Ροκ επαναστάτης, εθνικός ήρωας ή απλώς ο «Γάλλος Έλβις», ο Τζόνι Χάλιντεϊ ήταν όλα για περίπου μισό αιώνα. Μόλις προχθές όμως ξεκίνησε την αποχαιρετιστήρια περιοδεία του, αυτή με την οποία θα πει αντίο στους πιστούς για όλα αυτά τα χρόνια θαυμαστές. Το κοινό του έχει πέσει σε μεγάλη μελαγχολία.

Δεν είναι το γεγονός- βαρύ κι ασήκωτο από μόνο του- ότι ο Τζόνι κρεμάει τα παπούτσια του ροκ σταρ. Είναι πως κατά κάποιον τρόπο αυτό σημαδεύει το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Γιατί ο Χάλιντεϊ στα 66 του μπορεί εκτός Γαλλίας να είναι αστεία υπόθεση, στην πατρίδα όμως σημαίνει πολλά και αυτή η στιγμή θα τιμηθεί δεόντως. Ήδη έχει προγραμματιστεί η έκδοση μιας σειράς γραμματοσήμων με το πρόσωπό του.

Έξω από το στάδιο της Σεντ Ετιέν, οι πιστοί είχαν κατασκηνώσει από το προηγούμενο βράδυ για την πρεμιέρα της Τour 66 («Ι΄m Stopping Ηere» είναι ο τίτλος της τουρνέ, sold out για τους επόμενους έξι μήνες). Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο θεατές θα δουν το σόου, ρεκόρ φέτος για τη Γαλλία. «Ο Τζόνι είναι Θεός, ζούμε και αναπνέουμε γι΄ αυτόν», λέει μια θαυμάστρια γύρω στα 60 κάτι. Στις στρατιές των φαν του συναντά κανείς από τον πρόεδρο Σαρκοζί ώς αριστερούς διανοουμένους.

Ο Χάλιντεϊ, που έχει ενστερνιστεί το στυλ Τζέιμς Ντιν και Στιβ Μακουίν, αλλά ζει στην Ελβετία για φορολογικούς λόγους, λέει πως η ζωή τού ροκ σταρ στους δρόμους τον έχει πια κουράσει. «Θέλω όλο και πιο πολύ να είμαι ο Ζαν Φιλίπ Σμετ», λέει. Ποιος είναι αυτός; Ο παλιός του εαυτός, πριν βουτήξει στην ροκ εν ρολ τρέλα. «Δεν ξέρω πώς θα είμαι σε πέντε, δέκα χρόνια, αλλά είδα τον Σινάτρα να τραγουδάει στα 80 του και παρά το απίστευτο ταλέντο του, είχα απογοητευτεί».

Το στάδιο πήρε φωτιά όταν άνοιξε το σόου ο Χάλιντεϊ με το κλασικό του «Βon Vieux Τemps de rock ΄n΄ roll» και τον ύμνο του «Que Je Τ΄ Αime». «Είναι συνοδοιπόρος μας, ένα κομμάτι της ιστορίας μας», έγραφε η «Figaro».

Ο Χάλιντεϊ πάντως θα συνεχίσει να ηχογραφεί, ενώ φαίνεται πως κέρδισε τους κριτικούς στον τελευταίο ρόλο του, ενός παλιού γκάνγκστερ στο «Vengeance», μια ταινία του Τζόνι Το. Ο σκηνοθέτης από το Χονγκ Κονγκ που θα δείξει την ταινία στις Κάννες, μιλώντας στη «Μonde», είπε πως πρώτη φορά στην καριέρα του σκηνοθέτησε ηθοποιό με τόσο διαπεραστικό βλέμμα.