Τι σχέση μπορεί να έχει ένα μαθηματικό θεώρημα με την ψυχή ενός συνθέτη; Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου μάς δίνει την απάντηση μέσα από το νέο του ορχηστρικό έργο και τα νέα του λόγια τραγούδια, που παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής
Το θεώρημα της Μη Πληρότητας- «Ιncompleteness» – που ανέπτυξε ο μαθηματικός Κουρτ Γκέντελ και τάραξε συθέμελα τα συμβατικά και αξιωματικά μαθηματικά του 20ού αιώνα, γίνεται αφετηρία για το νέο ορχηστρικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου, που θα παιχτεί σε πρώτη εκτέλεση απόψε στο Μέγαρο Μουσικής (παραγγελία της Καμεράτας- Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής).

Ουσιαστικά πρόκειται για τη μαθηματική απεικόνιση των φιλοσοφικών αναζητήσεων και αδιεξόδων του 20ού αιώνα, αναζητήσεις και αδιέξοδα που αποτύπωσε και ο Γιώργος Σεφέρης με την ποίησή του, ως γνήσιος εκφραστής μιας ευρωπαϊκής κατεύθυνσης στη σκέψη του. «Ο Σεφέρης είναι σχεδόν το αντίθετο του Καβάφη», λέει ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. «Ενώ ο πρώτος διακρίνεται από μια αρχαιοελληνική ευθυβολία, από μια καθαρότητα στα νοήματα, ο Σεφέρης είναι πιο μυστικιστής. Και ενώ από μια πρώτη ματιά φαίνεται φυσιολάτρης, ερωτικός, γλυκός, κατά βάθος είναι ένας άνθρωπος που ταλαιπωρείται από τα φιλοσοφικά αδιέξοδα του 20ού αιώνα. Την απεραντοσύνη του Σύμπαντος, τη μηδαμινότητα του ανθρώπου μέσα σ΄ αυτό, τα μεγάλα μεταφυσικά ερωτήματα».

Δεν είναι τυχαία η σύγκριση των δύο κορυφαίων Έλλήνων ποιητών. Ούτε εξάμηνο δεν έχει περάσει από την ημέρα που ο Δημήτρης Παπαδημητρίου μας παρέδωσε το «έργο ζωής» του (όπως το έχει χαρακτηρίσει), «…

που για Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός», ένα δίγλωσσο και εξαιρετικά προσεγμένο λεύκωμα με τρία CD εντός, που συμπυκνώνουν μια μουσική διαδρομή χρόνων, με οδηγό τους στίχους του Κωνσταντίνου Καβάφη.

Η παραγγελία της Καμεράτας έδωσε συνέχεια στην ποιητική αναζήτηση. Συμφωνική μουσική και πειραματισμός- «το “Ιncompleteness” έχει πιο πειραματική μορφή» εξηγεί- αλλά και

ΙΝFΟ

«Ιncompleteness» στις 20.30 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη 1, τηλ. 210-7282.333). Μαζί παρουσιάζεται το έργο του Toshio Ηosokawa, «Αwakening» και του Richard Rodney Βennett, «Jazz concerto for Stan Getz».

τραγούδι. Λόγιο τραγούδι. Δεκατρία μελοποιημένα ποιήματα του Σεφέρη που θα ερμηνεύσουν ο Χρήστος Θηβαίος, η Φωτεινή Δάρα, ο Γιώργος Φλωράκης, το Ντούο Φίνα (οι αδελφοί Φίνα) και η Χορωδία της ΕΡΤ.

Μουσική μέσω μαθηματικών θεωρημάτων. Μοιάζει πολύ εγκεφαλικός ο τρόπος που κινητοποιείται η έμπνευσή σας…

Μα όταν σκέπτομαι, αισθάνομαι κιόλας. Άλλωστε ο Σεφέρης το έχει αυτό το εγκεφαλικό στοιχείο… Ο απόηχος της αποδοχής από το έργο σας για τον Καβάφη; Μoυ δίνει δύναμη να συνεχίσω. Περισσότερη δύναμη όμως μου δίνει το γεγονός ότι το έκανα εν ζωή…

Μια πολύ ακριβή παραγωγή που αυτοχρηματοδοτήθηκε… Αν το είχε κάνει εταιρεία, θα είχε μπει μέσα; Έχουν πουληθεί 6.000 άλμπουμ, που σημαίνει 18.000 CD. Αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να το έχει αναλάβει εταιρεία- καμία εταιρεία δεν θα διακινδύνευε αυτό το κεφάλαιο. Όμως η Universal που κάνει τη διανομή, μας λέει ότι είναι από τα πιο ευπώλητα κομμάτια της- αν κι αυτό δεν φαίνεται στα χαρτιά…

«Το κοινό ακούει την αλήθεια»


Οι εταιρείες φαίνεται να μην πιστεύουν ότι υπάρχει κοινό για τέτοια ακούσματα, αλλά ο Δημήτρης Παπαδημητρίου διαφωνεί: «Και βέβαια υπάρχει. Και γι΄ αυτό μας επιλέγει. Γιατί δεν αυτολογοκρινόμαστε για να το κολακεύουμε, αλλά του δίνουμε την αλήθεια μας. Και όταν είναι αλήθεια, ο ακροατής την ακούει».

Ο κύριος όγκος των ακροατών σας όμως είναι από τη δισκογραφία. Από τα τραγούδια που έχετε γράψει…

Και συνεχίζω να γράφω. Όλα τα CD που έχω κάνει- για το «Μάγισσες της Σμύρνης», το «Λόγω τιμής», το «Λένη»- πάνε πολύ καλά εμπορικά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσω εκεί.