Την ψυχή τους στον... διάβολο ετοιμάζονται να πουλήσουν δύο μουσεία-σύμβολα της Γαλλίας, το Λούβρο και το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν ορισμένες προσωπικότητες από τον κόσμο της τέχνης, αντιδρώντας στα σχέδια δημιουργίας δορυφόρου του Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι και παραρτήματος του Πομπιντού στη Σαγκάη.

Oι αντιδράσεις ήταν αναμενόμενες. Όταν πριν από μερικά χρόνια το Ίδρυμα Σόλομον Ρ. Γκούγκενχαϊμ άρχισε να προσφέρει την εμπειρογνωμοσύνη, τις συλλογές και το όνομά του σε νέα μουσεία ανά τον κόσμο πολλοί Γάλλοι έφοροι και κριτικοί τέχνηςαντιμετώπισαν περοφρονητικά την ιδέα

ΤΑ «ΑΔΕΛΦΑΚΙΑ»

Το Κέντρο Πομπιντού θα αποκτήσει ένα... δίδυμο στη Σαγκάη και το Λούβρο επεκτείνεται στο Αμπού Ντάμπι

ότι ένα μεγάλο μουσείο μπορεί να δανείζει την τέχνη του και να πουλάει το «εμπορικό σήμα» του. Όσο το Λούβρο και το Κέντρο Πομπιντού περιόριζαν τις επεκτάσεις τους εντός των γαλλικών τειχών (το πρώτο κατασκευάζει παράρτημα στην πόλη Λενς και το δεύτερο στο Μετς), κανείς δεν ενοχλούνταν. Στο κάτω κάτω, μεγάλο μέρος των συλλογών τους βρίσκεται μόνιμα στις αποθήκες, γιατί να μην εκτεθεί σε κάποιον άλλο χώρο; Μόλις όμως έγινε γνωστό πως το Πομπιντού εξετάζει το ενδεχόμενο να αποκτήσει, μπορεί ακόμα και το 2009, ένα «αδελφάκι» στη Σαγκάη και το Λούβρο σκέπτεται να συμμετάσχει στα σχέδια του Αμπού Ντάμπι να κατασκευάσει πέντε μουσεία στο πλαίσιο ενός προγράμματος τουριστικής ανάπτυξης της Νήσου Σααντιγιάτ με κόστος δισεκατομμύρια δολάρια, τότε η οργή φούντωσε.

«Τα μουσεία δεν είναι προς πώληση», διακήρυτταν στις 13 Δεκεμβρίου στη «Μonde» τρία δυνατά ονόματα από τον κόσμο της τέχνης, η Φρανσουάζ Κασέν, πρώην διευθύντρια γαλλικών μουσείων, ο Ζαν Κλερ, πρώην διευθυντής του Μουσείου Πικάσο και ο Ρολάν Ρεστ, επιφανής ιστορικός της τέχνης. «Από μια ηθική πλευρά», σημείωναν οι συνυπογράφοντες, «μόνο σοκ μπορεί να νιώσει κανείς βλέποντας αριστουργήματα της εθνικής μας κληρονομιάς να χρησιμοποιούνται για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς. Η Γαλλία πρέπει να δανείζει τα έργα τέχνης της, ναι, αλλά χωρίς χρέωση. Δεν πρόκειται για καταναλωτικά αγαθά!». Προτού περάσουν πολλές ημέρες, μια γαλλική καλλιτεχνική ιστοσελίδα, η La Τribune de l΄Αrt (latribunedelart. com) είχε ήδη στα σκαριά μια αίτηση μέσω της οποίας υιοθετούσε πλήρως το άρθρο της «Μonde» και αξίωνε την «προστασία της ακεραιότητας των συλλογών των γαλλικών μουσείων».

LΙΝΚS:

●www.louvre.fr/ ●www.centrepompidou.fr/

«Πίσω από όλα κρύβεται το χρήμα»

ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ όλα τα ζητήματα είναι πολιτικά και αυτό δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Τα εθνικά μουσεία άλλωστε, αντίθετα με τα περισσότερα μεγάλα πολιτιστικά ιδρύματα στις ΗΠΑ, ανήκουν στο κράτος και επιδοτούνται γενναιόδωρα από αυτό. Τόσο οι διορισμοί των διευθυντών όσο και οι μεγάλες αποφάσεις γίνονται και λαμβάνονται από το υπουργείο Πολιτισμού.

Όσο λοιπόν και αν οι υπεύθυνοι επιμένουν πως στόχος δεν είναι το οικονομικό όφελος αλλά η προώθηση της γαλλικής πολιτισμικής επιρροής στο εξωτερικό, οι «άπιστοι Θωμάδες» υποστηρίζουν πως και στην περίπτωση της Σαγκάης και στην περίπτωση του Αμπού Ντάμπι... cherchez l΄argent- αναζητήστε το χρήμα. Ο πρόεδρος Σιράκ, που επισκέφθηκε πρόσφατα την Κίνα, θέλει να χρησιμοποιήσει το Πομπιντού ώστε να κάνει εντονότερη τη γαλλική παρουσία στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία του κόσμου. Όσο για το Αμπού Ντάμπι, σύμφωνα με έκθεση που κατέθεσε η γαλλική κυβέρνηση στο κοινοβούλιο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόρασαν την περίοδο 19962005 από τη Γαλλία όπλα και πολεμικό υλικό (κυρίως μαχητικά Μirage) αξίας 10 δισ. δολαρίων... Και οι φήμες λένε πως σε αντάλλαγμα για τον δανεισμό του ονόματος και έργων τέχνης του, το Λούβρο θα λάβει από το Αμπού Ντάμπι περίπου ένα δισ. δολάρια. Ακριβώς όμως επειδή όλα στη Γαλλία είναι πολιτικά και στη χώρα επίκεινται προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές, τίποτε από τα προαναφερθέντα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από