Το Amazon προτείνει άλμπουμ, βιβλία και DVD στους πελάτες του βάσει

προηγούμενων αγορών τους

Κάθε φορά που πληκτρολογείτε λέξεις-κλειδιά στο Google ή το Yahoo! οι

αναζητήσεις σας καταγράφονται σε μία τεράστια βάση δεδομένων. Όταν ξαναμπείτε

στις σελίδες τους ξέρουν αυτόματα τι διαφημίσεις να σας δείξουν. Κι όταν

αγοράζετε ένα άλμπουμ από το διαδικτυακό κατάστημα του Amazon, αυτόματα

δέχεστε προτάσεις για την επόμενη αγορά. Δεν χρειάζεται να συμπληρώσετε κανένα

ερωτηματολόγιο. Το Ίντερνετ ξέρει από πριν τι σας αρέσει χωρίς να το δηλώσετε.

Κάθε «κλικ» που κάνετε φανερώνει τις προτιμήσεις σας και διαμορφώνει το προφίλ

σας. Ένα προφίλ που χρησιμοποιείται από τις εταιρείες και τους διαφημιστές για

να προβάλουν στην οθόνη σας όσα νομίζουν ότι θέλετε να δείτε.

Βέβαια, όλα αυτά μη νομίζετε πως τα κάνουν κάποιοι υπάλληλοι. Γίνονται

αυτόματα με τη χρήση αλγορίθμων. Πάρτε για παράδειγμα το Amazon, πρωτοπόρο και

σε αυτή την τεχνολογία. Έχει δημιουργήσει ειδικούς αλγόριθμους με τους οποίους

καταγράφονται όλα τα προϊόντα που αναζητεί ο επισκέπτης στο κατάστημα και όλα

όσα αγοράζει, για να δημιουργήσει αυτόματα μία ξεχωριστή σελίδα με αντίστοιχες

προτάσεις για παρεμφερή προϊόντα που απευθύνονται αποκλειστικά στον

συγκεκριμένο πελάτη.

Κάθε φορά που κάποιος μπαίνει στο Amazon, η ταυτότητά του αναγνωρίζεται

από το site και εμφανίζεται σύνδεση για την προσωπική σελίδα του στο πάνω

μέρος της οθόνης. Για κάθε πρόταση, μάλιστα, υπάρχει και η εξήγηση που θυμίζει

στον χρήστη ποιο παραπλήσιο άλμπουμ, βιβλίο ή DVD αγόρασε στο παρελθόν. Έτσι

διαμορφώνεται το προφίλ με τις προσωπικές προτιμήσεις του και στη συνέχεια

καταχωρείται στη βάση δεδομένων του καταστήματος.

«Στην ηλεκτρονική εποχή η ευκολία που δίνει η τεχνολογία χρησιμοποιείται στην

τήρηση αρχείων. Το κατάστημα έχει το θάρρος και σου λέει ότι μπορεί να σου

αρέσουν και αυτά. Σήμερα όλοι χρησιμοποιούν τέτοια αρχεία», λέει ο Νίκος

Βασιλάκος, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Χρηστών Ίντερνετ.

Το Google ξέρει τι αναζητήσεις κάνουν οι επισκέπτες του, τι ιστοσελίδες

επισκέπτονται και τι γράφουν στα μηνύματα που στέλνουν με e-mail. Με βάση αυτά

τα στοιχεία επιλέγονται οι διαφημίσεις που εμφανίζονται στην οθόνη κάθε

χρήστη. «Πρόκειται για έναν τεχνολογικό μονόδρομο, που δε μας κάνει ιδιαίτερα

χαρούμενους καθώς θέτει πολλά ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων

μας. Όσοι χρησιμοποιούν το Ίντερνετ πρέπει πάντα να έχουν κατά νου ότι οι

αναζητήσεις τους αποτελούν »ανοιχτό παράθυρο» για τη ζωή τους και φανερώνουν

πολλά για την προσωπικότητά τους».

Αντίστοιχη τεχνολογία χρησιμοποιεί και το Netflix, το πιο πετυχημένο

ηλεκτρονικό κατάστημα ενοικίασης DVD στην Αμερική. Ανάλογα με τις ενοικιάσεις

κάθε μέλους, το site τού προτείνει τις επόμενες ταινίες που δεν πρέπει να

χάσει. Το ίδιο κάνουν πλέον δεκάδες ιστοσελίδες, ελληνικές και ξένες, όλων των

ειδών, ακόμα κι αν δεν πωλούν κάτι. Ξεχωρίζουν τα μουσικά site και ανάμεσά

τους η «Πανδώρα» και το Music Strands.

Το Music Strands δεν προτείνει μόνο καινούργια μουσική στους επισκέπτες του,

αλλά και γνωριμία με χρήστες που έχουν τα ίδια μουσικά γούστα

Η «Πανδώρα» έχει αναγάγει τη διαδικασία των προτάσεων σε κανονική

επιστήμη παρομοιάζοντας τη μουσική με το ανθρώπινο γονιδίωμα. Σαράντα

εργαζόμενοι, όλοι μουσικοί, ταξινομούν σε κατηγορίες 8.000 τραγούδια τον μήνα

ανάλογα με 400 χαρακτηριστικά τους, όπως μελωδία, τονικότητα, παραγωγή, φωνή ή

μουσικά όργανα. Με βάση όλα αυτά και την αρχική προτίμηση σε καλλιτέχνες που

δηλώνει ο χρήστης, το σύστημα ψάχνει και παίζει τα τραγούδια που θα του

αρέσουν διαμορφώνοντας τον δικό του ραδιοφωνικό σταθμό. Φανταστείτε ένα

ραδιόφωνο χωρίς ενοχλητικούς παραγωγούς, που παίζει μόνο τα κομμάτια της

αρεσκείας σας. Πολλοί χρήστες μαθαίνουν έτσι καινούργιους καλλιτέχνες και

μάλιστα έχει παρατηρηθεί αύξηση στις πωλήσεις των CD που προτείνει η

«Πανδώρα».

Ζήτημα προσωπικών δεδομένων

Στην ποδιά της «Πανδώρας» σφάζονται οι δισκογραφικές εταιρείες ζητώντας

επανειλημμένα τα προφίλ των χρηστών με τις μουσικές προτιμήσεις τους. Η

εταιρεία, σεβόμενη τα προσωπικά τους στοιχεία, αρνείται να τα δώσει. Δεν

συμβαίνει όμως πάντα το ίδιο. Τον περασμένο μήνα, υπάλληλοι της America On

Line δημοσίευσαν – χωρίς την έγκριση της εταιρείας – τα στοιχεία με τις

αναζητήσεις που πραγματοποίησαν στο site της AOL τους τρεις τελευταίους μήνες

685.000 χρήστες. Ονόματα δεν δημοσιεύτηκαν, παρά μόνο νούμερα που

αντιστοιχούσαν σε κάθε χρήστη. Αρκετοί ερευνητές όμως κατάφεραν να συνδέσουν

πρόσωπα με νούμερα και να εντοπίσουν τους χρήστες, βγάζοντας στη φόρα

προσωπικά τους δεδομένα.

Έντονες διαμαρτυρίες προκάλεσε πρόσφατα και το ηλεκτρονικό κατάστημα του

iTunes, εισάγοντας μία νέα δυνατότητα για τους πελάτες του, η οποία όμως όπως

πολλοί ισχυρίζονται παραβιάζει την ιδιωτική τους ζωή. Το ministore είναι μία

λίστα με προσωπικές προτάσεις από το κατάστημα προς τον πελάτη. Τίποτα το

ασυνήθιστο μέχρι εδώ. Οι προτάσεις όμως βασίζονται στην ικανότητα του

προγράμματος να διαβάσει όλα τα μουσικά αρχεία που αποθηκεύει ο χρήστης στον

υπολογιστή του. Όταν μαθεύτηκε αυτό, η Apple υποχρεώθηκε να βγάλει νέα έκδοση

του προγράμματος που προσφέρει πλέον σε κάθε επισκέπτη την επιλογή να

χρησιμοποιεί το ministore μόνο αν θέλει.

LINKS:

http: //www.pandora.com

http: //www.amazon.com

http: //www.mystrands.com

http: //www.choicestream.com