Από το ψυγείο ή την κατάψυξη του σούπερ μάρκετ περνούν 2 στα 10 γεύματα που καταναλώνουν σήμερα οι Έλληνες. Έτοιμα ή προμαγειρεμένα κερδίζουν κάθε χρόνο όλο και περισσότερο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι εγκαταλείπουν το μαγείρεμα για να γευτούν ένα έτοιμο γεύμα αγορασμένο από το σούπερ μάρκετ.


Oι έντονοι ρυθμοί ζωής, κυρίως στις μεγαλουπόλεις, η μείωση του ελεύθερου χρόνου, η αύξηση του αριθμού των μονομελών νοικοκυριών και η είσοδος των γυναικών στην αγορά εργασίας είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες που έβαλαν το τυποποιημένο έτοιμο φαγητό στο καθημερινό τραπέζι των Ελλήνων και ωθούν τη ζήτηση σε όλο και υψηλότερα επίπεδα. Φαγητά με παραδοσιακές συνταγές πωλούνται πλέον διά χειρός γνωστών Ελλήνων σεφ από τα ράφια και τα ψυγεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αλλά και φρέσκιες σαλάτες και γλυκά. Καθημερινά όλο και περισσότερες γεύσεις προσφέρονται σε εκείνους τους καταναλωτές που προτιμούν περισσότερο να αγοράζουν έτοιμη την τροφή τους.

Βλέπουν αύξηση 16,5% τα επόμενα χρόνια

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, την επόμενη πενταετία η ανάπτυξη του έτοιμου φαγητού αναμένεται να αυξηθεί κατά 16,5%. Αν και τη μερίδα του λέοντος στο έτοιμο φαγητό κατέχουν και μάλιστα με διαφορά τα ντελίβερι- υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο οι Έλληνες πληρώνουν σε ντελίβερι 1,3 δισ. ευρώ- φαίνεται ότι παράλληλα διευρύνεται και η αγορά των έτοιμων φαγητών που πωλούνται στο σούπερ μάρκετ καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι φθηνότερα. Υπολογίζεται ότι ο τζίρος τους είναι σήμερα περίπου 250-300 εκατ. ευρώ με αυξητικές τάσεις για τα επόμενα χρόνια.

Προτιμώνται τα κατεψυγμένα και οι κονσέρβες


ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ στοιχεία της Ιcap, το 10,4% των έτοιμων γευμάτων που πωλούνται στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ είναι μαγειρεμένα από τις λεγόμενες «ζεστές γωνίες», ενώ περίπου το 50% είναι κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα γεύματα ελληνικής ή εισαγόμενης προέλευσης. Η τάση αυτή στην αγορά οδήγησε την τελευταία πενταετία αρκετές βιομηχανίες τροφίμων να μπουν στην αγορά του έτοιμου φαγητού.

Στις εταιρείες αυτές συγκαταλέγονται η Μπαρμπα-Στάθης με τη σειρά των έτοιμων φαγητών «Σπιτικό Φαγητό» και τη σειρά προμαγειρεμένων γευμάτων «Οι Συνταγές μου», η Creta Farm, η οποία διαθέτει στην αγορά τη σειρά προϊόντων με την ονομασία «Πιάτα της Μαμάς», η Παλίρροια με τη σειρά προϊόντων που ονομάζονται «Γεύσεις Ελλάδας», η Καλλιμάνης με τα «Πιάτα Ημέρας», η Ρelekan με έτοιμα γεύματα λαχανικών σε κονσέρβα, αλλά και εταιρείες όπως οι Νηρέας, Νίκας, Υφαντής, ΗQF, Κανάκη, οι οποίες διαθέτουν προψημένα κρεατοσκευάσματα, προϊόντα ζύμης, πίτσες, σαλάτες ή μαριναρισμένα ψαρικά, αλλά και παραδοσιακές συνταγές με ψάρια και θαλασσινά.

40.000 τόνοι εισαγόμενα γεύματα


ΑΝΑΜΕΣΑ στο 2002 και το 2003 οι πωλήσεις των κατεψυγμένων έτοιμων γευμάτων αυξήθηκαν κατά 33,5%. Το 2005 η συνολική αξία της αγοράς έτοιμου φαγητού στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 210 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας όμως μικρότερους ρυθμούς αύξησης από τα προηγούμενα χρόνια, περίπου 5%. Σήμερα εκτιμάται ότι κυμαίνεται περίπου στα 250-300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, οι Έλληνες καταναλώνουν 39.881 τόνους εισαγόμενων γευμάτων αξίας 89,8 εκατ. ευρώ. Η κυριότερη χώρα προέλευσης προϊόντων έτοιμου φαγητού είναι η Γερμανία, η οποία καλύπτει το 19,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών τυποποιημένου έτοιμου φαγητού, ενώ με μικρή διαφορά ακολουθεί η Ιταλία (17,8%). Σημαντική είναι, επίσης, η ανοδική πορεία των εισαγωγών τυποποιημένου έτοιμου φαγητού από τη Βουλγαρία, αν και ένα μεγάλο μέρος από τα βουλγαρικά προϊόντα που εισάγονται, στην ουσία παράγεται από ελληνικής ιδιοκτησίας επιχειρήσεις.