Η εποχή των ιστίων επιστρέφει στους ωκεανούς χάρη σε μια ευφάνταστη προσπάθεια για να μειωθούν στις ανοιχτές θάλασσες οι εκπομπές καυσαερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.


Γερμανοί μηχανικοί επινόησαν έναν τρόπο ρυμούλκησης εμπορικών πλοίων από τεράστιους, καθοδηγούμενους από κομπιούτερ αετούς, που είναι γνωστοί με την ονομασία Skysails (ουράνια ιστία) και εκμεταλλεύονται τους ανέμους του ωκεανού. Το Σάββατο καθελκύστηκε στο Αμβούργο το πρώτο, εδώ και

ΦΘΗΝΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ

Τα ιστία μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου κατά 30% έως 50%, ανάλογα με τους ανέμους

περισσότερο από έναν αιώνα, καινούργιο φορτηγό πλοίο που κινείται με αιολική ενέργεια. Στο παρθενικό ταξίδι του, τον Ιανουάριο, το ΜS Βeluga Skysails, 10.000 τόνων, θα διασχίσει τον Ατλαντικό ώς τη Βενεζουέλα, θα ανέβει στην Βοστώνη και θα επιστρέψει στην Ευρώπη.

Οι πρώτες παραγγελίες

«Σηματοδοτεί την αρχή μιας επανάστασης στον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα πλοία», λέει ο Στέφαν Βράγκε, ο άνθρωπος που επινόησε τα Skysails. «Υπολογίζουμε ότι τα ιστία μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου κατά 30% ώς 50%, ανάλογα με τους ανέμους που πνέουν. Το σύστημα μπορεί να εφαρμοστεί σε περίπου 60.000 από τα 100.000 σκάφη που είναι καταγραμμένα στον κατάλογο των Λόιντς. Φορτηγά, δεξαμενόπλοια- όλα μπορούν να επωφεληθούν από τα ιπτάμενα ιστία».

Παραγγελίες ήδη καταφθάνουν για σκάφη που κυμαίνονται από αλιευτικά μέχρι σούπερ γιοτ. Αν πραγματοποιήσει το όνειρό του να εξοπλίσει τον παγκόσμιο στόλο, ο κ. Βράγκε υπολογίζει ότι τα ιστία του θα μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 142 εκατομμύρια τόνους ετησίως, ποσότητα αντίστοιχη του 15% των συνολικών εκπομπών της Γερμανίας.

Ο 35χρονος μηχανικός, ο οποίος είχε την ιδέα για τα ουράνια ιστία όταν ήταν ακόμη έφηβος και παρασύρθηκε από έναν αετό σε παραλία της Βόρειας Θάλασσας, θέλησε με την ιδέα του να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο πρόβλημα. Τα εμπορικά πλοία, τα οποία μεταφέρουν το 90% των εμπορευμάτων στον κόσμο, παράγουν περισσότερο διοξείδιο του θείου απ΄ όσο όλα μαζί τα αυτοκίνητα και οι νταλίκες στον πλανήτη. Σ΄ αυτά οφείλεται επίσης περίπου το 27% των παγκόσμιων εκπομπών οξειδίου του αζώτου. Εξάλλου, η Wallenius Wilhelmsen Logistics, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον νορβηγικό στόλο, έχει σχεδιάσει μια πράσινη ναυαρχίδα, την Οrcelle, η οποία θα χρησιμοποιεί άκαμπτα, στρεφόμενα ιστία για να επωφελείται από τους ισχυρότερους ανέμους. Όταν δεν πνέει άνεμος, τα ιστία θα χρησιμοποιούνται ως ηλιακοί συλλέκτες. Όμως η εταιρεία παραδέχεται ότι η ναυπήγηση του πλοίου αυτού δεν είναι δυνατή πριν από 15 χρόνια.

© Τhe Τimes, 2007

Οι εκπομπές των αερίων του άνθρακα


Ο ΠΙΟ ΑΜΕΣΟΣ τρόπος για να μειωθεί η ρύπανση από τη θαλάσσια κυκλοφορία θα ήταν να επιβληθεί όριο ταχύτητας στους ωκεανούς. Οι εκπομπές των αερίων του άνθρακα θα μειώνονταν κατά 23%, αν τα πλοία μείωναν κατά 10% την ταχύτητά τους- όμως οι εμπειρογνώμονες της ναυσιπλοΐας υποστηρίζουν πως αν τα φορτία κινούνται βραδύτερα, θα αναπτυχθούν περισσότερα σκάφη και η ρύπανση θα επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα. Ο κ. Βράγκε πιστεύει πως έλυσε το πρόβλημα, καθώς έχει καταφέρει να μειώσει την ισχύ των μηχανών και παράλληλα να διατηρείται η ταχύτητα του πλοίου. «Όσο οι άνεμοι είναι δυνατοί, ο καπετάνιος μπορεί να κατεβάζει τις στροφές της μηχανής χρησιμοποιώντας το σύστημά μας», λέει. «Ίσως να μην τις σβήσει τελείως, όμως μπορεί να βασιστεί στα ιστία». Έως και 300 μέτρα

Κατασκευασμένα από εξαιρετικά ελαφρά συνθετική ίνα, τα ιστία μπορούν να ανέβουν ώς και 300 μέτρα στον ουρανό. Συνδέονται με το πλοίο με ένα μόνο σχοινί και καθοδηγούνται από έναν αυτόματο πιλότο.

Μια κονσόλα ηλεκτρονικού υπολογιστή στη γέφυρα του πλοίου τροφοδοτεί τον αυτόματο πιλότο με δεδομένα για την ισχύ και την κατεύθυνση του ανέμου. Οι «αετοί» μπορούν να μετακινούνται και να εκμεταλλεύονται τον άνεμο από κάθε διεύθυνση. Ο κ. Βράγκε υπολογίζει ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες θα μπορέσουν να αποσβέσουν την επένδυση των 500.000 ευρώ που απαιτείται για τα ουράνια ιστία μέσα σε τρία χρόνια.