Σφράγισαν την έξοδο στη ζωή


Χωρίς να ελεγχθούν όλες οι καμπίνες του «Sea Diamond» και να επιβεβαιωθεί ότι είχαν απομακρυνθεί οι επιβάτες σφραγίσθηκε το δεύτερο κατάστρωμα του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου. Έτσι, κλειδώθηκαν εκεί ο 45χρονος Γάλλος επιβάτης Ζαν Κριστόφ Αλέν και η 16χρονη κόρη του Μοντ.


Όπως προκύπτει από τις καταθέσεις του πλοιάρχου Γιάννη Μαρίνου, της συζύγου και μητέρας των θυμάτων, μελών του πληρώματος και τις εκτιμήσεις αξιωματικών του Λιμενικού που εποπτεύουν τις έρευνες για το ναυάγιο στη Σαντορίνη, το πλήρωμα ενημέρωσε ότι όλες οι καμπίνες είχαν εκκενωθεί. Όμως, δεν είχαν καν πάει στη δεξιά πλευρά του καταστρώματος 2, υποθέτοντας ότι επειδή είχαν πολύ γρήγορα μπει νερά όλοι οι επιβάτες θα είχαν απομακρυνθεί. Όμως, ο 45χρονος Γάλλος και η κόρη του δεν είχαν καταφέρει να βγουν από την καμπίνα 2024.

«Τους κλείδωσαν κατά λάθος μέσα», λέει ανώτατος αξιωματικός τού Λιμενικού και συνεχίζει: «Όταν ο πλοίαρχος πήρε τη διαβεβαίωση ότι είχε εκκενωθεί το κατάστρωμα 2, έδωσε εντολή να κατέβουν οι φράχτες (πόρτες), προκειμένου

ΕΓΚΛΩΒΙΣΤΗΚΑΝ

Δεν είχαν καταφέρει να εγκαταλείψουν την καμπίνα 2024 ο 45χρονος Γάλλος και η 16χρονη κόρη του που αγνοούνται

να σφραγιστεί ο χώρος και να μην περάσουν τα νερά στα άλλα διαμερίσματα».

Ο καπετάνιος

Την εκδοχή αυτή φέρεται να έχει υποστηρίξει στον Εισαγγελέα Νάξου, όπου οδηγήθηκε μαζί με άλλα πέντε μέλη τού πληρώματος, ο πλοίαρχος. Στην κατάθεσή του μεταξύ άλλων περιγράφει: «Ειδοποιήθηκα από τους αρμόδιους αξιωματικούς ότι είχαν εκκενωθεί όλοι οι χώροι επιβατών και οι καμπίνες. Πολύ αργότερα- πάνω από μια ώρα – έμαθα από αξιωματικό ότι δεν είχε ελεγχθεί η δεξιά πλευρά του καταστρώματος 2. Αμέσως πήγε εκεί ο αξιωματικός ασφαλείας, αλλά ο χώρος είχε κατακλυστεί από νερό». Και πρόσθεσε: «Πολύ αργότερα, το βράδυ, έμαθα από την ξηρά για ενδεχόμενο πρόβλημα σε μια καμπίνα στη δεξιά πλευρά του καταστρώματος 2. Κατεβήκαμε με τον ύπαρχο και τον αξιωματικό ασφαλείας, αλλά οι συγκεκριμένοι χώροι είχαν ήδη κατακλυστεί από νερό και η είσοδος ήταν απολύτως αδύνατη…». Αυτό το σκέλος της κατάθεσης επιβεβαίωσε στα «ΝΕΑ» και ο συνήγορος υπεράσπισης του πλοιάρχου κ. Στυλιανός Βουδούρης.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή του Λιμενικού, «η 43χρονη Γαλλίδα Αν Αλέν ενημέρωσε τον επικεφαλής του γαλλικού γκρουπ μόλις κατάφερε να φθάσει στις σκάλες του 2ου καταστρώματος, αλλά όλοι τη διαβεβαίωναν ότι κάπου, σε κάποια λάντσα θα ήταν οι δικοί της άνθρωποι…».

«Αρχικά η Γαλλίδα, μαζί με τον σύζυγο της και την 16χρονη κόρη τους ήταν στο κατάστρωμα, ενώ ο 14χρονος γιος τους Ραφαέλ ήταν στην καμπίνα. Η οικογένεια είχε δώσει ραντεβού με τον μικρό στις 16.00 στο κατάστρωμα», λέει αξιωματικός του Λιμενικού. «Επειδή όμως άρχισαν να κρυώνουν κατέβηκαν στην καμπίνα για να πάρουν ζακέτες. Στον διάδρομο είδαν νερά και υπέθεσαν ότι θα προέρχονταν από τη διπλανή σάουνα. Μπήκαν στην καμπίνα, όπου δεν βρήκαν τον Ραφαέλ. Η καμπίνα είχε νερά, γι΄ αυτό και επικοινώνησαν αμέσως με τη ρεσεψιόν».

[ ΓΝΩΜΗ ] Αγγελικό και μαύρο


Το ναυάγιο. Ο πανικός. Οι μαρτυρίες. «Μας άρπαζαν τα σωσίβια από τα χέρια μας, να σωθούν εκείνοι», έλεγε μια έντρομη Αγγλίδα επιβάτις. «Άλλο λίγο και θα μας έσπρωχναν με τα ίδια τους τα χέρια στη θάλασσα να πνιγούμε».

Ένα τέτοιο λοιπόν αρπακτικό ζώο είναι ο άνθρωπος; Το ένστικτο της επιβίωσης απελευθερώνει τόσο ανεξέλεγκτες ενορμήσεις βίας και καταστροφής; «Να πεθάνει, να ζήσω».

Ιδού όμως και η άλλη μαρτυρία: «Ας είναι καλά, δεν θα τον ξεχάσω τον 16χρονο νεαρό», λέει μια ηλικιωμένη επιβάτις. «Έβγαλε και μου προσέφερε το σωσίβιό του. “Ξέρεις κολύμπι;”, τον ρώτησα. “Όχι”, μου λέει. “Μα έχεις ακόμα να ζήσεις. Εγώ έζησα. Το σωσίβιο είναι για σένα”. Όμως ο νεαρός επέμεινε. Τον ευχαριστώ και δεν θα τον ξεχάσω ποτέ μου».

Αγγελικό και μαύρο φως. Ο άνθρωπος μετέχει και των δύο. Οι αιφνίδιες καταστροφές, ο ομαδικός πανικός φέρνουν στην επιφάνεια σε όλο τους το μεγαλείο το εξαίσιο και το ταπεινό, το υψηλό και το ποταπό. Δεν είναι να απορείς. Όσο κι αν σήμερα το ευτελές βρίσκει χώρο και τόπο ολοένα και περισσότερο να παρεισφρέει, το «άλλο» υπάρχει. Έστω σαν δυνατότητα. Υπάρχει. Μια σταθερή υπενθύμιση. Αξίζει να το έχουμε κατά νου όταν μας κατακλύζει θλίψη και οργή για τα κάθε λογής, σήμερα, τεκταινόμενα.

Δεν ακολούθησαν τη μητέρα στο μακροβούτι σωτηρίας


ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ είναι η περιγραφή της 43χρονης Γαλλίδας Αν Αλέν για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έχασε τον σύζυγο και την κόρη της. Όταν μπήκαν στη γεμάτη με νερά καμπίνα, αν και είχαν νιώσει το τράνταγμα, δεν είχε πάει ο νους τους στο κακό. «Μάλιστα, έχασαν χρόνο, επειδή άρχισαν να μαζεύουν τα πράγματά τους από το πάτωμα για να μη βραχούν και ανέβηκαν στα κρεβάτια», λέει αξιωματικός του Λιμενικού και συνεχίζει: «Κάποια στιγμή προσπάθησαν να ανοίξουν την πόρτα, αλλά δεν άνοιγε. Με δυσκολία τη μισάνοιξαν και η 43χρονη παίρνοντας μια βαθιά ανάσα έκανε μακροβούτι και κατάφερε να φθάσει μέχρι τις σκάλες, έχοντας την αίσθηση ότι ακολουθούν ο σύζυγος και η κόρη τους. Όταν διαπίστωσε το αντίθετο, ενημέρωσε αμέσως τον υπεύθυνο τού γαλλικού γκρουπ».

Ωστόσο, οι έρευνες για τον εντοπισμό των δύο αγνοούμενων άρχισαν μετά τις 21.30

το βράδυ. Δύτης που κλήθηκε από το Λιμενικό δεν μπόρεσε να μπει μέσα στο κρουαζιερόπλοιο. Στις 4 τα ξημερώματα της Μ. Παρασκευής κλιμάκιο βατραχανθρώπων του Λιμενικού καταδύθηκε, έσπασαν το φιλιστρίνι της καμπίνας, αλλά ούτε με τον φακό μπόρεσαν να εντοπίσουν τους αγνοούμενους.

Το άφησαν να βυθιστεί!


Σοβαρά ερωτήματα για τις συνθήκες του ναυαγίου στη Σαντορίνη, για όσα έγιναν, αλλά και για εκείνα που δεν έγιναν και είχαν ως αποτέλεσμα τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου, παραμένουν αναπάντητα. Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις ο 35χρονος πλοίαρχος- που είχε πραγματοποιήσει άλλες οκτώ φορές το ίδιο ταξίδι ως ύπαρχος- φέρεται να έχει την κύρια ευθύνη για την πρόσκρουση σε βράχο.


Ακολούθησαν όμως μια σειρά από λάθη και παραλείψεις που απομένει να διευκρινιστούν από την έρευνα.

Το βασικό ερώτημα που τίθεται, πέντε ημέρες μετά το ναυάγιο, είναι γιατί δεν ελήφθησαν τα αναγκαία μέτρα ώστε να μη βουλιάξει το κρουαζιερόπλοιο. Σύμφωνα με πηγές του Λιμενικού το «Sea Diamond» μπορούσε να μείνει αβύθιστο 12 ώρες, ακόμη και αν είχαν πλημμυρίσει με νερά και τα δύο στεγανά του. Αυτός ήταν και ο λόγος σύμφωνα με την ίδια πηγή που «αρχικά δεν υπήρχε ανησυχία για άμεση βύθισή του και η εκκένωση κράτησε αρκετές ώρες και όχι 30 λεπτά που προβλέπονται από τους διεθνείς κανονισμούς».

«Αυτή η ιστορία με ξενίζει», λέει στα «ΝΕΑ» ο πλοίαρχος και πραγματογνώμονας (στα ναυάγια των «Χρυσή Αυγή» «Δύστος» και «Σαμίνα») κ. Γιάννης Αγγελάκης. «Γιατί το αποκόλλησαν; Είναι αρχή όταν προσαράζεις να είσαι σε θέση να ελέγξεις την πλοϊμότητά σου. Ο πλοίαρχος με τις προσπάθειες αποκόλλησης που έκανε φαίνεται ότι μεγάλωσε το ρήγμα. Θα μπορούσε ακόμη να βγάλει και έρμα από τις δεξαμενές του, ώστε να ανεβάσει το κέντρο βάρους του και να σηκώσει το κρουαζιερόπλοιο».

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελάκη «ο πλοίαρχος έπρεπε να ζητήσει βοήθεια από ναυαγοσωστικό, πράγμα που όπως φαίνεται επίσης δεν έκανε». Ο εμπειρογνώμονας θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα. «Έλεγξε ο καπετάνιος από ποια σημεία μπαίνει το νερό προκειμένου να εκτιμήσει το μήκος του ρήγματος; Γιατί δεν ζήτησε αμέσως βοήθεια; Ποιος έδωσε την εντολή της μεθόρμισής του κατά την οποία βυθίστηκε;». Πάντως, πραγματογνώμονες αλλά και αξιωματικοί του Λιμενικού σημείωναν χθες ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι η μόνη που μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα «αν ήταν επιλογή της να μη σωθεί το κρουαζιερόπλοιο, εκτιμώντας ότι τα χρήματα από τις ασφαλιστικές εταιρείες θα είναι περισσότερα από αυτά που ενδεχομένως θα απαιτούνταν για την επισκευή του».

Ο κάβος που λύθηκε

Όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος των Αλιέων Θήρας κ. Πέτρος Καραμολέγκος, «όταν σκάλωσε στα βράχια η πλώρη του κρουαζιερόπλοιου έπρεπε η πρύμνη του να κρατηθεί προς την πλευρά των βράχων. Δηλαδή να πάρει κλίση προς εκείνη τη μεριά όπου το βάθος ήταν μικρότερο. Γύρω στις οκτώ όμως το βράδυ της Μ. Πέμπτης, άγνωστο πώς, ο κάβος λύθηκε και το ρυμουλκό δεν μπορούσε να κάνει τίποτα. Φώναζα αλλά κανείς δεν έμοιαζε να νοιάζεται». Ο κ. Καραμολέγκος υποστηρίζει ότι αν δεν γινόταν αυτό, το ρυμουλκό του θα μπορούσε να τραβήξει το πλοίο σε απόσταση 2,5 ναυτικών μιλίων μέχρι την Καμένη Γη ώστε να «κάτσει» στον αμμώδη βυθό.

«Καρφώνουν» Κεφαλογιάννη για τις θριαμβολογίες


ΣΕ ΧΑΜΗΛΟ βαρομετρικό κινείται πάλι ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Εμμ. Κεφαλογιάννης, καθώς βρίσκεται στο στόχαστρο επικρίσεων, ακόμη και από το εσωτερικό της Ν.Δ., για τις δηλώσεις του τις πρώτες ώρες μετά το ναυτικό δυστύχημα στη Σαντορίνη. Ο κ. Κεφαλογιάννης είχε θριαμβολογήσει για την αντίδραση της κρατικής μηχανής, ενώ λίγο αργότερα έγινε γνωστό ότι υπήρχαν δύο θύματα. Το θέμα αλλάζει και την ατζέντα της σημερινής συνάντησης του υπουργού με τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, η οποία είχε προγραμματισθεί το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης (πριν από την πρόσκρουση του «Σι Ντάιμοντ») και είχεκατά πληροφορίες- ως βασικό αντικείμενο συζήτησης το σχέδιο ιδιωτικοποίησης των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που επίσης φαίνεται ότι οδηγείται σε ναυάγιο. Ο κ. Κεφαλογιάννης, με πέντε ημέρες καθυστέρηση και για «επικοινωνιακούς λόγους», όπως λένε στην αξιωματική αντιπολίτευση, επισκέπτεται σήμερα και την περιοχή του ναυαγίου. Υπουργοί και βουλευτές της Ν.Δ. θεωρούν ότι το όνομα του κ. Κεφαλογιάννη βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Πρωθυπουργού και δύσκολα θα παραμείνει στην κυβέρνηση, σε έναν ενδεχόμενο ανασχηματισμό.

«Χάος, πανικός και ανοργανωσιά»


Εικόνες χάους από το ναυάγιο της Σαντορίνης, αλλά και ανησυχίες ότι όποιοι ευθύνονται γι΄ αυτό μπορεί να πέσουν «στα μαλακά», περιγράφουν τα ξένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία μεταδίδουν πολλές μαρτυρίες των διασωθέντων.


Εικόνες σύγχυσης των αρμόδιων αρχών περιγράφουν οι «Τάιμς του Λονδίνου», που εκτιμούν ότι αυτή η τραγωδία θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην τουριστική βιομηχανία της χώρας. «Στην αρχή οι ελληνικές αρχές είχαν πιστέψει ότι και οι 1.600 επιβαίνοντες στο πλοίο είχαν διασωθεί», γράφει η βρετανική εφημερίδα. «Πανηγύριζαν μάλιστα, μιλώντας για μια υποδειγματική επιχείρηση εκκένωσης από το κατάμεστο κρουαζιερόπλοιο πολυτελείας. Όμως αργότερα, ύστερα από ελέγχους της λίστας επιβατών, διαπίστωσαν ότι τους έλειπαν δύο άνθρωποι».

«ΣΤΑ ΜΑΛΑΚΑ»

Ανησυχίες ότι όποιοι ευθύνονται για το ναυάγιο μπορεί να πέσουν «στα μαλακά», εκφράζει ο ξένος Τύπος

Οι ελληνικές ανακριτικές αρχές δήλωσαν στο CΝΝ, σύμφωνα με το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο, ότι ο πλοίαρχος παραδέχτηκε ότι επιχείρησε να αποκολλήσει το πλοίο από τον βράχο προτού διατάξει την απομάκρυνση των επιβατών, όπως ορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί. «Τα συνεργεία διάσωσης ανέφεραν επανειλημμένα ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στην επικοινωνία τους με το πλήρωμα», μετέδωσε το CΝΝ, «ενώ πολλοί επιβάτες παραπονέθηκαν για ελλιπή ενημέρωση από το πλήρωμα».

Πάντως, άλλοι διασωθέντες επιβάτες περιέγραψαν την επιχείρηση διάσωσης πολύ κακά οργανωμένη. «Ήμασταν ο ένας πάνω στον άλλο και ο πανικός ήταν ζωγραφισμένος στα πρόσωπα όλων», δήλωσε στο πρακτορείο Ασοσιέιτεντ Πρες ο Ουίλιαμ Κρίστοφερ, πυροσβέστης από τη Φλόριντα. «Η επιχείρηση διάσωσης ήταν καταστροφική. Δεν υπήρχε οργανωμένο σχέδιο». Το ίδιο πρακτορείο υπενθυμίζει τα δύο προηγούμενα δυστυχήματα στα οποία είχε εμπλακεί η ιδιοκτήτρια εταιρεία του «Sea Diamond» (την πυρκαγιά στο κρουαζιερόπλοιο «Calypso» και τον θάνατο δύο Βρετανόπουλων από αναθυμιάσεις σε ξενοδοχείο της Κέρκυρας, επίσης συμφερόντων της εταιρείας «Louis Group»).

Το πρακτορείο Ρώυτερς υπογραμμίζει, πάντως, ότι το κατηγορητήριο που απαγγέλθηκε κατά του πλοιάρχου και πέντε μελών του πληρώματος περιλαμβάνει αδικήματα πλημμεληματικού χαρακτήρα (πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, παραβίαση διεθνών κανόνων ασφαλείας ναυσιπλοίας και ρύπανση του περιβάλλοντος). Αυτό σημαίνει ότι αν βρεθούν ένοχοι, θα μπορούσαν να καταδικαστούν σε πρόστιμο ή σε ποινές φυλάκισης με αναστολή.

«Παρέμεναν ήρεμοι και ρωτούσαν αν είμαστε εντάξει»


ΓΙΑ ΣΥΓΧΥΣΗ μιλάει και η εφημερίδα «Γκάρντιαν», στην οποία οι επιβάτες περιέγραψαν την τρίωρη επιχείρηση της απομάκρυνσής τους από το βυθιζόμενο σκάφος. Η Λίζμπετ Μάτα, 15 ετών, που βρισκόταν στο πλοίο με την οικογένειά της, αποκάλυψε στη βρετανική εφημερίδα ότι μερικά μέλη του πληρώματος εγκατέλειψαν το σκάφος πριν από τους επιβάτες. «Τα μέλη του πληρώματος ήταν πιο τρομαγμένα από εμάς. Ούρλιαζαν και φώναζαν και δεν ήξεραν τι να κάνουν» δήλωσε.

Διαφορετική εικόνα έδωσε στο ΒΒC η δεκαεξάχρονη μαθήτρια από τη Βρετανία, Νάταλι Γκρέι. «Ήταν τρομακτικό και στην αρχή δεν είχαμε ιδέα τι συνέβαινε», είπε. «Τα ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια έλεγαν ότι το πλήρωμα δεν λειτούργησε καλά, δεν μπορούσαν όμως να κάνουν για εμάς τίποτα περισσότερο. Παρέμεναν ήρεμοι, μας μετρούσαν και μας ρωτούσαν αν είμαστε εντάξει».

«Δηλητήριο» στη θάλασσα


Ανυπολόγιστη περιβαλλοντική καταστροφή απειλεί τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης από το ναυάγιο του «Sea Diamond», ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικολογικών οργανώσεων οι επικίνδυνες τοξικές ουσίες που αναδύονται από το βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο θα φθάσουν έως τις ακτές της Βόρειας Αφρικής.


Ήδη τα βράχια στην περιοχή του ναυαγίου- μεταξύ Αθηνιού και Θηρασίας- έχουν μαυρίσει από το μαζούτ και σήμερα αναμένεται να αποφασισθεί αν η Σαντορίνη θα κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή όχι, λόγω της ρύπανσης.

«Η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου ναυαγίου έχει να κάνει με το γεγονός ότι εκτός από το πετρέλαιο και το μαζούτ, η θάλασσα θα επιβαρυνθεί με δεκάδες άλλες ουσίες»,

ΕΚΤΑΚΤΗ ΑΝΑΓΚΗ

Σήμερα αναμένεται να αποφασισθεί αν το νησί θα κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, λόγω της ρύπανσης

αναφέρει ο κ. Θοδωρής Τσιμπίδης, διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου, επίτιμος ερευνητής Θαλάσσιας Βιολογίας και για χρόνια αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην αναμενόμενη διαρροή αμιάντου στη θάλασσα. Το κρουαζιερόπλοιο ήταν κατασκευασμένο πριν από 20 και πλέον χρόνια – εποχή που χρησιμοποιούνταν ευρέως το καρκινογόνο υλικό. «Οι πηγές της θαλάσσιας ρύπανσης από το συγκεκριμένο πλοίο δεν έχουν τέλος», αναφέρει η κ. Αναστασία Μήλιου, υδροβιολόγος, πρέσβειρα της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την προώθηση της αειφόρου θαλάσσιας πολιτικής. «Το πλοίο είχε εκατοντάδες καμπίνες, η κάθε μια από τις οποίες διέθετε ψυγείο, τηλεόραση, υπολογιστή, κλιματιστικό μηχάνημα. Σε όλες αυτές τις συσκευές βρίσκονται ουσίες επικίνδυνες. Στη θάλασσα αναμένεται ότι θα καταλήξουν τετρακόσιοι τόνοι μαζούτ, λάδια μηχανής, υδραυλικά λάδια, ψυκτικά υγρά, διαλύτες λαδιών και πετρελαιοειδών, αλλά ακόμα και κοινά καθαριστικά, όπως χλωρίνες».

Στο πιάτο μας

Όπως αναφέρει η κ. Μήλιου, «με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή, οι υπόλοιπες χημικές ουσίες από το πλοίο είναι υδατοδιαλυτές. Πρέπει να υπάρξει οργανωμένη και αποτελεσματική παρακολούθηση της διασποράς τους, με συνεχείς μετρήσεις στο νερό, αλλά και τακτικό έλεγχο των θαλάσσιων οργανισμών, που έχουν την τάση να συσσωρεύουν αυτές τις χημικές ουσίες.

Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι αναπόφευκτη η ευρεία διασπορά τους σε ολόκληρο το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο γενικότερα. Εάν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα, οι χημικές ουσίες αυτές θα μπουν στην τροφική αλυσίδα των θαλάσσιων οργανισμών, άρα σύντομα θα τις συναντήσουμε και στο πιάτο μας», συμπληρώνει η υδροβιολόγος.

●Ένα προηγμένο τηλεκατευθυνόμενο υποβρύχιο, το «Μax Rover», καταδύεται σήμερα στα νερά της Σαντορίνης για να ρίξει φως στο ναυάγιο και τις ακριβείς συνθήκες που το προκάλεσαν, ενώ παράλληλα θα ερευνηθεί κατά πόσο είναι εφικτή η ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου.

Δύσκολη η άντληση του πετρελαίου


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ από 70 τόνοι μαζούτ φέρεται ότι είχαν αντληθεί από το πλοίο έως χθες το βράδυ, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Ο δήμαρχος Θήρας κ. Σπύρος Ρούσσος σκοπεύει να προσφύγει, ακόμα και εντός της σημερινής ημέρας, στη Δικαιοσύνη και να καταθέσει μήνυση κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την πρόκληση ρύπανσης στον θαλάσσιο χώρο γύρω από το νησί. «Θα είναι καταστροφή για το νησί μας, που θεωρείται ένας από τους πιο ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, να γεμίσουν οι ακτές του πίσσα» δήλωσε χθες στα «ΝΕΑ» ο κ. Ρούσσος.

Πάντως, η άντληση του πετρελαίου είναι εξαιρετικά δύσκολη. «Οι δεξαμενές βρίσκονται σε μεγάλο βάθος. Η μόνη δυνατότητα που υπάρχει είναι η μεταφορά πετρελαίου από τους σωλήνες εξαερισμού των δεξαμενών σε σημείο πιο κοντά στην πλώρη- που βρίσκεται σε μικρότερο βάθος- ώστε να επιχειρηθεί από εκεί η άντληση» έλεγαν χθες αξιωματικοί του Λιμενικού.

Διώξεις σε έξι για τρία πλημμελήματα


ΔΙΩΞΕΙΣ ΣΕ βαθμό πλημμελήματος άσκησε ο εισαγγελέας Νάξου κατά του πλοιάρχου, του υπάρχου, του ανθυποπλοιάρχου, του αξιωματικού ασφαλείας, του υπευθύνου του ξενοδοχειακού τομέα και της υπεύθυνης για τις καμπίνες του καταστρώματος 2 του κρουαζιερόπλοιου. Οι έξι αφέθησαν ελεύθεροι. Οι κατηγορίες είναι πρόκληση ναυαγίου εξ αμελείας, πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης εξ αμελείας και μη τήρηση των διεθνών κανόνων για την αποφυγή σύγκρουσης.

Στο μεταξύ με το ποσό των 1.000 δολαρίων θα αποζημιωθεί ο καθένας από τους επιβάτες για την απώλεια των προσωπικών του αντικειμένων. Ωστόσο, θεωρείται δεδομένο ότι αρκετοί θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας αποζημίωση για ψυχική οδύνη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» δημιούργησε δεδικασμένο στον χώρο των αποζημιώσεων. Σε κάθε μια από τις οικογένειες των θυμάτων καταβλήθηκαν ποσά μεγαλύτερα των 200.000 ευρώ και από τότε χρησιμοποιούνται οι αποφάσεις αυτές σε ανάλογες περιπτώσεις δυστυχημάτων διεθνώς.

Το δεύτερο δυστύχημα σε λίγους μήνες για την εταιρεία με τις υψηλές διασυνδέσεις


ΣΤΟΝ ΟΜΙΛΟ Λούης του Κύπριου επιχειρηματία Κωστάκη Λοΐζου ανήκει η Louis Cruise Lines, πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Sea Diamond». Το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου είναι το δεύτερο δυστύχημα στην εταιρεία σε διάστημα λίγων μηνών: τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο ξενοδοχείο «Corcyra Βeach» στην Κέρκυρα, δύο παιδάκια από τη Μεγάλη Βρετανία πέθαναν στο δωμάτιό τους εξαιτίας εισπνοής δηλητηριωδών αερίων από το χαλασμένο κλιματιστικό σύστημα.

Ιδρυτής του ομίλου Λούης ήταν ο πατέρας του Κωστάκη Λοΐζου, Λούης, που θεωρείται και «πατέρας» του κυπριακού τουρισμού. Ο όμιλος Λούης θεωρείται ότι διαθέτει ιδιαίτερα υψηλές πολιτικές διασυνδέσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα, ενώ τα κρουαζιερόπλοια και τα ξενοδοχεία του ομίλου έχουν επιλεγεί

ΚΕΡΚΥΡΑ

Θάνατος δύο παιδιών σε ξενοδοχείο που ανήκε στον ίδιο όμιλο με το «Sea Diamond»

να φιλοξενήσουν συνδιασκέψεις του ΝΑΤΟ, της G8 και άλλες κορυφαίες διεθνείς διοργανώσεις. Ο Κωστάκης Λοΐζου, σύμφωνα με πληροφορίες, διατηρεί άριστες σχέσεις με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννη.

Η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε στον τομέα θαλάσσιου τουρισμού και κρουαζιερών το 1987 με την αγορά του κρουαζιερόπλοιου «Ρrincesa Μarissa». Πριν από αυτό λειτουργούσε ως αντιπρόσωπος και ναυλωτής επιβατικών. Το «Sea Diamond» το απέκτησε στις 20 Φεβρουαρίου 2006. Το προηγούμενο όνομα του κρουαζιερόπλοιου ήταν «Βirka Ρrincess» και είχε ναυπηγηθεί το 1986 στη Φινλανδία. Το κόστος της ανακαίνισής του το 1999 ανήλθε στα 26 εκατομμύρια δολάρια.

27 ξενοδοχεία

Η εταιρεία Louis Ηotels, που δραστηριοποιείται στον τομέα των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων, κατέχει και διαχειρίζεται 27 ξενοδοχειακές μονάδες, 15 στην Ελλάδα, 11 στην Κύπρο και μία στην Αίγυπτο, με συνολικό αριθμό κλινών περίπου 13.500. Μετά το τραγικό δυστύχημα το περασμένο φθινόπωρο στην Κέρκυρα που είχε προκαλέσει διεθνή κατακραυγή, αλγεινές εντυπώσεις είχε προκαλέσει η απόφαση του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης να ανακληθεί προσωρινά η άδεια λειτουργίας του συγκεκριμένου ξενοδοχείου του ομίλου. Ωστόσο, το «Corcyra» θα διέκοπτε ούτως ή άλλως τη λειτουργία του για τη χειμερινή περίοδο.

Ο όμιλος άρχισε να δραστηριοποιείται στις τουριστικές επιχειρήσεις από το 1935, όταν ιδρύθηκε από τον Λούη Λοΐζου. Στο πρώτο στάδιο της λειτουργίας του οι δραστηριότητες του ομίλου περιορίζονταν στην παροχή υπηρεσιών οδικών μεταφορών και στα ταξιδιωτικά γραφεία. Μέσα σε πέντε χρόνια ο δαιμόνιος Κύπριος επιχειρηματίας αγόρασε το ξενοδοχείο «Σέμμεριγκ» στην ορεινή Κύπρο και έτσι άρχισε να δραστηριοποιείται στον ξενοδοχειακό τομέα. Στον όμιλο Λούης ανήκει και η Κυπριακή Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Λτδ, ιδιοκτήτρια του «Ηilton Cyprus» στη Λευκωσία, ενώ τον Φεβρουάριο του 2007 ανακοινώθηκε η στρατηγική συνεργασία του με τον όμιλο Μarfin Ρopular Βank. Ήδη από τον Αύγουστο του 2006 είχε υπογράψει συμφωνία με την εταιρεία οικονομικών κρουαζιερών easyCruise.

Τα κέρδη του ομίλου το πρώτο εννεάμηνο του 2006 ανήλθαν σε 33,5 εκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 62% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

ΤΑ ΝΕΑ vidcast