Φοροκαπέλο αντί για ελαφρύνσεις
Δώρον άδωρον για εκατομμύρια νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα θα είναι η επίσπευση, κατά ένα χρόνο, από το 2009, της μείωσης του κεντρικού φορολογικού συντελεστή στο 24% αντί για το 25% που έχει θεσπισθεί (από το 27% που ισχύει φέτος). Το τρικ της μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας και κυρίως το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος στα 12.000 ευρώ για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά εξανεμίζει το όποιο όφελος προκύπτει από τη μείωση του φορολογικού συντελεστή, ενώ προκαλεί και επιβάρυνση έως και 100 ευρώ στους μισθωτούς και συνταξιούχους με χαμηλά εισοδήματα- έως 16.000 ευρώ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κατηγορία εργαζομένων που έχουν μηνιαίο εισόδημα από 850 έως 1.100
ευρώ. Για μεγαλύτερο εισόδημα, αν ο συντελεστής μειωθεί στο 24%, προκύπτουν ελαφρύνσεις που για τη συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων εξαντλούνται σε μερικές δεκάδες ευρώ. Μέχρι τα 20.000 ευρώ ετήσιου εισοδήματος (1.300 ευρώ τον μήνα) που είναι και η πλειοψηφία των μισθωτών, προκύπτει ελάφρυνση έως 72 ευρώ
Τ ο τρικ της μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας και κυρίως το πάγωμα του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος στα 12.000
ευρώ εξανεμίζει το όποιο όφελος προκύπτει από τη μείωση του φορολογικού συντελεστή
τον χρόνο ή 6 ευρώ τον μήνα! Η μείωση του φόρου φθάνει τα 400 ευρώ για εισοδήματα της τάξης των 60.000 ευρώ. Παράλληλα, βαρύς θα πέσει ο φορολογικός πέλεκυς και στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Διαψεύδοντας
Οι επιβαρύνσεις στη φορολογία εισοδήματος για τη συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων έρχεται σε μια περίοδο που τα εισοδήματά τους και συνολικά η οικονομία δοκιμάζονται λόγω της κρίσης. Επιπλέον, αυτές οι επιβαρύνσεις έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών- ακόμη και του ίδιου του Πρωθυπουργού- ότι το 2009 δεν επιβάλλονται νέοι φόροι και ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών ενισχύει την οικονομική δραστηριότητα επειδή οδηγεί σε φορολογική ελάφρυνση όλων των φορολογουμένων.
Από τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το «ΧΡΗΜΑ» για τον φόρο εισοδήματος που πλήρωσαν φέτος και θα κληθούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι το 2009 με βάση τη φυσιολογική αύξηση των εισοδημάτων τους αλλά και τις μεταβολές που επέρχονται στις φορολογικές κλίμακες, αναδεικνύονται οι φορολογικές επιβαρύνσεις που προκύπτουν για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους.
Παγίδα μη τιμαριθμοποίησης
Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το 2009 μειώνονται τα φορολογικά βάρη για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, τα συνολικά έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων που έχουν εγγραφεί στον νέο προϋπολογισμό είναι αυξημένα κατά 1,105 δισ. ευρώ ή 10%, δηλαδή με ρυθμό πολύ υψηλότερο από τον ονομαστικό ρυθμό αύξησης του συνολικού εισοδήματος στην οικονομία. Πρόκειται για σύγκριση που φανερώνει την αύξηση του πραγματικού φορολογικού βάρους για τους περισσότερους φορολογουμένους. Η αύξηση αυτή προκύπτει από την απόφαση του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών να μην προχωρήσει στην τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και στην ετήσια αναπροσαρμογή του αφορολόγητου ορίου. Αυτά τα δυο τρικ ακυρώνουν για την πλειονότητα των φορολογουμένων με χαμηλά εισοδήματα τη μείωση του κεντρικού φορολογικού συντελεστή (αυτού που εφαρμόζεται στο τμήμα του εισοδήματος από 12.000 έως 30.000 ευρώ από το 27% φέτος στο 25% το 2009 ή ακόμη και στο 24% αν το αποφασίσει η κυβέρνηση). Οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Για έναν φορολογούμενο που το 2008 έχει ετήσιο εισόδημα 12.000 ευρώ δεν προκύπτει φόρος εισοδήματος. Με την αύξηση του εισοδήματός του κατά 3,5% το 2009- όσο θα προβλέπει η εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης- θα αναγκαστεί να καταβάλει φόρο 105 ευρώ. Ακόμη και στην περίπτωση που ο κεντρικός φορολογικός συντελεστής μειωθεί τελικά στο 24%, όπως προβλέπουν κάποια σενάρια που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα καταβάλει φόρο εισοδήματος ύψους 100,8 ευρώ. Με μείωση του κεντρικού φορολογικού συντελεστή στο 25% θα κληθούν να πληρώσουν το 2009 περισσότερο φόρο εισοδήματος οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που έχουν ετήσιο εισόδημα έως και 21.000 ευρώ (είναι η πλειονότητα των φορολογουμένων). Εφόσον, ο συντελεστής μειωθεί τελικά στο 24% προκύπτουν επιβαρύνσεις για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα έως και 16.000 ευρώ.
Ελεύθεροι επαγγελματίες
Μεγάλα θύματα της Εφορίας για το 2009 θα είναι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Το μέτρο της κατάργησης του αφορολόγητου ορίου που ανακοινώθηκε τον περασμένο Αύγουστο και θα ισχύει αναδρομικά από τα φετινά εισοδήματα προκαλεί φορολογική επιβάρυνση που ξεπερνά τα 1.000 ευρώ για σχεδόν όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες. Ειδικότερα, ενώ για εισόδημα έως 10.500 ευρώ ίσχυε μηδενικός φορολογικός συντελεστής, από φέτος, δηλαδή αναδρομικά από το εισόδημα που αποκτούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες από το 2008, ισχύει φορολογικός συντελεστής 10%.














