Το μυστήριο του ναυαγίου του «Βρετανικού» θα εξιχνιάσει υποβρύχια έρευνα του Νational Geographic, 93 χρόνια μετά τη βύθισή του στα ανοιχτά της Κέας
Τρία είναι τα πιθανότερα αίτια που έστειλαν στον βυθό το ενισχυμένης κατασκευής πολυτελές υπερωκεάνιο «Βρετανικός»- μεγαλύτερο αδελφό του «Τιτανικού»- που είχε μετασκευαστεί σε πλωτό νοσοκομείο.

Να προσέκρουσε άραγε σε νάρκη, να τορπιλίστηκε από γερμανικό υποβρύχιο, να έπεσε θύμα σαμποτάζ ή ανθρώπινου λάθους, ή μήπως το ναυάγιό του οφείλεται σε συνδυασμό αιτίων; Όπως λέει ο νομικός σύμβουλος – εκπρόσωπος της Νational Geographic Μιχάλης Δρακακάκης, στόχος της έρευνας για το πέμπτο μεγαλύτερο ναυάγιο όλων των εποχών, η οποία θα πραγματοποιηθεί με ιατροδικαστικές πρακτικές στα απομεινάρια του «Βρετανικού»- και επειδή το θέμα παρουσιάζει παγκόσμιο ενδιαφέρον το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί σε 140 εκατομμύρια δέκτες σ΄ όλο τον κόσμο-, είναι να δοθούν απαντήσεις σε μια σειρά από πρακτικά ερωτήματα.

Γιατί π.χ. δεν χτύπησε ο συναγερμός, γιατί δεν έλαβε σήμα ο ασύρματος, τι προκάλεσε το μπλακάουτ, πώς προκλήθηκε το ρήγμα του πλοίου, πώς ακόμη και ένας βελτιωμένος «Τιτανικός» που θεωρείτο αβύθιστος χάθηκε σε πενήντα πέντε λεπτά της ώρας;

Στις 15 Μαΐου ένα ωκεανογραφικό σκάφος, ένα βαθυσκάφος, τηλεκατευθυνόμενες κάμερες και ηχοβολιστικά μηχανήματα, είκοσι δύτες, εξοπλισμένοι με αναπνευστικές συσκευές που δεν βγάζουν φυσαλίδες για να μην επηρεαστεί το περιβάλλον και ειδικά βατραχοπέδιλα για να μην προκαλούν αναταράξεις θα ξεκινήσουν μαζί με πολυπρόσωπη επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ και με τη συμμετοχή εκπροσώπου της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων την έρευνα και κινηματογράφηση στο εξωτερικό και το εσωτερικό του γιγάντιου σκάφους μήκους 260 μ. και βάρους 58.500 τόνων, το οποίο είναι βυθισμένο στα ανοιχτά της Κέας.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε την υπό όρους συγκατάθεσή του για την κινηματογράφηση στο εσωτερικό του βυθισμένου «Βρετανικού» που θα πραγματοποιηθεί σε τέσσερις αποστολές έως τα μέσα Νοεμβρίου έναντι δικαιωμάτων 1.200

ευρώ την ημέρα υπό δύο όρους: οι ερευνητές, κάτοχοι προηγμένης τεχνολογίας την οποία δεν διαθέτει η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, θα υποβάλουν όλο το υλικό (φωτογραφίες, ταινίες, ευρήματα και πορίσματα της έρευνας) και στην ελληνική πλευρά και φυσικά ότι θα εφαρμόσουν όλα τα μέτρα για την προστασία του ναυαγίου και του βυθού.

Στις 21 Νοεμβρίου 1916 ο «Βρετανικός», που είχε επιταχθεί από το Βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό και διένυε το πέμπτο ταξίδι του προς τη Λήμνο για τη μεταφορά τραυματιών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, χτυπήθηκε από τορπίλη γερμανικού υποβρυχίου κατά την επικρατέστερη άποψη. Από το ρήγμα που προκλήθηκε άνοιξαν τα στεγανά και σταμάτησαν οι μηχανές, ο καπετάνιος προσπάθησε και κατάφερε να το βάλει μπρος τις μηχανές και το οδήγησε στα ρηχά. Στη στροφή το πλοίο πήρε κλίση και άρχισε να βυθίζεται. Δύο φρεγάτες του Βρετανικού Ναυτικού έσπευσαν επιτόπου, οι επιβάτες (1.400, μαζί με το νοσηλευτικό προσωπικό) επιβιβάστηκαν στις σωσίβιες λέμβους και από εκεί στα βρετανικά πλοία. Μόνο τριάντα άνθρωποι χάθηκαν. Πιθανολογείται ότι οι λέμβοι όπου επέβαιναν παρασύρθηκαν από την προπέλα του πλοίου.

Με μια ματιά


1914.

Καθελκύεται το υπερωκεάνιο «Βρετανικός» 1915.

Επιτάσσεται από το βρετανικό Ναυαρχείο και μεταφέρει συνολικά 15.000 τραυματίες ώσπου να βυθιστεί 1916.

Βυθίζεται στα ανοιχτά της Τζιας 1975.

Ανακαλύπτεται από τον Ζαν-Ζακ Κουστό 1977.

Πωλείται από το Βρετανικό Δημόσιο στην Τitanic Stean Ship Company LΤD 1996.

Αγοράζεται από την Governchek LΤD. Ο ιδιοκτήτης της Σερ Μιλς είναι ιστοριοδίφης και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ