υπενθυμίζει ότι, στο συνολικό επίπεδο, η ζυγαριά γέρνει προς τη μεριά του καζίνου: μεγάλη υπόθεση να φεύγεις χωρίς να έχεις χάσει! Θεωρία των Παιγνίων: Μην περιμένετε μαθηματικοποιημένη παρουσίαση του φιλόδοξου αυτού κλάδου, με ενδιαφέρουσες εφαρμογές στα οικονομικά και στην πολιτική. Εδώ έχουμε τη ζωή ως παίγνιο, με ρίσκα, αδρεναλίνη. Ο Δημητριάδης τα λατρεύει αυτά και επιδίδεται μάλιστα στο να μπλέκει τα διάφορα πεδία των δραστηριοτήτων του: επαγγελματικό- προσωπικό- οικονομικό- καζινικό ταμπλό αποτελούν συγκινητικά συγκοινωνούντα δοχεία. Κοντολογίς, κομφούζιο.

Και η πλοκή; Ο ήρωας δουλεύει σε μια αθηναϊκή εφημερίδα, τον Ασύρματο. Κάνει ρεπορτάζ. Την περιέργειά του έχει τραβήξει ένας επιχειρηματίας ονόματι Μπάρλοου: Έλλην, παρά το αγγλικό του όνομα, γιος πολιτικού και περίπου συνομήλικός του, πρώην Μαοϊκός (!). Αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας και αρνείται πεισματικά να συναντήσει τον Δημητριάδη. Έχει βγάλει πολλά λεφτά αξιοποιώντας-διοχε τεύοντας σε κομπίνες real estate το πελατειακό δίκτυο του αποθανόντος πατέρα του στη Β΄ Αθηνών. Στη συνέχεια, επεκτάθηκε στον χρηματιστηριακό χώρο, εν τέλει δε φλερτάρει με τα ΜΜΕ. Κλασική καρικατούρα τού εν Ελλάδι κοινωνικο-οικονομικού γίγνεσθαι. Το περίεργο είναι ότι τα αποκαλυπτικά ρεπορτάζ του Δημητριάδη επί του θέματος ΔΕΝ δημοσιεύονται: γιατί άραγε; Κάποια στιγμή, το αφεντικό ζητά να δει τον Δημητριάδη. Η συνάντηση των δύο ανδρών είναι από τις πολύ καλές στιγμές του βιβλίου: μοιάζει με μονομαχία γουέστερν ή πόκερ.

Η ζωή και η γραφή: Τα δύο παίγνια-ομπρέλα, που εν τέλει δεσπόζουν, υποτάσσοντας τα άλλα στις δικές τους επιταγές, είναι η ζωή και η γραφή. Όπου ζωή ο (απρόσμενος;) έρωτας και όπου γραφή η χρησιμοποίηση των εμπειριών, η διοχέτευσή τους σε κείμενο. Παρά τις μεταμφιέσεις, η αυτοβιογραφική διάσταση-διάθεση είναι παρούσα. Σπλιτ: τίτλος ευρηματικός, εύστοχος: διχασμός προσωπικότητας, χωρισμός ζεύγους, σπάσιμο δύο ίδιων φύλλων στο μπλακ τζακ με αποτέλεσμα 2 διακριτά ταμπλό απέναντι στην τράπουλα- που Κύριος οίδε τι αλληλουχίες κρύβει, ποιος είναι «ο γενετικός της κώδικας».

Χριστόφορος Κάσδαγλης

ΣΠΛΙΤ!

ΕΚΔ.: ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 2009, ΣΕΛ.: 269, ΤΙΜΗ: 15,50 ΕΥΡΩ